Proponuję uzupełnić tę rozmowę tematem zanieczyszczeń w silniku. Jak powstają, jak się je usuwa?- Wszelkie zanieczyszczenia są bardzo groźne dla silnika, mogą spowodować uszkodzenie go. Nowoczesne silniki nie wymagają docierania, są wykonane niezwykle dokładnie, a ich części bardzo precyzyjnie obrobione. Ale wymagają wysokiej jakości oleju oraz bardzo dokładnego jego filtrowania. Dlaczego? Jeśli między współpracujące części dostanie się zanieczyszczenie większe niż grubość filmu olejowego, zostanie on przerwany i powstaną zarysowania. Towarzyszyć temu może odrywanie się mikrocząsteczek materiału. To zjawisko, jeśli nie usuniemy zanieczyszczenia, może wywołać lawinę odrywających się cząsteczek. A wtedy uszkodzenie mechaniczne trących o siebie elementów następuje bardzo szybko. - Jaką grubość ma film olejowy?- Kilka mikronów, czyli kilka setnych części milimetra. - Mówimy o zanieczyszczeniach powstających wewnątrz silnika. A przecież mogą się tam dostać także drobinki kurzu, piasku z zewnątrz wraz z zasysanym powietrzem.- Tak. Dlatego stosuje się filtry powietrza, których zadaniem jest wyłapanie wszelkich drobinek. I od razu uwaga eksploatacyjna: jeśli samochód porusza się w zapylonym środowisku, wtedy należy częściej, niż zaleca producent w książce obsługi, wymieniać zarówno filtr powietrza, jak też filtr paliwa. - Silniki z większymi przebiegami mają wewnątrz nagary. Czy oderwany fragment takiego nagaru może uszkodzić silnik?- Nagar powstaje z niespalonego oleju. Odkłada się głównie w głowicy. Do jego rozpuszczania może dojść po zmianie oleju z mineralnego na syntetyczny (mający większe właściwości zmywające). Wtedy fragmenty nagaru mogą zatkać kanaliki olejowe. Dlatego do starszych jednostek napędowych, z przebiegiem kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, zalewanych olejem mineralnym, nie należy stosować oleju syntetycznego. To bardziej zaszkodzi niż pomoże.- Czy przy każdej wymianie oleju w silniku trzeba również wymieniać filtr? - Bezwzględnie tak! Jeżeli wymienimy olej na nowy, a zostawimy stary filtr, wtedy olej wypłucze z niego zanieczyszczenia i wprowadzi w obieg. Prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika będzie wówczas bardzo duże.Uzupełnienie rozmowy o spalinach (AŚ nr 5) Normę spalin Euro 2 i Euro 3 sprawdza się w trakcie jazdy symulowanej. Procentową zawartość toksycznych substancji w spalinach bada się na stacji diagnostycznej podczas przeglądu auta. Silnik pracuje na biegu jałowym oraz przy 2-3 tys. obr./min.
Zanieczyszczenia
- Panie doktorze, w ub. tygodniu mówiliśmy o tarciu w silniku.