Auto Świat Porady Eksploatacja Wahacze - jak usunąć luzy w zawieszeniu?

Wahacze - jak usunąć luzy w zawieszeniu?

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Samochód nie przeszedł przeglądu, bo diagnosta zakwestionował stan zawieszenia? Naprawa może okazać się stosunkowo prosta i tania, zwłaszcza gdy problem dotyczy wahaczy. Trzeba jedynie pamiętać o kilku zasadach i mieć dostęp do podstawowego warsztatu samochodowego

wahacze
Zobacz galerię (16)
Auto Świat
wahacze
  • Bardzo często wystarczy wymiana jednego lub więcej elementów wahacza
  • Wymiana wahacza nie jest przesadnie trudna
  • Czasami mogą się przydać bardziej profesjonalne narzędzia

Najpopularniejsze przednie zawieszenie składa się z kolumny resorującej i dolnego wahacza trójkątnego. Wahacz z jednej strony jest przymocowany sworzniem do zwrotnicy, z drugiej - do nadwozia lub ramy pomocniczej (silentblockami o różnej budowie). Jeśli w czasie jazdy słychać stuki, koło ma luz (w płaszczyźnie pionowej), a samochód gorzej się prowadzi, można podejrzewać zużycie któregoś z mocowań wahacza. Żeby to potwierdzić, warto odwiedzić stację diagnostyczną - na szarpaku najlepiej widać, które elementy należy zastąpić nowymi. Takie badanie często jest nieodpłatne (np. dla stałych klientów danej placówki) lub kosztuje ok. 20 zł za oś.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak