- 130-konny silnik benzynowy napędzający Hondę HR-V budzi się dopiero powyżej 3,5 tys. obr./min
- Jedną z największych zalet Hondy HR-V jest dobra relacja przestrzeni w kabinie do wielkości nadwozia
- Największą wadą zmodernizowanej Hondy HR-V jest nieintuicyjna obsługa multimediów i hałaśliwy silnik
Co nowego w Hondzie HR-V? Niewiele. Produkowany od 2015 r. crossover otrzymał po 3 latach od debiutu nowy grill z obfitszym chromowaniem, nieco zmienione reflektory, przeprojektowano też fotele oraz dołożono materiałów wygłuszających. Z założenia nie jest to zła strategia. Skoro kierowcy Hondy HR-V skarżyli się na hałas i dyskomfort siedzeń, to dobrze, że Honda na to zareagowała. Tyle że naszym zdaniem te modyfikacje nie zostały wykonane ze starannością godną japońskiej marki.
Fotelom Hondy HR-V bowiem nadal daleko do najlepszych w klasie. Wciąż słabo trzymają po bokach i nie mają regulacji podparcia lędźwi. W kabinie mimo rzekomego zastosowania systemu aktywnej redukcji hałasu nadal ciszy się nie zazna. Na autostradzie jest głośniej niż w porównywalnych kompaktowych crossoverach, ale podczas codziennej jazdy i tak najbardziej do uszu podróżujących będzie przenikało brzmienie silnika.
Czy to problem? Przecież Hondy z natury potrafią pobudzać do dynamicznej jazdy. HR-V robi, niestety, dokładnie odwrotnie. Układ kierowniczy i zawieszenie nie pozwalają kierowcy pewnie zespolić się z samochodem. Na skręt kierownicą auto reaguje bez przekonania, po bystrości Civica – ani śladu.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoChoć Honda HR-V waży niespełna 1,3 tony, to 61 proc. tej masy spoczywa z przodu, co też nie poprawia zachowania w zakrętach. Wolnossący 130-konny silnik budzi się powyżej 3,5 tys. obrotów i daje się wysoko kręcić, ale... frajdy z tego – o dziwo! – dużej nie ma. Lepiej już jeździć spokojnie i wtedy też oszczędnie – 6,6 l/100 km potrzebował HR-V średnio w teście. W mieście, w gęstym ruchu, robi się z tego już 9,7 l/100 km. Naprawdę przekonująco i typowo „hondowo” działa tu tylko precyzyjny mechanizm zmiany biegów z wysoko umieszczonym krótkim lewarkiem.
Jeżeli rozważacie Hondę HR-V jako alternatywę np. dla Civica, to przemyślcie to, bo możecie być rozczarowani właściwościami dynamicznymi. Ale jeżeli szukacie solidnie wykonanego crossovera, który zmieści urlopowy bagaż, a jednocześnie nie będzie wadził swoimi gabarytami na co dzień w mieście – czytajcie uważnie dalej.
Inżynierom Hondy udało się bowiem wyczarować imponującą ilość miejsca dla pasażerów i na bagaż w 4,33-metrowym nadwoziu. Mimo opadającej linii dachu dorośli siadają z tyłu bez protestu. Nawet przy 183 cm wzrostu ma się jeszcze dość miejsca nad głową i na kolana. Bagażnik mieści domyślnie 393 l, kolejne 77 l przypada na obszerny schowek pod podłogą.
Oparcie kanapy (z dwustopniową regulacją nachylenia) składa się na płask i licuje z podłogą bagażnika – w rezultacie otrzymujemy równą powierzchnię o wymiarach 1,01 x 1,54 m, do dachu jest 1533 l przestrzeni. A jeśli trzeba przewieźć coś wysokiego i wąskiego na stojąco, podnosi się siedzisko kanapy i od podłogi do sufitu jest blisko 130 cm. Jedyne miejsce, w którym brakuje przestrzeni, to... kieszenie w drzwiach. Nie wsadzicie do nich nawet litrowej butelki coli, będzie też kłopot z laptopem lub teczką na dokumenty. Dziwne, bo poza tym Honda HR-V się w schowkach lubuje.
Honda HR-V - to nam się podoba
Dobra relacja przestrzeni w kabinie do wielkości nadwozia, precyzyjny mechanizm zmiany biegów, funkcjonalna kanapa.
Honda HR-V - to nam się nie podoba
Mało „hondowa” charakterystyka prowadzenia, hałaśliwy silnik, nieintuicyjna obsługa, lifting niewiele poprawił.
Honda HR-V - nasza opinia
Honda mogła się bardziej przyłożyć do modernizacji HR-V, jeśli więc macie starszą wersję, nie powinniście żałować. Kupując Hondę za 100 000 zł, wolałbym Civica, który daje o wiele więcej frajdy.
Honda HR-V - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1498 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 130/6600 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 155/4600 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 10,2/192 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 6,6/148 (WLTP) |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6b/przedni |
Marka i model opon test. auta | Michelin Primacy 3 |
Rozmiar opon test. auta | 215/55 R 17 |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) | 470-1533/50 |
Honda HR-V - pomiary testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,2 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h | 16,4/28,3 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 10,0/13,6 s (4./5. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 14,7/20,7 s (5./6. bieg) |
Masa własna/ładowność | 1295/495 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,4/11,3 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 38,7 m (opony letnie) |
Hamow. ze 100 km/h gorące | 35,5 m (opony letnie) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy przy 100 km/h | 67 dB (A) |
Hałas w kabinie przy przy 130 km/h | 72 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 6,6 l/100 km |
Zasięg | 760 km |
Honda HR-V - wyposażenie
Wersja | Elegance |
Klimatyzacja aut. 2-stref. | S |
System multim./nawigacja | S/S |
Czujniki park. p+t/kamera cof. | S/S |
Skaner znaków/asyst. świateł drog. | S/S |
Unikanie kolizji/asyst. pasa | S/S |
Lakier metalizowany | 2 500 zł |
Honda HR-V - gwarancja i ceny
Cena podst. testowanej wersji | 95 000 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata/12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km/rok |
Cena testowanego auta | 97 500 zł |