Rodzina Twin Spark 16V, silniki 2.0 JTS, wywodzące się z GM 1.9 i 2.2 JTS – niby sporo wersji, a chwalić się nie ma czym... Cóż, prawda jest taka, że od połowy lat 90. XX w. do 2009 r. Alfa Romeo miała w ofercie jeden naprawdę udany motor benzynowy – V6 Busso (pomijamy fiatowskie 1.4 TB montowane w MiTo). Tylko jeden!

Silnik 1.75 TBi to nowoczesna konstrukcja

To raczej niespecjalny powód do dumy dla marki odnoszącej swego czasu duże sukcesy w sporcie motorowym. W końcu Włosi zdali sobie jednak sprawę z tego, że silniki JTS nie spełniają pokładanych w nich oczekiwań (czyli psują się na potęgę) i solidnie wzięli się do pracy. Zaprezentowany w 2009 r. motor TBi powstał zgodnie z koncepcją downsizingu – z pojemności 1742 ccm wyciąga (w zależności od wersji) od 200 do 240 KM. Dostał turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk paliwa, w dużej części wykonano go z aluminium i – co ważne – nie ma nic wspólnego z Oplem.

Silnik 1.75 TBi to dość wysokie spalanie

Pojawienie się silnika 1.75 TBi oznaczało, że Alfy 159, Brera i Spider wreszcie otrzymały godny uwagi motor benzynowy. Osiągi nie są – jak na 200 KM – specjalnie oszałamiające (wysoka masa własna modeli z rodziny 159 robi swoje), ale i tak dużo lepsze niż w przypadku jednostek JTS. Możecie też liczyć na dobrą kulturę pracy, bardzo harmonijny sposób oddawania mocy (płaski przebieg momentu obrotowego) i niezłą trwałość. Spalanie? Ciężka „159-ka” 1.75 TBi w cyklu mieszanym zużywa 9,5-10 l/100 km, co jest akceptowalnym wynikiem. Gorzej robi się w mieście, bo tu wyniki na poziomie 13-14 l/100 km są na porządku dziennym.

Silnik 1.75 TBi - drobne awarie

Jak to często bywa w przypadku nowych konstrukcji, nie obyło się bez kilku tzw. chorób wieku dziecięcego. Jedna z nich dotyczyła „głupiejących” sond lambda, znamy też kilka przypadków przedwczesnego zużycia turbosprężarki i uszkodzenia paska rozrządu. Uwaga: ograniczony dostęp do zamienników, wysokie ceny w ASO.

Silnik 1.75 TBi - typowe usterki

Jak na nowoczesną jednostkę z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa 1.75 TBi wypada całkiem nieźle pod względem trwałości. Pamiętajcie o tym, żeby tankować dobre paliwo – w przeciwnym razie problemy z sondą lambda są murowane. W kilku przypadkach doszło do przedwczesnego zużycia turbosprężarki, choć były to głównie egzemplarze użytkowane przez... policję.

Mechanicy specjalizujący się w naprawach włoskich aut wskazują też na wadliwe napinacze paska rozrządu – w kilku Giuliettach QV pasek strzelił przed granicą 100 tys. km. Niektórzy użytkownicy donoszą o klekotaniu słyszalnym po uruchomieniu zimnego silnika, jednak jest to tzw. cecha produktu – jeśli hałas po chwili znika, nie ma powodów do obaw.

Awarie turbosprężarki

Objawy - dymienie na szaroniebiesko z rury wydechowej, duży ubytek oleju, brak mocy, głośny świst słyszalny podczas wkręcania silnika na obroty.

Naprawa - przyczyną problemów nie jest turbina sama w sobie – do usterki znacznie przyczynia się długi interwał wymiany oleju (35 tys. km/2 lata). Żeby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, po prostu wymieniajcie olej co rok (lub nie później niż co maks. 20 tys. km). Na plus: turbina jest odporna na przegrzanie (brak problemów z pękającymi kolektorami – zmora silnika 1.4 T-Jet). Uwaga: na razie brakuje zamienników, a ceny w ASO bywają horrendalnie wysokie!

Awarie układu rozrządu

Objawy - wycieki z układu chłodzenia, obniżanie się poziomu płynu w zbiorniczku wyrównawczym.

Naprawa - o ile wyciek chłodziwa nie jest jeszcze bardzo groźny (uzupełniamy płyn, wymieniamy pompę wody), o tyle zatarcie łożysk w pompie – już owszem. Słyszeliśmy o kilku takich przypadkach w 235-konnej wersji silnika TBi. Zatarcie łożysk w każdym przypadku kończyło się zerwaniem paska rozrządu i bardzo kosztownym remontem silnika. Nasza rada: stosujcie jedynie markowe pompy!

Awarie sondy lambda

Objawy - podwyższone spalanie, brak mocy, zapalanie się lampek kontrolnych.

Naprawa - w naszych warunkach za awarie sondy lambda z reguły odpowiada paliwo o kiepskiej jakości. Mechanicy radzą, żeby do silnika 1.75 TBi lać wyłącznie benzynę 98-oktanową. Po pierwsze, gwarantuje ona optymalne osiągi, a po drugie, szansa trafienia na „chrzczone” paliwo jest w tym przypadku nieco niższa. Sama wymiana sondy okazuje się na szczęście stosunkowo łatwa, poza tym na rynku dostępne są niezłe jakościowo zamienniki (np. Siemens VDO – od 250 zł wzwyż).

Ważne: tankowanie kiepskiego paliwa może też doprowadzić do uszkodzenia układu wtryskowego. W takim wypadku koszty będą wysokie, bo na razie na rynku ciężko znaleźć dobre jakościowo zamienniki.

Silnik 1.75 TBi - czynności obsługowe*

co 35 tys. km co 70 tys. km co 105 tys. km co 140 tys. km co 175 tys. km
wymiana oleju** - - - - -
wymiana płynu chłodzącego - - - - -
wymiana filtra powietrza - + - - -
wymiana świec zapłonowych*** - + - - -
wymiana paska osprzętu - + - - -
wymiana paska rozrządu**** - - + + -
sprawdzenie paska osprzętu - + - - -
sprawdzenie luzu zaworowego***** - - - - -

*lub co dwa lata, interwały dotyczą wersji 200 i 235 KM; w 240 KM (4C) – co 20 tys. km lub co rok; **co rok lub wg wskazań; ***w 4C co 60 tys. km; ****patrz tabela poniżej; *****luz zaworowy regulowany hydraulicznie

Silnik 1.75 TBi interwały wymiany rozrządu

co 100 tys. km W sportowym modelu 4C napęd rozrządu należy wymienić po przejechaniu 100 tys. km lub co 5 lat. W przypadku trudnych warunków eksploatacji interwał należy skrócić do 4 lat.
co 105 tys. km Interwał wymiany rozrządu w modelu Giulietta Quadrifoglio Verde. Jeśli auto jest eksploatowane w trudnych warunkach, pasek należy wymienić wcześniej. Zwłaszcza że znamy przypadki jego przedwczesnego zużycia.
co 140 tys. km Interwał przewidziany dla modeli z silnikiem 200-konnym, czyli: 159, Brera i Spider. 140 tys. km to dużo, dlatego mechanicy zalecają wymianę paska najpóźniej po 5 latach lub po przejechaniu 100 tys. km.

Silnik 1.75 TBi - materiały eksploatacyjne

Smarowanie - w przypadku silników montowanych w modelach z rodziny 159 pojemność układu wynosi 4,25 l, w Giulietcie jest to 5,1 l, a w 4C – 5,4 l. Niezależnie od wersji mocy Alfa Romeo zaleca stosowanie w pełni syntetycznego oleju 5W-40. W 4C i Giulietcie powinien on dodatkowo spełniać normę ACEA A3.

Układ rozrządu - w silniku 1.75 TBi rozrząd jest napędzany paskiem zębatym. Okresową wymianę przewidziano co 100 tys. km/5 lat (4C), co 105 tys. km/5 lat (Giulietta QV) lub co 140 tys. km/5 lat (rodzina 159).

Układ chłodzenia - płyn niezamarzający na bazie glikolu. Pojemność układu chłodzenia wynosi: 6,4 l (Giulietta QV 235 KM), 6,6 l (159, Brera, a także Spider) oraz 10,6 l (4C – moc 240 KM). Producent nie podaje interwału wymiany płynu.

Silnik 1.75 TBi - ceny częsci (zamienniki)

filtr oleju/powietrza od 35/60
świeca zapłonowa od 82
kpl. paska rozrządu od 382
cewka zapłonowa od 556**
pompa wody od 98
termostat od 180
turbosprężarka brak

*dla silnika 1.75 TBi/200 KM z 2010 r.; **kpl.

Silnik 1.75 TBi - dane techniczne

1.75 TBi* 1.75 TBi** 1.75 TBi***
Lata produkcji 2009-11 2010-14 od 2013 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16
Pojemność skokowa 1742 1742 1742
Stopień sprężania 9,5:1 9,25:1 9,5:1
Typ rozrządu DOHC DOHC DOHC
Moc maks. (kW/KM/obr./min) 147/200/5000 173/235/5500 177/240/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 320/1400 340/1900 350/2100
Rodzaj wtrysku bezpośredni bezpośredni bezpośredni

*tylko w Alfach Romeo 159, Brera i Spider; **tylko w Giulietcie QV; ***tylko w 4C i Giulietcie QV (FL)

Silnik 1.75 TBi - nasza opinia

Wreszcie udany i dopracowany silnik benzynowy produkcji Alfy Romeo. Co prawda, na miano „Cuore Sportivo” zasługują w zasadzie tylko odmiany 235 i 240 KM, ale również wersja 200-konna potrafi dać sporo frajdy. Do tego dochodzi niezła trwałość. Na minus: wysokie spalanie, drogie części, dość skromna oferta zamienników.