• O tym należy pamiętać, żeby nie otrzymać mandatu za złe używanie świateł
  • Automatyczne reflektory to nie zawsze pomoc. Na co należy zwrócić uwagę
  • Stan techniczny oświetlenia jest kluczowy dla ich prawidłowego działania

Tabela przewinień i grzywien za nieprawidłowe używanie oświetlenia:

Używanie świateł zewnętrznych (liczba porządkowa w taryfikatorze) Naruszenie Kwalifikacja prawna Grzywna w zł
147 Jazda bez wymaganych świateł od zmierzchu do świtu art. 51 ust. 1 200
148 Jazda bez wymaganych świateł od świtu do zmierzchu art. 51 ust. 1 lub 2 100
149 Jazda bez wymaganych świateł pojazdami nie-wyposażonymi w światła mijania, drogowe lub do jazdy dziennej art. 51 ust. 6 100
150 Jazda bez wymaganych świateł w tunelu, niezależnie od pory doby art. 51 ust. 1 lub ust. 6 200
151 Nieużywanie wymaganego oświetlenia podczas zatrzymania lub postoju w warunkach niedostatecznej widoczności art. 52 ust. 1 lub ust. 2 lub art. 30 ust. 2 od 150 do 300
152 Korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami art. 51 ust. 3 200
153 Naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł przeciwmgłowych art. 51 ust. 5 100
154 Używanie "szperacza" podczas jazdy art. 52 ust. 3 100

źródło: ISAP

Odpowiednie ustawienie reflektorów jest kluczowe

Najłatwiejsze w obsłudze są reflektory z żarówkami halogenowymi (oraz niektóre modele ksenonów i LED'ów), bo mają specjalne pokrętło we wnętrzu. Pozwala ono kierowcy odpowiednio ustawić światła. Ale aby to było możliwe, to najpierw lampy muszą mieć nadany prawidłowy punkt odniesienia tzw. "pion". To zadanie dla diagnosty. Jeżeli "pion" jest nie ustawiony, to żaden z poziomów regulacji dostępnych w kabinie nie spełni swojego zadania. Jest to ważne, ponieważ za oślepienie innego użytkownika ruchu można dostać mandat wysokości nawet 200 zł.

Szukanie pionu

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku reflektorów wyposażonych w systemy samopoziomujące. Wbrew pozorom one również wymagają regulacji, bo ich mechanizmy mogą działać poprawnie tylko w sytuacji, gdy ich neutralne położenie jest odpowiednio wyregulowane. Co istotne, znalezienie odpowiedniej pozycji "zero" dla takich reflektorów jest bardzo trudne do uzyskania bez specjalistycznego sprzętu. W ustawieniu często pomoże nam diagnosta podczas przeglądu okresowego, ale tego typu usługi świadczą też specjalistyczne serwisy.

Foto: Krzysztof Kaźmierczak / Auto Świat

Automatyczne reflektory - proste rozwiązanie, ale czy zawsze skuteczne?

Czy można ufać automatycznym reflektorom? To zależy od mechanizmu, który ma nasz samochód. Najprostszy automat to system, który po prostu włącza światła mijania wraz z zapłonem. W świetle Art. 51 ustawy o ruchu drogowym jest to bezpieczne rozwiązanie, ponieważ spełnia wymogi prawne do jazdy w dzień, w nocy, a nawet w tunelu. Niektóre samochody mają dodatkowe, akcesoryjne światła dzienne i to one włączają się przy przekręceniu kluczyka. Jeżeli kupiliśmy auto z takimi lampami, to musimy pamiętać, że światła dzienne, to nie światła mijania i nie spełniają warunków do jazdy po zmierzchu - koniecznie pamiętajmy o ręcznym włączeniu świateł mijania po zmroku.

Więcej automatyki, która faktycznie pomaga

Bardziej zaawansowane rozwiązania dysponują czujnikami zmierzchu i same dobierają rodzaj świateł do pory dnia. To rozwiązanie najbezpieczniejsze. Komputer żongluje tylko snopami światła z lamp dziennych oraz mijania. Nie angażuje świateł drogowych, bo nad nimi kierowca panuje ręczenie.

Zdradliwe automatyczne światła drogowe

Najnowsze pojazdy coraz częściej mają systemy idące jeszcze krok dalej. Automatyczne światła drogowe w teorii potrafią oświetlać drogę w taki sposób, że nie oślepiają innych uczestników ruchu. Np. światła matrycowe potrafią "wyciąć" wiązkę promieni świetlnych, która przeszkadza jadącym z naprzeciwka i oświetlić np. tylko pobocze. W praktyce okazuje się, że to rozwiązanie nie zawsze działa. Często zdarzyło mi się korzystając z tej funkcji otrzymać od innych użytkowników ruchu sugestywne mruganie - byli przeze mnie oślepiani. Dlatego korzystając z tego rozwiązania jesteśmy szczególnie narażeni na 200 złotowy mandat za "Korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami". Pamiętajmy - za prowadzenie pojazdu odpowiedzialny jest kierowca i tłumaczenie, że "to nie ja, to automat" nic nie pomoże.

Nie można też zapominać o stanie technicznym lamp

O tym jak zadbać o swoje światła od strony mechanicznej napisaliśmy specjalny poradnik. Mamy też przygotowany materiał dla osób, które szukają skutecznego sposobu na zregenerowanie reflektorów. Niezależnie od tego, jakim pojazdem się poruszamy, to musimy pamiętać, że jeżeli reflektory są zmatowione, czy popękane to nie zapewnią odpowiedniego światła i tym samym mogą narazić nas na mandat (szczególnie po zmroku). Równie ważny jest stan żarówek. Liczy się tutaj nie tylko czy działają, ale również ich efektywność. Ta ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo podróżowania.

Zapraszamy też na materiał o tym, czy lepiej kupić drogie reflektory oryginalne, czy tańsze zamienniki.