• Niestety, im nowsza konstrukcja silnika tym większe komplikacje przy montażu instalacji
  • Co prawda specjaliści są w stanie przystosować do zasilania gazem prawie każdy motor benzynowy, ale dziś w wielu przypadkach jest to horrendalnie drogie, a tym samym mało opłacalne

Nowoczesne silniki z wtryskiem bezpośrednim wymagają bardziej skomplikowanych i – co za tym idzie – droższych instalacji, których ceny zaczynają się od 3-4 tys. zł. Dodatkowo potrzebny jest w tym przypadku dotrysk benzyny, a to dodatkowo obniża opłacalność inwestycji. Jeśli chcielibyście zamontować instalację niezużywające benzyny, koszty mogą poszybować nawet do 8-9 tys. zł.

Upraszczając nieco sprawę, najbardziej opłaca się „gazować” proste konstrukcyjnie benzyniaki z pośrednim wtryskiem paliwa. Niestety, wśród najpopularniejszych jednostek 4-cylindrowych znalezienie tego typu konstrukcji nie jest takie proste. Do naszego zestawienia wybraliśmy modele, które z jednej strony bez problemu pracują na gazie, a z drugiej montaż instalacji LPG nie jest zbyt kosztowny. Przy wyborze naszych typów uwagę zwracaliśmy m.in. na wytrzymałość głowicy i gniazd zaworowych oraz kwestię regulacji luzów zaworowych.

Foto: Auto Świat

Popularne silniki, które nadają się montażu instalacji LPG:

1. Citroen/Peugeot: 1,6 VTi (120 KM)

Modele, m.in.: Citroen C4, C-Elysée, Peugeot 301 (dwa ostatnie nadal można zamówić już z instalacją fabryczną).

Uwagi: Dość prosty i trwały silnik z pośrednim wtryskiem paliwa i hydrauliczną kompensacją luzu zaworowego. Instalacja LPG oferowana jest także w salonach autoryzowanych.

2. Fiat 1.4 T-Jet (120-190 KM)

Modele: m.in.: Fiat Punto, Fiat Bravo, Fiat Doblo, Alfa Romeo MiTo, Alfa Romeo Gulietta.

Uwagi: Silnik 1.4 T-Jet to dość prosta i sprawdzona jednostka, która jest spokrewniona ze znaną rodziną włoskich benzyniaków FIRE. Nie mylić z jednostką Multiair o tej samej pojemności, ale większej mocy – tu specjaliści odradzają montaż instalacji gazowej. Silnik w wersji 120 KM można było zamówić z fabryczną instalacją LPG.

3. Hyundai 1.2 16V (75-85 KM)

Modele: Hyundai i20 i ix20, Kia Venga, Kia Rio

Uwagi: Polscy dilerzy jeszcze do niedawna oferowali fabryczną instalację LPG firmy BRC w modelu i20. Instalatorzy zalecają w tym przypadku zastosowania dodatkowej lubryfikacji, która wtryskuje płyn minimalizujący ryzyko wypalenia zaworów. Silniki zasilane gazem wymagają regulacji luzów zaworowych (co 20 tys. km). Na szczęście jest to dość tania operacja.

4. Opel/Chevrolet 1.4T Ecotec (120-150 KM)

Modele: m.in.: Opel Astra IV, Insignia (140 KM), Corsa oraz różne modele Chevroletów.

Uwaga: Według specjalistów przy montażu trzeba tylko pamiętać o tym, żeby zastosować odpowiednie podzespoły (m.in. szybciej reagujące wtryskiwacze i parownik o zwiększonej wydajności). W aucie z LPG warto skrócić interwał wymiany oleju z zalecanych przez producenta 30 tys. do ok. 10-12 tys. km.

5. Renault 1.6 8V i 16V (seria K – różne moce)

Modele: m.in.: Renault Megane III, różne modele Dacii (występowały także z fabryczną instalacją LPG).

Uwagi: Wersja 8V wymaga okresowej regulacji luzu zaworowego co ok. 20 tys. km, w odmianach 16V z końca produkcji zastosowano już hydrauliczną kompensację luzu zaworowego o ok. 20 tys. km, żeby nie dopuścić do wypalenia gniazd zaworowych.

6. Volkswagen 1.0 MPI (od 2011 r. – od 60 do 75 KM)

Modele: m.in.: VW Polo V, VW up!, Skoda Fabia III , Skoda Citigo, Seat Ibiza IV, Seat Mii – Skody można zamawiać z fabryczną instalacją LPG firmy Landi Renzo).

Uwagi: trzycylindrowiec z rodziny MPI charakteryzuje się bardzo prostą budową i niezłą wytrzymałością. Nie wymaga regulacji luzów zaworowych.

7. Volkswagen 1.6 MPI (montowany do 2011 r.)

Modele: m.in. :Volkswagen Passat B6, Volkswagen Golf V, Skoda Octavia I I II, Seat Leon I, Audi A3 I i II, Audi A4 I i II.

Uwagi: to chyba jeden z najczęściej „gazowanych” benzyniaków na polskim rynku. Mamy tu żeliwny blok, ośmiozaworową głowicę, hydrauliczną kompensację luzów zaworowych i pośredni wtrysk, dlatego 1.6 jest żywotny nawet przy długoletnim zasilaniu LPG. Radzimy unikać jedynie wersji o oznaczeniu „BSE”, w których głowicę wykonano ze zbyt słabych materiałów (występują w Jettach i Golfach V Variant).

8. Toyota: silniki z rodziny Valvematic (1.6, 1.8 i 2.0)

Modele: m.in.: Toyota Auris I i II, Avensis, Rav4 IV.

Uwagi: jednostki te mają pośredni wtrysk, hydrauliczną regulację zaworów, dzięki czemu bardzo dobrze współpracują z instalacjami gazowymi. Nie mylcie ich z wcześniejszymi benzyniakami VVT-i, które miały kłopoty z kolektorem ssącym i zwiększonym poborem oleju.

9. Subaru 2.0 i 2.5 (od 1989 r.)

Większość modeli Subaru.

Uwagi: Okazuje się, że silniki typu boxer da się bez problemu przerobić na zasilanie gazowe. Choć w tym przypadku luzy zaworowe są regulowane ręcznie (niestety, nie jest to tania operacja), silniki Subaru bardzo często są wyposażane w instalację LPG. Jednostki mają solidne gniazda zaworowe i jeśli ich właściciela pilnują wspomnianej regulacji luzów (zalecane co 40 tys. km), zwykle cieszą się bezproblemową eksploatacją.

Podsumowanie

Oczywiście należy pamiętać, że trwałość i bezawaryjność silnika z zamontowaną instalacją gazową, nie tylko zależy od jego zdolności pracy na tego typu paliwie, ale także od sposobu serwisowania, a w dużej mierze także od jakości samego paliwa. Oszczędności w tych aspektach mogą dość szybko skończyć się wysokimi rachunkami w warsztatach. Nasza rada: korzystajcie wyłącznie ze sprawdzonych i markowych stacji paliw, nawet jeśli gaz jest tam nieco droższy.