• W Polsce maksymalna prędkość dla aut do 3,5 t to 140 km/h
  • Od 1 października tzw. korytarz życia będzie obowiązkowy – na razie to zalecenie
  • Są jeszcze odcinki, na których nie ma zbyt wielu stacji paliw, ale MOP-ów znajdzie się dużo

Na początek – dobra wiadomość. Otóż, jak wynika ze statystyk, w 2018 r. w wypadkach, do których doszło na naszych autostradach, zginęły w sumie 52 osoby, podczas gdy w 2017 r. policyjne statystyki mówiły aż o 70 ofiarach. A to spadek o ponad 25 proc.! Warto byłoby tę dobrą tendencję utrzymać, ale żeby tak się stało, kultura i technika jazdy muszą ulec jeszcze większej poprawie. Zła wiadomość? W porównaniu z 2017 r. w zeszłym roku odnotowaliśmy też mniej autostradowych wypadków związanych z tzw. niedostosowaniem prędkości do warunków jazdy, jednak w tych zdarzeniach zginęło więcej osób niż w 2017 r. Wniosek? Gdy już ktoś przekracza, to raczej konkretnie. I z tym również chyba warto byłoby na przyszłość coś zrobić.

Ze statystyk wynika też, że wypadki na autostradzie mają w dużej mierze te same przyczyny, co gdzie indziej, czyli np. na jednojezdniowych drogach krajowych. A że prędkości są na autostradach znacznie wyższe, a natężenie ruchu – chwilami potężne, to efekty chwilami przerażają. Niechlubną listę otwiera więc wspomniane niedostosowanie prędkości do warunków jazdy (w 2018 r. 149 wypadków, 20 ofiar i 238 rannych), potem mamy: niezachowanie odległości (114 wypadków, 9 zabitych i 158 rannych; spadek w stosunku do 2017 r.), zaśnięcie za kierownicą (43 wypadki, 2 ofiary i 62 osoby ranne; znaczna poprawa względem 2017 r.) i nieprawidłową zmianę pasa ruchu (28 wypadków, 2 ofiary i 35 rannych). Tak też się składa, że wszystkie te kwestie znajdą się – nieprzypadkowo – na naszej liście, którą uzupełnimy dodatkowo o kwiatki w rodzaju jazdy pod prąd korytarzem życia, zawracanie i zatrzymywanie się w miejscach do tego nieprzeznaczonych.

Ważne: wszystkie dalsze rozważania dotyczą też dwujezdniowych dróg ekspresowych, w wielu miejscach praktycznie niczym nieróżniących się od autostrad. Poza np. ograniczeniem prędkości: na autostradzie mamy 140 km/h, zaś na dwujezdniowych ekspresówkach – 120 km/h (jednojezdniowe – 100 km/h). Na ekspresówkach nieco inaczej mogą być profilowane zakręty – bywają mniej „płynne”.