Cała prawda o rozmowach

O tym, że rozmowa przez telefon podczas prowadzenia samochodu stanowi zagrożenie, słyszeli już wszyscy. Wielu też za główną przyczynę takiej sytuacji uważa trzymanie kierownicy jedną ręką. Czy faktycznie jest to powodem niebezpiecznych sytuacji na drodze z udziałem kierowców prowadzących jednocześnie rozmowy przez telefon?

Dla niektórych odpowiedź może być zaskakująca, bo największy wpływ na bezpieczeństwo jazdy ma koncentracja. Zatem problem tkwi przede wszystkim w uwadze oraz skupieniu kierowcy. Rozmowa przez telefon podczas prowadzenia samochodu wpływa negatywnie na percepcję kierowcy, a co za tym idzie prowadzi do zaburzenia zdolności prawidłowego wykonywania manewrów na drodze, opóźniając tym samym czas reakcji czy zawężając pole obserwacji. Prowadzący pojazd kierowca nie koncertuje się w pełni na tym, co dzieje się na sąsiednich pasach ruchu lub poboczach. Mniejszą uwagę przywiązuje też do tego, co widzi w lusterkach.

Nie-rozłączni?

Nie ma wątpliwości, że rozmowa przez telefon podczas prowadzenia auta w mniejszym lub większym stopniu wpływa na jakość jazdy, pogarszając ją. Jednak obecne rozwiązania technologiczne pozwalają na zminimalizowanie niepożądanych skutków.

Jednym ze sposobów jest zainstalowanie w aucie zestawu Bluetooth. Choć montaż takie urządzenia to koszt nawet kilkuset złotych z pewnością pozwoli uniknąć chociaż części niepożądanych zdarzeń drogowych. Aparat Bluetooth pozwala na automatyczne połączenie się z telefonem. Dzięki temu kierowca nie będzie musiał używać rąk podczas rozmowy.

Aby taka opcja mogła zadziałać należy połączyć ze sobą urządzenia, czyli zestaw Bluetooth oraz aparat telefoniczny. Przed rozpoczęciem jazdy konieczne jest również włączenie interfejsu Bluetooth. Innym, znacznie tańszym rozwiązaniem umożliwiającym prowadzenia rozmowy telefonicznej bez wykorzystywania rąk jest użycie trybu głośnomówiącego. Obecnie praktycznie każdy telefon posiada taką opcję.

Car policy

Wiele przedsiębiorców wprowadza do swoich firm tzw. car policy, czyli zasady użytkowania pojazdów służbowych. Tworząc odpowiedni dokument warto również uregulować w nim kwestie dotyczące prowadzenia rozmów w czasie jazdy. - Można w nim zawrzeć np. zapis zabraniający prowadzenia rozmów bez zestawu głośnomówiącego czy też zakaz prowadzenia dłuższych rozmów podczas prowadzenia auta - mówi Małgorzata Słodownik, manager działu handlowego monitoringu pojazdów Flotis.pl.

- O zagrożeniach warto także informować pracowników podczas szkoleń. Im częściej takie wytyczne zostaną im przekazane, tym bardziej zwiększa się możliwość wyrobienia dobrego nawyku - komentuje M. Słodownik.

Warto wziąć pod uwagę fakt, że jazda samochodem "z ręka przy uchu" może nieść za sobą uszczerbek dla portfela. Takie korzystanie z telefonu podczas jazdy jest nie tylko niebezpieczne, ale również niezgodne z przepisami. Zgodnie z nowy taryfikatorem punktów karnych grozi za to mandat w wysokości 200 zł mandatu i o 5 punktach karnych.

Źródło: Flotis.pl