Pierwszy dotyczy sytuacji, gdy pojazd sygnalizuje skręcanie w lewo. Wyprzedzanie go z prawej strony jest obligatoryjne bez względu na to, czy pasy ruchu są wyznaczone czy nie. Należy tu od razu podkreślić, że na jezdni bez wyznaczonych pasów ruchu wyprzedzanie pojazdu jadącego przy jej osi i nie sygnalizującego skręcenia w lewo jest zabronione. Chodzi więc o to, aby w razie zajęcia takiego miejsca w oddaleniu od skrzyżowania, na którym zamierzamy skręcić, włączyć lewy kierunkowskaz, umożliwiając innym kierowcom wyprzedzanie zgodnie z przepisami.Drugi wyjątek odnosi się do wyprzedzania dopuszczonego, jednak przy zachowaniu szczegółowych warunków. Podstawowym jest poruszanie się po jezdni z wyznaczonymi pasami ruchu; muszą więc być na jej prawej połowie lub prawej jezdni co najmniej dwa pasy.Wyprzedzać można na jezdni jednokierunkowej, zaś na dwukierunkowej, jeżeli co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza nim (zwykle na szosie) są przeznaczone do jazdy w tym samym kierunku. Manewr ten na wymienionych tu drogach możeodbywać się tak, jak ustalono: pod warunkiem zachowania przepisów o dostatecznym miejscu do wyprzedzenia, upewnieniu się, że jadący za nami nie rozpoczął wyprzedzania oraz czy jadący przed nami na tym samym pasie ruchu nie zasygnalizował zamiaru wyprzedzenia innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu;jest zabroniony przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia, na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi oraz na skrzyżowaniu innym niż o ruchu okrężnym lub kierowanym.Z bardzo zawiłych przepisów nie wynika zakaz wyprzedzania po prawej stronie na autostradach. To poważne przeoczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu. Na autostradach i drogach ekspresowych wyprzedzajmy tylko po lewej stronie!
Wyprzedzić z prawej
Podstawową zasadą wynikającą z ruchu prawostronnego jest wyprzedzanie po lewej stronie jadącego wolniej pojazdu. Od zasady tej (pomijając wyprzedzanie tramwajów) są dwa wyjątki.