Auto Świat Porady Prawo Tutaj słono zapłacisz za przejazd na czerwonym świetle!

Tutaj słono zapłacisz za przejazd na czerwonym świetle!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

W połowie roku ma być gotowych 20 urządzeń, rejestrujących przejazd na czerwonym świetle. Zobacz, gdzie będą zamontowane i jak działają

Czerwone światło
Auto Bild
Czerwone światło

W materiale, który możesz przeczytać TUTAJ, prezentowałem niedawno kilka filmów, na których wyraźnie widać, że polscy kierowcy masowo ignorują czerwony sygnał, nadawany przez sygnalizatory na skrzyżowaniach. Drogowcy mają zamiar walczyć z tym procederem, instalując na wybranych skrzyżowaniach specjalne systemy, rejestrujące przejazd „na czerwonym”.

Co prawda, liczba urządzeń jest w skali całego kraju raczej symboliczna, jednak warto wiedzieć, gdzie będą one zainstalowane, bo to może uratować komuś życie lub zdrowie. Jak, zapytasz? Tak, że – wiedząc o ryzyku przyłapania na przejechaniu na czerwonym sygnale – prawdopodobnie będziesz jechać tak, aby zdążyć wyhamować przed sygnalizatorem.

Kierowcy, którzy szanują przepisy, nie mają się czego bać. Natomiast ci, którzy notorycznie ignorują czerwone światła, będą musieli albo zmienić zwyczaje, albo szykować kasę na mandaty.

I tak też ma działać ten system. Kierowcy, którzy uczciwie podchodzą do zasad ruchu i szanują przepisy, nie mają się czego bać. Natomiast ci, którzy notorycznie ignorują czerwone światła, będą musieli albo zmienić zwyczaje, albo szykować kasę na mandaty.

Zanim napiszesz w komentarzu, że to kolejny instrument do „dojenia” kasy z kierowców, przyjrzyj się, proszę, statystykom. Bo one wyraźnie pokazują, że pomysł z „kamerą czerwonego światła” jest sensowny. Okazuje się, że w Polsce w 2014 roku przejazd na czerwonym świetle był przyczyną 490 wypadków oraz 2950 kolizji. W zdarzeniach tych poniosło śmierć 25 osób, a 702 zostały ranne.

Ponieważ w naszym kraju urządzenia dopiero są montowane, to podeprę się doświadczeniami z innych krajów, gdzie zastosowano podobne rozwiązanie. W Tallinie (Estonia) zamontowano pilotażowy system na jednym z ruchliwych skrzyżowań. I co się okazało? W okresie od października 2011 r. do kwietnia 2012 r. liczba wjazdów na czerwonym świetle zmniejszyła się prawie 12-krotnie! Z przeprowadzonej na reprezentatywnej grupie mieszkańców miasta ankiety wynika ponadto, że 85 proc. ludzi było zadowolonych z zainstalowania systemu.

Czerwony sygnał na skrzyżowaniu
Czerwony sygnał na skrzyżowaniuAuto Bild

W latach 1991 –1994 przeprowadzono badania dotyczące wpływu rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle na 6 skrzyżowaniach w Glasgow (Wielka Brytania). Efekt? 69-procentowy spadek liczby naruszeń przepisów wynikających z niedostosowania się do sygnalizacji świetlnej. Znaczący spadek liczby wykroczeń popełnionych przez kierowców z premedytacją, po kilku sekundach od zmiany barwy sygnalizatora na czerwony. Do tego 62-procentowy spadek liczby wypadków. Z tymi danymi trudno dyskutować.

Będzie też i łakomy kąsek dla sceptyków. W Holandii bowiem skutki eksperymentu z rejestratorem przejazdu na czerwonym sygnale nie były aż tak spektakularne. Badanie przeprowadzone w holenderskim mieście Amersfoort wskazały, że rejestratory przejazdu na czerwonym świetle wpłynęły na 20-procentową redukcję liczby zdarzeń drogowych, w efekcie których wystąpiły poważne obrażenia.

A jak tam wygląda globalna statystyka? W 2009 roku w Holandii wjazd na czerwonym świetle był główną przyczyną 32 spośród 597 wypadków ze skutkiem śmiertelnym oraz 155 spośród 4137 zdarzeń drogowych skutkujących ciężkimi obrażeniami.

Jak wynika z przeprowadzonych badań, akceptacja społeczna nowego rozwiązania jest nadspodziewanie wysoka.

Tym, którzy twierdzą, że „Polak nie chce żadnych kamer na skrzyżowaniach i nie są one do niczego potrzebne” podpowiem, że – jak wynika z przeprowadzonych badań – akceptacja społeczna tego rozwiązania jest nadspodziewanie wysoka.

Z raportu „Automatyczny nadzór nad ruchem drogowym oczami Polaków” z listopada 2014 r., przeprowadzonego przez Millward Brown, wynika, że 34 proc. Polaków „wysoko” ocenia potencjalną skuteczność systemu monitorującego i rejestrującego przejazdy przez czerwony sygnał świetlny. 16 proc. ankietowanych ocenia ją „bardzo wysoko”.

Jeżeli chodzi o te dwa rodzaje odpowiedzi, to „kamera czerwonego światła” uzyskała zdecydowanie najlepsze wyniki spośród takich czynników jak np. kontrole drogowe, limity prędkości czy odcinkowy pomiar prędkości. Skoro już wiesz, że to urządzenie może się sprawdzić, to teraz pora poznać jego działanie i zobaczyć, gdzie się go możesz spodziewać już całkiem niedługo.

W ramach Centralnego Systemu Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym monitorowanych będzie 20 skrzyżowań. Na każdym z nich system kamer HD będzie zintegrowany z Centralnym Systemem Przetwarzania CANARD. Oto ogólny opis działania tego systemu.

1. Kamera poglądowa rejestruje zapalenia się czerwonego światła, oznaczającego zakaz wjazdu na skrzyżowanie

źródło: GITD / GITD

2. Kamera pomiarowa dokonuje detekcji pojazdu na linii zatrzymania oraz jego pełnej identyfikacji

źródło: GITD / GITD

3. Kamera poglądowa rejestruje całe zdarzenie śledząc pojazd w kadrze

źródło: GITD / GITD

Tutaj możesz zobaczyć film z animacją działania tego systemu:

A teraz czas na najcenniejsze informacje: gdzie i kiedy będą takie kamery?

Główny Inspektorat Transportu Drogowego odebrał już pierwsze spośród 20 zestawów rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle, które zostaną zainstalowane przy skrzyżowaniach dróg na terenie Polski. Aktualnie urządzenia zamontowane są już na skrzyżowaniach w Polkowicach (woj. dolnośląskie), Luzinie (woj. pomorskie), Miszewie (woj. pomorskie), Mostach (woj. pomorskie), Komornikach (woj. wielkopolskie), Pile (woj. wielkopolskie) Grębocinie (woj. kujawsko – pomorskie), Pyskowicach (woj. śląskie), Łaziskach Górnych (woj. śląskie) i Kowalu (woj. kujawsko – pomorskie). Montaż wszystkich 20 zestawów powinien, zgodnie z harmonogramem, zakończyć się w czerwcu 2015 r.

Monitoring przejazdu na czerwonym świetle – lokalizacje na mapie

źródło: GITD / GITD

Monitoring przejazdu na czerwonym świetle – dokładne lokalizacje w tabeli

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

 Lp.   Miejscowość    Droga krajowa   Droga krzyżująca się   Gmina   Powiat   Województwo 
 1   Mosty (powiat lęborski)   6 (Abrahama)   ul. Witosa - ul. Kwiatowa   Lębork   lęborski   pomorskie  
 2   Luzino   6 (Wejherowska-Lęborska)   ul. Chłopska - ul. Wilczka   Luzino   wejherowski   pomorskie  
 3   Miszewo   20   ul. Gdańska   Żukowo   kartuski   pomorskie  
 4   Piła   10   DK 11, (ul. Bydgoska )   Piła   pilski   wielkopolskie  
 5   Komorniki   5   ul. Magazynowa – ul. Daimlera Gottlieba   Komorniki   poznański   wielkopolskie  
 6   Nakło nad Notecią   10   DW 241   Nakło nad Notecią   nakielski   kujawsko-pomorskie  
 7   Grębocin   15   DW 552, (Dworcowa - Lubicka )   Lubicz   toruński   kujawsko-pomorskie  
 8   Kowal   1c   269, ( Wojska Polskiego )   Kowal   włocławski   kujawsko-pomorskie  
 9   Zgierz   91 (ul. Armii Krajowej)   ul. Długa/Jana Pawła II    Zgierz   zgierski   łódzkie  
 10   Jabłonna   61a   ul. Modlińska - ul. Brzozowa   Jabłonna   legionowski   mazowieckie  
 11   Marki   8   ul. Wspólna   Marki   wołomiński   mazowieckie  
 12   Mroków   7   ul. Rejonowa   Lesznowola   piaseczyński   mazowieckie  
 13   Anielin   12i   ul. Puławska   Puławy   puławski   lubelskie  
 14   Polkowice   3   ul. Kopalniana   Polkowice   polkowicki   dolnośląskie  
 15   Pyskowice   94 (ul. Toszecka)   DK 40 (ul. Mickiewicza)   Pyskowice   gliwicki   śląskie  
 16   Łaziska Górne   81   ul. Cieszyńska   Łaziska Górne   mikołowski   śląskie  
 17   Olkusz   94   ul. Króla Kazimierza Wielkiego/ ul. Pakuska   Olkusz   olkuski   małopolskie  
 18   Łukanowice   94   Sierachowice   Wierzchosławice   tarnowski   małopolskie  
 19   Ropczyce   4   DW 986 (3 Maja)   Ropczyce   ropczycko-sędziszowski   podkarpackie  
 20   Stalowa Wola   77   DW 871, (ul. K.E.N.)   Stalowa Wola   stalowowolski   podkarpackie  

Na koniec mam jeszcze wiadomość dla tych, którzy twierdzą, że fotoradary i wszelkie inne systemy, pilnujące przestrzegania przepisów, to zło. Oto krótka statystyka, która pokazuje, że te urządzenia – choć masowo nienawidzone – jednak ratują życie.

źródło: GITD / GITD

Skoro te urządzenia skutecznie służą ochronie życia, to może czas je… Docenić? A może nawet polubić? Zapraszam (ostrożnie) do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków