Przy normalnej przejrzystości powietrzaŚwiatła drogowe, mające największy zasięg, mogą być używane od zmierzchu do świtu na każdej nieoświetlonej drodze, również w mieście, jednak pod rygorystycznym warunkiem nieoślepiania innych kierujących lub pieszych maszerujących w kolumnie. Muszą one być przełączone na światła mijania, gdy tylko mogłyby spowodować oślepienie tych uczestników ruchu. Mogą zaś być zapalone łącznie ze światłami mijania, co w niektórych autach jest możliwe.Z kolei światła mijania, jako nieoślepiające (chyba że są źle ustawione), lecz zapewniające widoczność drogi, są najczęściej używane, a korzystanie z nich od zmierzchu do świtu jest obowiązkowe.Jeżeli samochód wyposażono w światła do jazdy dziennej, mogą być one zapalone zamiast lamp mijania, za dnia w okresie jesienno-zimowym, kiedy jazda z włączonymi światłami jest obowiązkowa. Dodajmy, że używanie świateł do jazdy dziennej, podobnie jak mijania, nie jest zabronione podczas dnia w pozostałych porach roku.Ograniczona przejrzystość powietrzaZasady używania świateł w czasie zmniejszonej przejrzystości powietrza są nadrzędne wobec zasad poprzednio omówionych. Ustawa wymaga wtedy włączenia świateł mijania bez względu na porę doby. W pojazdach wyposażonych w lampy przeciwmgłowe dopuszczone jest włączenie ich zamiast lamp mijania lub łącznie z nimi. Zwróćmy uwagę na to, że w porze dziennej ani światła mijania, ani przeciwmgłowe nie oświetlają drogi, lecz wówczas bardzo ważna jest ich rola zapewniająca widoczność pojazdu. Nie zapominajmy o tym.
Wybór świateł
Oprócz funkcji oświetlania drogi światła zewnętrzne spełniają bardzo ważną rolę wskazywania obecności pojazdu na jezdni, zwłaszcza znajdującego się w ruchu. Przypomnijmy, że z przodu występują (do nich się ograniczamy) światła drogowe, mijania i pozycyjne oraz - jako nieobowiązkowe - przeciwmgłowe i do jazdy dziennej.