W materiale, który możesz przeczytać TUTAJ, prezentowałem niedawno kilka filmów, na których wyraźnie widać, że polscy kierowcy masowo ignorują czerwony sygnał, nadawany przez sygnalizatory na skrzyżowaniach. Drogowcy mają zamiar walczyć z tym procederem, instalując na wybranych skrzyżowaniach specjalne systemy, rejestrujące przejazd „na czerwonym”.
Co prawda, liczba urządzeń jest w skali całego kraju raczej symboliczna, jednak warto wiedzieć, gdzie będą one zainstalowane, bo to może uratować komuś życie lub zdrowie. Jak, zapytasz? Tak, że – wiedząc o ryzyku przyłapania na przejechaniu na czerwonym sygnale – prawdopodobnie będziesz jechać tak, aby zdążyć wyhamować przed sygnalizatorem.
I tak też ma działać ten system. Kierowcy, którzy uczciwie podchodzą do zasad ruchu i szanują przepisy, nie mają się czego bać. Natomiast ci, którzy notorycznie ignorują czerwone światła, będą musieli albo zmienić zwyczaje, albo szykować kasę na mandaty.
Zanim napiszesz w komentarzu, że to kolejny instrument do „dojenia” kasy z kierowców, przyjrzyj się, proszę, statystykom. Bo one wyraźnie pokazują, że pomysł z „kamerą czerwonego światła” jest sensowny. Okazuje się, że w Polsce w 2014 roku przejazd na czerwonym świetle był przyczyną 490 wypadków oraz 2950 kolizji. W zdarzeniach tych poniosło śmierć 25 osób, a 702 zostały ranne.
Ponieważ w naszym kraju urządzenia dopiero są montowane, to podeprę się doświadczeniami z innych krajów, gdzie zastosowano podobne rozwiązanie. W Tallinie (Estonia) zamontowano pilotażowy system na jednym z ruchliwych skrzyżowań. I co się okazało? W okresie od października 2011 r. do kwietnia 2012 r. liczba wjazdów na czerwonym świetle zmniejszyła się prawie 12-krotnie! Z przeprowadzonej na reprezentatywnej grupie mieszkańców miasta ankiety wynika ponadto, że 85 proc. ludzi było zadowolonych z zainstalowania systemu.
W latach 1991 –1994 przeprowadzono badania dotyczące wpływu rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle na 6 skrzyżowaniach w Glasgow (Wielka Brytania). Efekt? 69-procentowy spadek liczby naruszeń przepisów wynikających z niedostosowania się do sygnalizacji świetlnej. Znaczący spadek liczby wykroczeń popełnionych przez kierowców z premedytacją, po kilku sekundach od zmiany barwy sygnalizatora na czerwony. Do tego 62-procentowy spadek liczby wypadków. Z tymi danymi trudno dyskutować.
Będzie też i łakomy kąsek dla sceptyków. W Holandii bowiem skutki eksperymentu z rejestratorem przejazdu na czerwonym sygnale nie były aż tak spektakularne. Badanie przeprowadzone w holenderskim mieście Amersfoort wskazały, że rejestratory przejazdu na czerwonym świetle wpłynęły na 20-procentową redukcję liczby zdarzeń drogowych, w efekcie których wystąpiły poważne obrażenia.
A jak tam wygląda globalna statystyka? W 2009 roku w Holandii wjazd na czerwonym świetle był główną przyczyną 32 spośród 597 wypadków ze skutkiem śmiertelnym oraz 155 spośród 4137 zdarzeń drogowych skutkujących ciężkimi obrażeniami.
Tym, którzy twierdzą, że „Polak nie chce żadnych kamer na skrzyżowaniach i nie są one do niczego potrzebne” podpowiem, że – jak wynika z przeprowadzonych badań – akceptacja społeczna tego rozwiązania jest nadspodziewanie wysoka.
Z raportu „Automatyczny nadzór nad ruchem drogowym oczami Polaków” z listopada 2014 r., przeprowadzonego przez Millward Brown, wynika, że 34 proc. Polaków „wysoko” ocenia potencjalną skuteczność systemu monitorującego i rejestrującego przejazdy przez czerwony sygnał świetlny. 16 proc. ankietowanych ocenia ją „bardzo wysoko”.
Jeżeli chodzi o te dwa rodzaje odpowiedzi, to „kamera czerwonego światła” uzyskała zdecydowanie najlepsze wyniki spośród takich czynników jak np. kontrole drogowe, limity prędkości czy odcinkowy pomiar prędkości. Skoro już wiesz, że to urządzenie może się sprawdzić, to teraz pora poznać jego działanie i zobaczyć, gdzie się go możesz spodziewać już całkiem niedługo.
W ramach Centralnego Systemu Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym monitorowanych będzie 20 skrzyżowań. Na każdym z nich system kamer HD będzie zintegrowany z Centralnym Systemem Przetwarzania CANARD. Oto ogólny opis działania tego systemu.
1. Kamera poglądowa rejestruje zapalenia się czerwonego światła, oznaczającego zakaz wjazdu na skrzyżowanie
2. Kamera pomiarowa dokonuje detekcji pojazdu na linii zatrzymania oraz jego pełnej identyfikacji
3. Kamera poglądowa rejestruje całe zdarzenie śledząc pojazd w kadrze
Tutaj możesz zobaczyć film z animacją działania tego systemu:
A teraz czas na najcenniejsze informacje: gdzie i kiedy będą takie kamery?
Główny Inspektorat Transportu Drogowego odebrał już pierwsze spośród 20 zestawów rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle, które zostaną zainstalowane przy skrzyżowaniach dróg na terenie Polski. Aktualnie urządzenia zamontowane są już na skrzyżowaniach w Polkowicach (woj. dolnośląskie), Luzinie (woj. pomorskie), Miszewie (woj. pomorskie), Mostach (woj. pomorskie), Komornikach (woj. wielkopolskie), Pile (woj. wielkopolskie) Grębocinie (woj. kujawsko – pomorskie), Pyskowicach (woj. śląskie), Łaziskach Górnych (woj. śląskie) i Kowalu (woj. kujawsko – pomorskie). Montaż wszystkich 20 zestawów powinien, zgodnie z harmonogramem, zakończyć się w czerwcu 2015 r.
Monitoring przejazdu na czerwonym świetle – lokalizacje na mapie
Monitoring przejazdu na czerwonym świetle – dokładne lokalizacje w tabeli
Lp. | Miejscowość | Droga krajowa | Droga krzyżująca się | Gmina | Powiat | Województwo |
1 | Mosty (powiat lęborski) | 6 (Abrahama) | ul. Witosa - ul. Kwiatowa | Lębork | lęborski | pomorskie |
2 | Luzino | 6 (Wejherowska-Lęborska) | ul. Chłopska - ul. Wilczka | Luzino | wejherowski | pomorskie |
3 | Miszewo | 20 | ul. Gdańska | Żukowo | kartuski | pomorskie |
4 | Piła | 10 | DK 11, (ul. Bydgoska ) | Piła | pilski | wielkopolskie |
5 | Komorniki | 5 | ul. Magazynowa – ul. Daimlera Gottlieba | Komorniki | poznański | wielkopolskie |
6 | Nakło nad Notecią | 10 | DW 241 | Nakło nad Notecią | nakielski | kujawsko-pomorskie |
7 | Grębocin | 15 | DW 552, (Dworcowa - Lubicka ) | Lubicz | toruński | kujawsko-pomorskie |
8 | Kowal | 1c | 269, ( Wojska Polskiego ) | Kowal | włocławski | kujawsko-pomorskie |
9 | Zgierz | 91 (ul. Armii Krajowej) | ul. Długa/Jana Pawła II | Zgierz | zgierski | łódzkie |
10 | Jabłonna | 61a | ul. Modlińska - ul. Brzozowa | Jabłonna | legionowski | mazowieckie |
11 | Marki | 8 | ul. Wspólna | Marki | wołomiński | mazowieckie |
12 | Mroków | 7 | ul. Rejonowa | Lesznowola | piaseczyński | mazowieckie |
13 | Anielin | 12i | ul. Puławska | Puławy | puławski | lubelskie |
14 | Polkowice | 3 | ul. Kopalniana | Polkowice | polkowicki | dolnośląskie |
15 | Pyskowice | 94 (ul. Toszecka) | DK 40 (ul. Mickiewicza) | Pyskowice | gliwicki | śląskie |
16 | Łaziska Górne | 81 | ul. Cieszyńska | Łaziska Górne | mikołowski | śląskie |
17 | Olkusz | 94 | ul. Króla Kazimierza Wielkiego/ ul. Pakuska | Olkusz | olkuski | małopolskie |
18 | Łukanowice | 94 | Sierachowice | Wierzchosławice | tarnowski | małopolskie |
19 | Ropczyce | 4 | DW 986 (3 Maja) | Ropczyce | ropczycko-sędziszowski | podkarpackie |
20 | Stalowa Wola | 77 | DW 871, (ul. K.E.N.) | Stalowa Wola | stalowowolski | podkarpackie |
Na koniec mam jeszcze wiadomość dla tych, którzy twierdzą, że fotoradary i wszelkie inne systemy, pilnujące przestrzegania przepisów, to zło. Oto krótka statystyka, która pokazuje, że te urządzenia – choć masowo nienawidzone – jednak ratują życie.
Skoro te urządzenia skutecznie służą ochronie życia, to może czas je… Docenić? A może nawet polubić? Zapraszam (ostrożnie) do komentowania!