Auto Świat Porady Eksploatacja Wyważanie na wyważarce z testem drogowym: tak usuniesz wibracje i wykryjesz wady opon

Wyważanie na wyważarce z testem drogowym: tak usuniesz wibracje i wykryjesz wady opon

Ani opony, ani felgi nie są nigdy idealne, a jeśli dodatkowo jeszcze nałożą się na siebie niedoskonałości jednych i drugich, to nie ma mowy o bezpiecznej i wygodnej jeździe. Czasem mimo starannego zmontowania i wyważenia kół po zamontowaniu ich w aucie w czasie jazdy pojawiają się wibracje. Podpowiadamy, jak rozwiązywać takie problemy.

Wyważanie kół na wyważarce z testem drogowym
Zobacz galerię (9)
Auto Świat / Marek Korlak
Wyważanie kół na wyważarce z testem drogowym
  • Nie wszystkie niedoskonałości opon da się zauważyć podczas normalnego wyważania
  • Opona pod obciążeniem może zachowywać się zupełnie inaczej niż podczas swobodnego obracania się na wyważarce
  • Nawet jeśli opony są nieco zdeformowane i generują niepożądane siły, da się je często tak rozmieścić w aucie, żeby samochód prowadził się normalnie
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Nie da się wielkoseryjnie produkować idealnych opon – takich, w przypadku których masa jest absolutnie precyzyjnie rozłożona na ich obwodzie. Nawet gdy korzysta się z najdoskonalszych technologii, pewnych odchyłek się nie uniknie, zawsze w którymś miejscu materiału będzie trochę więcej. To samo dotyczy felgi, na której montowana jest opona – choćby przez to, że w obręczy znajduje się otwór na zawór, a w wielu modelach też "wybranie" materiału, żeby zmieścić czujnik ciśnienia powietrza. Efekt: jakieś niewyważenie jest nieuniknione. Gdy jedziemy z niewielką prędkością, to nie problem – ale im szybciej koło się obraca, tym większe są siły powodowane przez takie bicie.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji