Są nimi znaki D-37 "tunel" i B-38 "koniec tunelu". Z oznakowaniem tuneli postąpiono podobnie, jak przed laty z obszarem zabudowanym. Wówczas znaki zwolniły kierowców z obowiązku liczenia, czy trzy budynki znajdują się w odległości mniejszej niż 15 m od krawędzi jezdni.Ustalenia takie ułatwiają zarówno przestrzeganie, jak i egzekwowanie przepisów dotyczących ruchu w tunelach. Pierwszy z nich to obowiązek włączania świateł mijania w chwili wjeżdżania do wspomnianego obiektu, za znakiem D-37 i wyłączenia ich nie wcześniej niż przy wyjeżdżaniu z niego. Oczywiście przepis ten dotyczy tylko miesięcy lub pory doby, gdy jazda ze światłami nie jest wymagana.Drugi przepis to zakaz zatrzymania pojazdu w tunelu. Zgodnie z definicjami zakaz ten nie odnosi się do unieruchomienia pojazdu spowodowanego warunkami ruchu, np. "korkami" lub koniecznością zastosowania się do przepisów, np. sygnału czerwonego.Zakazu tego nie trzeba przestrzegać przy awaryjnych zatrzymaniach auta w zatokach budowanych w tym celu w tunelach o znacznej długości. Wówczas można spotkać dodatkowe znaki wskazujące sposób korzystania z nich. Ponadto w tunelu zabrania się cofania pojazdu.Kierowcom bez doświadczenia w jeździe długimi, wąskimi tunelami górskimi radzimy, by zachowali zwiększony odstęp od poprzedzającego samochodu - w razie niebezpieczeństwaw tunelu nie ma gdzie "uciec".W czasie malowaniaJak mam prawidłowo zachować się, mijając znak ostrzegawczy z tabliczką "malowanie jezdni"? Nie ma przepisów szczegółowych regulujących tę kwestię. Tabliczka T-19 "malowanie pasów" jest umieszczana pod znakiem A-14 "roboty na drodze", a więc zachowanie się kierującego powinno uwzględniać informacje wynikające z tego znaku, dodatkowo uściślone treścią napisu na tabliczce. Należy przede wszystkim przypomnieć, że każdy znak ostrzegawczy nakazuje kierującemu zachowanie szczególnej ostrożności, zaś znak A-14 z tabliczką T-19 wskazuje, że są to roboty na drodze i podaje ich rodzaj, a więc uprzedza o sytuacji, jaką kierowca może spotkać. Szczególna ostrożność to zwiększenie koncentracji i dostosowanie uwagi uczestnika ruchu do warunków oraz sytuacji zmieniających się na drodze w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie. Wynika stąd konieczność dostosowania prędkości jazdy do istniejących warunków, uwzględniając zwłaszcza obecność na jezdni zarówno poruszających się maszyn malujących, jak i pracujących osób. Należy starannie obserwować wykonywane przez nie czynności i tak prowadzić samochód, aby nie spowodować niebezpieczeństwa. Niekiedy z tyłu na pojazdach lub maszynach malujących linie znajdują się znaki drogowe zwykle nakazujące wyprzedzanie lub omijanie ich po określonej stronie (znaki nakazu C-9, C-10, C-11).
Wjazd do tunelu
W jednym z przedwojennych dowcipów tunel był zdefiniowany jako góra z dziurą, przez którą przejeżdża pociąg. Na szczęście dzisiaj kierowca wjeżdżający do tunelu nie musi znać jego definicji ani technicznej, ani żadnej innej, gdyż zgodnie z przepisami jest to "budowla na drodze oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi".