Diesel 1.6 TDI po wycofaniu w 2010 r. odmian z pompowtryskiwaczami 1.4 i 1.9 TDI stanowi bazowy napęd wielu aut Grupy VW. Początkowo silnik ten występował w trzech wersjach mocy: 75, 90 i 105 KM. W 2014 r. na rynku pojawiły się dwa nowe warianty.
Odmiana 110 KM zadebiutowała pod maską Sportsvana, a 120-konna – w Passacie MY 2015. Nowoczesny i oszczędny napęd W codziennej eksploatacji motor 1.6 TDI wypada lepiej niż dobrze. Cechuje się niezłą efektywnością i niskim spalaniem – podczas spokojnej jazdy średnie zużycie wynosi ok. 5 l/100 km, choć oczywiście wiele zależy od masy własnej pojazdu, w którym zamontowano ten silnik.
Gabaryty i ciężar auta jeszcze większy wpływ mają na dynamikę. Jeśli chodzi o trwałość i niezawodność, to 1.6 TDI również wypada dobrze. Jak na razie najwięcej problemów sprawiają wtryskiwacze – czułe na niską jakość paliwa. Zdarza się, że kończą żywot przed pokonaniem 100 tys. km.
Występują kłopoty z funkcjonowaniem filtra cząstek stałych, choć w tym przypadku wiele zależy od sposobu eksploatacji auta. Słyszeliśmy też o problemach z trwałością turbosprężarek, zaznaczamy jednak, że ich awaryjność nie jest alarmująca. Zdaniem niektórych mechaników niedomagania turbin to wynik długiego interwału wymiany oleju – tryb long life.
Poza tym znamy przypadki wycieków oleju spod uszczelki pod głowicą. Owszem, problem nie jest nagminny, ale użytkownikom każdego nowoczesnego diesla (drogie w naprawie!) radzimy kierować się zasadą „zaufanie plus kontrola”. Generalnie trwałość silnika 1.6 TDI jest dobra. Przynajmniej na razie, bo trzeba pamiętać, że to stosunkowo młody napęd – wiele samochodów z nim pod maską nie pokonało jeszcze 150-200 tys. km.
Silnik 1.6 TDI - typowe usterki
Turbodiesel 1.6 TDI uchodzi za udany napęd, pozbawiony błędów technologicznych. Nie oznacza to, że jednostka ta jest wolna od problemów. Najczęstsze są uszkodzenia wtryskiwaczy, czułych na niską jakość paliwa. Inne kłopoty dotyczą: zapchania filtrów cząstek stałych, niedomagań turbosprężarek, wycieków oleju z silnika (mogą być związane z uszkodzeniem uszczelki pod głowicą). Poza tym znamy losowe przypadki awarii dwumasowego koła zamachowego.
Usterki wtryskiwaczy
- OBJAWY - spadek mocy, kłopoty z uruchomieniem silnika, nierówna praca.
- NAPRAWA - uszkodzenia piezoelektrycznych wtryskiwaczy to następstwo stosowania paliwa o niskiej jakości. Na szczęście rzadko się zdarza, żeby psuły się wszystkie naraz. Koszt ich regeneracji to ok. 800 zł. Mechanicy zalecają wymianę filtra paliwa nie rzadziej niż co 30 tys. km!
Wycieki oleju i stan turbiny
OBJAWY - ślady oleju na bloku silnika, niewielki ubytek środka smarnego.
NAPRAWA - zaznaczamy: problemu nie można zakwalifikować do typowych awarii. Jednak podczas rozmów z mechanikami wątek aut z przepaloną uszczelką (nieszczelności kanału olejowego) niekiedy się powtarza. Zdecydowaliśmy się o tym wspomnieć, żeby osoby przymierzające się do zakupu aut z rynku wtórnego zwróciły na to uwagę. Przy okazji radzimy sprawdzić stan turbosprężarki – w przypadku egzemplarzy z długim interwałem wymiany oleju spotkaliśmy się z sygnałami o przedwczesnych uszkodzeniach turbiny.
Problemy z filtrem DPF
OBJAWY - zaświecenie się kontrolki ostrzegawczej, nierówna praca silnika, spadek mocy.
NAPRAWA - problem szybko zapychających się filtrów DPF jest powszechnie znany i dotyczy głównie aut eksploatowanych na krótkich dystansach. W przypadku silnika 1.6 TDI sprawa wygląda podobnie – pojazdy użytkowane na dalekich trasach rzadko się zmagają z usterkami DPF-u, natomiast auta eksploatowane w miastach o wiele częściej zawodzą. Radzimy nie zaniedbywać problemu – wymiana uszkodzonego filtra DPF jest droga!
Wersje silnika 1.6 TDI
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
1.6 TDI* | 1.6 TDI | 1.6 TDI** | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 1.6 TDI | |
Lata produkcji | od 2009 r. | od 2009 r. | od 2010 r. | od 2009 r. | od 2014 r. | od 2014 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Pojemność skokowa | 1598 | 1598 | 1598 | 1598 | 1598 | 1598 |
Stopień sprężania | 16,5:1 | 16,5:1 | 16,2:1 | 16,2:1 | 16,2:1 | 16,2:1 |
Typ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) | 55/75/4000 | 66/90/4200 | 75/102/4400 | 77/105/3000 | 81/110/3200 | 88/120/3200 |
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) | 195/1500-2000 | 230/1500-2500 | 250/1500-2500 | 250/1500-2500 | 250/1500-3000 | 270/1500-3000 |
Rodzaj wtrysku | common rail | common rail | common rail | common rail | common rail | common rail |
*silnik oferowany tylko w autach małych (np. Fabia i Polo); **wersja mocy występująca w Caddy Maxi
Silnik 1.6 TDI dane serwisowe
co 15 tys. km | co 30 tys. km | co 60 tys. km | co 150 tys. km | co 180 tys. km | |
wymiana oleju** | + | - | - | - | - |
wymiana oleju long life | - | + | - | - | - |
wymiana filtra powietrza | - | - | + | - | - |
wymiana filtra paliwa | - | - | + | - | - |
sprawdzenie stanu paska osprzętu | + | - | - | - | - |
wymiana paska osprzętu | - | - | - | - | - |
kontrola stanu paska rozrządu | - | - | + | - | - |
wymiana paska rozrządu | - | - | - | + | + |
*przeglądy wg wskazań komputera, ale mechanicy radzą zwiększyć częstotliwość wymiany filtrów paliwa i powietrza do 30 tys. km; **interwał zalecany przez mechaników
Silnik 1.6 TDI - zalecenia serwisowe
Interwały przeglądowe - serwis określa dokładne dane dotyczące interwałów międzyprzeglądowych po numerze VIN samochodu – konkretnej marki, modelu i roku produkcji. Mimo że większość serwisów ASO stosuje wydłużone interwały międzyprzeglądowe (long life), mechanicy zalecają wymianę oleju co 15 tys. km. Należy też pamiętać o stosowaniu specjalnego oleju (o niskiej zawartości popiołów) do silników Diesla z filtrem cząstek stałych.
Wymiana paska rozrządu - również jest ustalana po numerze VIN samochodu – interwał może wynosić 150 lub 180 tys. km. Choć nie słyszeliśmy o problemach z zerwanymi paskami bądź awariami napinacza lub pompy wody, w polskich warunkach radzimy nie przekraczać 150 tys. km.
Silnik 1.6 TDI - materiały eksploatacyjne
Smarowanie - VW zaleca olej syntetyczny 5W-30, spełniający normę VW 507.00. Należy stosować olej o niskiej zawartości popiołów – ma wpływ na kondycję filtra cząstek stałych. Poj. układu: 4,3 l.
Rozrząd - pasek rozrządu, rolki prowadzące oraz napinające i pompę wody trzeba wymieniać i zawsze dobierać na podstawie numeru VIN – producent przewiduje interwały co 150 lub co 180 tys. km.
Układ chłodzenia - obsługa ogranicza się do sprawdzenia poziomu płynu i kontroli mrozoodporności. Pojemność układu zależy od modelu z silnikiem 1.6 TDI i wynosi od 8,0 do 9,4 l (z dodatkowym systemem grzewczym).
Silnik 1.6 TDI - nasza opinia
Motor 1.6 TDI to ekonomiczny i przyjemny napęd, szczególnie gdy pracuje pod maską auta klasy B lub C. Także trwałość okazuje się dość dobra (powtarzalne usterki dotyczą jedynie układu wtryskowego) – przynajmniej na razie.
Galeria zdjęć
Octavia II FL (2008-13) Silnik 1.6 TDI trafił pod maskę modelu w 2009 r. w wersji 105-konnej.
2010 wiosna -Turbodiesel 1.6 TDI trafił do Caddy w 102-konnej wersji – specjalnie stworzonej do tego modelu.
Objawy - Zaświecenie się kontrolki ostrzegawczej, nierówna praca silnika, spadek mocy. Naprawa - Problem szybko zapychających się filtrów DPF jest powszechnie znany i dotyczy głównie aut eksploatowanych na krótkich dystansach. W przypadku silnika 1.6 TDI sprawa wygląda podobnie – pojazdy użytkowane na dalekich trasach rzadko się zmagają z usterkami DPF-u, natomiast auta eksploatowane w miastach o wiele częściej zawodzą. Radzimy nie zaniedbywać problemu – wymiana uszkodzonego filtra DPF jest droga!
Passat B6 (2005-10) Silnik 1.6 TDI w 105-konnej wersji trafił do B6 pod koniec produkcji (2009-10).
2014 wiosna - Debiut najnowszej odsłony Golfa – Sportsvan z silnikiem 1.6 TDI o mocy 110 KM.
A1 (od 2010 r.) Na rynku znajdziecie „A-jedynkę” 1.6 TDI w dwóch wariantach mocy: 90 oraz 110 KM.
Debiut silnika 1.6 TDI/90 i 105 KM – Polo V oraz Golf VI. W ofercie rynkowej motor zastąpił wersję 1.9/105 KM.
Samochody z silnikiem 1.6 TDI coraz częściej trafiają na rynek wtórny. Czy to udana konstrukcja? Jakich problemów trzeba się spodziewać?
Fabia II (2008-14) Jednostka występowała od 2010 r. w trzech wersjach mocy: 75, 90 i 105 KM.
Ibiza IV (od 2008 r.) Diesel 1.6 TDI (90 i 105 KM) trafił do Ibizy w 2010 r. i zastąpił silnik 1.9 TDI z PD.
Objawy - Spadek mocy, kłopoty z uruchomieniem silnika, nierówna praca. Naprawa - Uszkodzenia piezoelektrycznych wtryskiwaczy to następstwo stosowania paliwa o niskiej jakości. Na szczęście rzadko się zdarza, żeby psuły się wszystkie naraz. Koszt ich regeneracji to ok. 800 zł. Mechanicy zalecają wymianę filtra paliwa nie rzadziej niż co 30 tys. km!
Golf VI (2008-13) W Golfie 6. generacji diesla 1.6 montowano od wiosny 2009 r. Moc: 90 i 105 KM.