- Aby dokładniej scharakteryzować zużycie paliwa, stworzono pojęcie "profili prędkości". Co to jest? To przebieg prędkości w funkcji czasu dla danego odcinka. Kierowca, prowadząc auto, ma wpływ na przyspieszenia, dynamikę jazdy, sposób hamowania, a w efekcie na średnią prędkość i zużycie paliwa. - Jak sposób jazdy wpływa nazużycie paliwa?- W bardzo dużym stopniu. Jeśli kierowca ma tak zwaną ciężką nogę i przyspiesza gwałtownie, wtedy zużycie paliwa może wzrosnąć w sposób radykalny. Najlepiej sprawdzić to w autach wyposażonych w komputer pokładowy wskazujący chwilowe zużycie paliwa. Podczas dynamicznego ruszania i przyspieszania, przy maksymalnych obrotach silnika chwilowe zużycie może dojść nawet do 40-50 litrów na 100 km. Oczywiście po chwili spada do 8-10 litrów, ale jeśli takich dynamicznych zrywów będzie dużo, wtedy wpłyną na średnie spalanie.- Są kierowcy, którzy nie tylko lubią dynamicznie ruszać, ale też jeździć na niskich biegach z dużymi obrotami silnika.- To również wpływa na duże zużycie paliwa. Ekonomiczna jazdapolega na optymalnym dobraniu biegu i prędkości obrotowej silnika. Wielu kierowców ma z tym problem, pytają: na jakim biegu jechać, kiedy na liczniku jest np. 30, 40 czy 50 km/h? W dużym uproszczeniu można podać, żedla silnika benzynowego najlepszy zakres obrotów to 2,5-3 tys. /min, a dla diesla 2-2,5 tys/min.- Co jeszcze oprócz techniki jazdy wpływa na zużycie paliwa?Oprócz techniki jazdy na wielkość spalania ma także wpływ m.in.:stan samochodu, silnika, ciśnienie w oponach,stan hamulców, ukształtowanie drogi, siła wiatru, a także wielkość przewożonego bagażu i jego rozmieszczenie w aucie. Wiele aut, szczególnie po zimie, ma źle wyregulowane hamulce, których szczęki i klocki ocierają o tarcze i bębny. Wzrastają wtedy opory toczenia i tym samym zużycie paliwa. Niewielu kierowców sprawdzaciśnienie w oponach. A wystarczy, że będzie ono o pół atmosfery niższe niż powinno, aby opory toczenia znacznie wzrosły. Bagażnik na dachu z zamocowanym rowerem może zwiększyć spalanie nawet o pół litra na 100 km. Zużycie paliwa wzrośnie o podobną wielkość, gdy cały czas będziemy podróżowali z włączoną klimatyzacją. Jest też oczywiste, że samochód z kompletem pasażerów i załadowany "po sufit" zużyje więcej paliwa niż auto z samym kierowcą w środku.
Zużycie paliwa
- Panie doktorze, to, ile paliwa samochód spala, jest dla wielu naszych Czytelników podstawowym kryterium oceny auta, często decydującym o wyborze tego czy innego modelu. Ale przecież spalanie nie zależy tylko od silnika, a w dużym stopniu także od kierowcy i innych czynników.