Po pierwsze, rowerzyści na ścieżki dla rowerów!

Droga dla rowerów albo pas dla rowerów – to domyślne, najlepsze, najbezpieczniejsze miejsce dla rowerzystów, zarówno w miastach jak i poza nimi. Jeśli na danym odcinku drogi jest tzw. ścieżka rowerowa, to rowerzyści mają obowiązek z niej korzystać, a jednocześnie nie wolno im jechać chodnikiem albo jezdnią.

Po drugie, droga dla rowerów jest drogą tylko dla rowerów

Jak nazwa i definicja drogi dla rowerów wskazują, jest to droga (część drogi) przeznaczona tylko dla rowerów. Na drogach dla rowerów nie wolno jeździć hulajnogami elektrycznymi (mimo zapowiedzi zmian w przepisach nic się w tej kwestii nie zmieniło), nie wolno jeździć na zwykłych hulajnogach, wrotkach, nie wolno chodzić pieszo itp. Formalny zakaz, który często jest łamany, nabiera znaczenia w razie kolizji osoby np. na hulajnodze z rowerzystą: ten pierwszy domyślnie jest winny, ponieważ nie ma prawa być na ścieżce rowerowej.

Na tej samej zasadzie rowerzystom nie wolno korzystać z buspasów, chyba że prawo do wjazdu na buspas wynika ze znaków drogowych.

{ "uuid": "54bfbbef-7f88-5106-8a12-e7a6add4090b", "caption": "Rowerzysta nie ma prawa jechać buspasem", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YzQ7MDA_/3efe39c4e805f9c4e62f9d7b6ede7617.jpeg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-18 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "archiwum / Auto Świat" }, "creators": [ { "idref": "91168ae3-f3d2-4587-aa2e-a3bac5fa2dc2", "uuid": "91168ae3-f3d2-4587-aa2e-a3bac5fa2dc2", "name": "archiwum" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "3efe39c4e805f9c4e62f9d7b6ede7617", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 568, "width": 1024, "bytes": 238097 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Rowerzysta na buspasie" }, "authors": [ { "uuid": "91168ae3-f3d2-4587-aa2e-a3bac5fa2dc2", "name": "archiwum" } ], "license": { "note": null }, "topics": [ { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ] }, "asyncAdSlot": null } Rowerzysta nie ma prawa jechać buspasem Foto: archiwum / Auto Świat
Rowerzysta nie ma prawa jechać buspasem
  • Co do zasady nie wolno po drodze dla rowerów chodzić pieszym, a wyjątkiem jest sytuacja, gdy na danym odcinku drogi nie ma chodnika lub pobocza albo nie sposób z nich korzystać (np. z powodu prac remontowych).
  • Na drodze dla rowerów obowiązuje ruch prawostronny, każdy rowerzysta powinien trzymać się prawej strony drogi.
  • Nie każdy wie, że na drogę dla rowerów nie wolno wpuszczać dzieci do lat 10. Wynika to z definicji pieszego zawartej w Kodeksie drogowym:

Wyjątkiem – jak wyżej – jest brak chodnika lub pobocza, wtedy jednak dziecko i jego opiekun muszą ustępować innym rowerzystom.

Po trzecie, rowerzyści ustępują pieszym na pasach – tak jak kierowcy aut

Zdarza się, że drogę dla rowerów przecinają przejścia dla pieszych. W takim miejscu obowiązują te same przepisy, które dotyczą kierujących innymi pojazdami względem pieszych. A zatem: rowerzyści ustępują pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu (czyli nie wtedy, gdy pieszy zastanawia się nad wejściem na przejście), natomiast pieszym nie wolno wchodzić pod koła rozpędzonego roweru.

Na jezdni poza drogą dla rowerów rowerzyści podlegają tym samym obowiązkom wobec pieszych, co kierowcy aut, mają też identyczne obowiązki.

Po czwarte: kto ma pierwszeństwo na drodze dla pieszych i rowerów?

{ "uuid": "ef674209-c211-4230-adaa-09ac8abd3fda", "caption": "Drogi dla pieszych i droga dla rowerów biegnące obok siebie", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/Yjc7MDA_/bf551b216eb333dc41aa61ce4ef8fbe2.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "b85e1896-56ba-4a0f-8ffb-3816a2fe9757", "name": "r123rf", "idref": "b85e1896-56ba-4a0f-8ffb-3816a2fe9757" } ], "available": { "start": "2020-05-07 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "r123rf" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "bf551b216eb333dc41aa61ce4ef8fbe2", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 1920, "width": 1920, "bytes": 1737774 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/bf551b216eb333dc41aa61ce4ef8fbe2.jpg", "caption": { "main": "Droga dla pieszych i droga dla rowerów biegnące obok siebie" }, "authors": [], "license": { "note": null }, "topics": [] }, "asyncAdSlot": null } Drogi dla pieszych i droga dla rowerów biegnące obok siebie Foto: r123rf
Drogi dla pieszych i droga dla rowerów biegnące obok siebie

Połączenie na jednej niebieskiej tarczy znaków C-13 (droga dla rowerów) i C-16 (droga dla pieszych) oznacza drogę tylko dla rowerów i pieszych. Te znaki „dwa w jednym” mogą być oddzielone poziomą kreską, co oznacza, że i piesi, i rowerzyści poruszają się po tej samej powierzchni drogi.

W takim miejscu można bez większych wątpliwości przyjąć, że rowerzyści powinni jechać powoli i ustępować pierwszeństwa pieszym, a jednocześnie że mają obowiązek korzystać z tej drogi – nie wolno im jechać po jezdni.

Znaki mogą być oddzielone też kreską pionową, co oznacza, że jedna strona drogi przeznaczona jest dla rowerzystów, a druga – dla pieszych. Ani rowerzyści, ani piesi nie powinni wkraczać na „cudze pole”, jednak to, kto w razie kolizji ma pierwszeństwo na takiej drodze, budzi wątpliwości interpretacyjne – przepisy nie są jasne.

Po piąte, kierowcy, uważajcie podczas skrętu!

{ "uuid": "c640cf4a-d546-4d55-afd0-2851aa9defb2", "caption": "Rower jadąćy na wprost ma bezwzględne pierwszeństwo", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NzA7MDA_/6e82abd5e93db979bb16fbf10b9ad4ce.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2019-04-01 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Wojciech Denisiuk / Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "creators": [ { "idref": "6a76b113-d1ac-599b-905c-2a4c5215b1f1", "uuid": "6a76b113-d1ac-599b-905c-2a4c5215b1f1", "name": "Wojciech Denisiuk" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "6e82abd5e93db979bb16fbf10b9ad4ce", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 1109, "width": 2000, "bytes": 799991 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/6e82abd5e93db979bb16fbf10b9ad4ce.jpg", "caption": { "main": "Rower jadąćy na wprost ma bezwzględne pierwszeństwo" }, "authors": [ { "uuid": "6a76b113-d1ac-599b-905c-2a4c5215b1f1", "name": "Wojciech Denisiuk" } ], "license": { "note": null }, "topics": [] }, "asyncAdSlot": null } Rower jadąćy na wprost ma bezwzględne pierwszeństwo Foto: Wojciech Denisiuk / Auto Świat
Rower jadąćy na wprost ma bezwzględne pierwszeństwo

Jedna z najmniej komfortowych z punktu widzenia kierowcy sytuacji kolizyjnych z rowerem, to skręt w prawo związany z przecięciem chodnika i drogi dla rowerów. Wielokrotnie zdarza się, że rowerzysta jadący drogą dla rowerów jedzie równolegle do auta zbliżającego się do skrętu z podobną lub nawet wyższą prędkością niż samochód – i w takiej sytuacji ma BEZWZGLĘDNE PIERWSZEŃSTWO przed samochodem. Skręcając w drogę poprzeczną, kierujący autem musi ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost. Dotyczy to także tych rowerzystów, którzy jadą jezdnią na wprost – często obok samochodu z jego prawej strony.

Uwaga: tam, gdzie nie ma tzw. ścieżki rowerowej, rowerzyści jadą blisko prawej krawędzi jezdni, czasem szybciej niż samochody i – jeśli jadą na wprost – na tej samej zasadzie mają pierwszeństwo przed skręcającymi w prawo samochodami!

{ "uuid": "fe0a2dca-cea0-5ceb-8c65-371f404144a0", "caption": "Rowerzyści mają prawo wyprzedzać wolno jadące samochody z prawej strony. Jadąc na wprost, mają pierwszeństwo przed skręcającymi (np. w prawo) samochodami.", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NDU7MDA_/17b1c8c18ceaf6b637336406f9022a86.jpeg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-11-28 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "archiwum / Auto Świat" }, "creators": [ { "idref": "91168ae3-f3d2-4587-aa2e-a3bac5fa2dc2", "uuid": "91168ae3-f3d2-4587-aa2e-a3bac5fa2dc2", "name": "archiwum" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "17b1c8c18ceaf6b637336406f9022a86", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 1045, "width": 1920, "bytes": 612000 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Wyprzedzanie roweru i na rowerze" }, "authors": [ { "uuid": "91168ae3-f3d2-4587-aa2e-a3bac5fa2dc2", "name": "archiwum" } ], "license": { "note": null }, "topics": [ { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ] }, "asyncAdSlot": null } Rowerzyści mają prawo wyprzedzać wolno jadące samochody z prawej strony. Jadąc na wprost, mają pierwszeństwo przed skręcającymi (np. w prawo) samochodami. Foto: archiwum / Auto Świat
Rowerzyści mają prawo wyprzedzać wolno jadące samochody z prawej strony. Jadąc na wprost, mają pierwszeństwo przed skręcającymi (np. w prawo) samochodami.

Po szóste, czy rowerzyści na przejściach dla pieszych zawsze mają prowadzić rower?

Warto wiedzieć, że rowerzysta może przejechać (legalnie) po przejściu dla pieszych w miejscu, gdzie nie ma przejazdu dla rowerów. Otóż dziecko w wieku do 10 lat kierujące rowerem pod opieką osoby dorosłej formalnie jest... pieszym. Dorosły, opiekujący się dzieckiem jadącym na rowerze, nie jest formalnie pieszym, ale ma prawo jechać chodnikiem lub drogą dla pieszych.

Po siódme, czy rowerzysta na chodniku może jechać legalnie?

Rowerzyści mają prawo w pewnych sytuacjach jechać po chodniku. Jest tak wtedy, gdy:

  • dozwolona prędkość na jezdni wynosi więcej niż 50 km/h (np. 60 km/h) i jednocześnie szerokość chodnika na danym odcinku wynosi co najmniej 2 metry. Warunek: na danym odcinku nie ma drogi dla rowerów albo pasa dla rowerów
  • gdy warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (wiatr, gołoledź, mgła, silny deszcz, itp.)
  • gdy rowerzysta opiekuje się dzieckiem do lat 10 jadącym rowerem.

Ważne: rowerzysta jadący po chodniku albo drogą dla rowerów i pieszych ma obowiązek jechać powoli i ustępować pierwszeństwa pieszym.

Po ósme: pierwszeństwo na skrzyżowaniu drogi rowerowej i jezdni

Co do zasady rowerzystom wolno przejeżdżać po jezdni w miejscu, gdzie jest tzw. przejazd dla rowerzystów. W takim miejscu rowerzyści mają takie same prawa jak piesi, zaś kierowcy aut mają takie same obowiązki wobec rowerzystów jak i pieszych.

Należy jednak pamiętać o cytowanym wyżej przepisie, który daje rowerzystom bezwzględne pierwszeństwo:

A zatem rowerzysta ma albo warunkowe, albo bezwarunkowe pierwszeństwo na przejeździe dla rowerów – zależy z którego kierunku nadjeżdża i w którą stronę się udaje – warto uważać!

Po dziewiąte, rower elektryczny: do kiedy jest rowerem?

Rowerzysta jadący rowerem elektrycznym podlega pod te same prawa i obowiązki co „zwykły” rowerzysta. Pod warunkiem jednak, że jego „elektryk” wypełnia definicję roweru, a bywa z tym... różnie, delikatnie mówiąc. Przepisy skonstruowano tak, że rower elektryczny formalnie pozostaje rowerem, gdy jego osiągi nie są wyższe niż przeciętnego rowerzysty na zwykłym jednośladzie napędzanym wyłącznie pedałami. Kodeksowa definicja roweru brzmi:

A zatem jeśli rower ma manetkę gazu albo rozpędza się np. do 40 km/h, to już nie jest rowerem, a motorowerem. Ponieważ jednak nie można takiego pojazdu w Polsce zarejestrować, to nie wolno nim także poruszać się po drogach publicznych.

Rowerzyści mają także prawo...

  • wyprzedzać z prawej strony inne niż rower wolno jadące pojazdy; nie ma powodu, by mu w tym przeszkadzać
  • jeśli na skrzyżowaniu jest śluza dla rowerów (miejsce tuż przed wlotem skrzyżowania, gdzie rowerzyści mogą zająć „Pole position”), rowerzyści mogą się tam zgromadzić w większej liczbie
  • jeśli opiekuje się dzieckiem jadącym na rowerze (gdy w danym miejscu nie ma chodnika i drogi dla rowerów) jechać „pod prąd” przy lewej krawędzi drogi – tak jak piesi. To może wydawać się głupie, ale takie jest prawo.
  • jechać obok siebie, ale tylko wtedy, gdy nie przeszkadzają innym i nie powoduje to zagrożenia. Jeśli za rowerzystami jadą samochody i jest prawdopodobieństwo, że zechcą wyprzedzać, rowerzyści powinni jechać jeden za drugim!
  • jechać w dzień bez zamontowanych świateł. Oświetlenie roweru nie jest obowiązkowe w ciągu dnia przy dobrej widoczności. Rowerzysta ma być oświetlony po zmierzchu, w warunkach zmniejszonej widoczności, a także podczas jazdy w tunelu. Rada: jest mnóstwo dobrych rowerowych świateł dziennych – używajcie ich!