Auto Świat Porady Silnik samochodu grzeje się w korku? Zastosuj prosty trik

Silnik samochodu grzeje się w korku? Zastosuj prosty trik

W bardzo wielu nowych samochodach nawet się nie zorientujesz, że coś jest nie tak – bo nie masz wskaźnika temperatury. Ale w wielu starszych autach wskaźnik temperatury jest i to nie bez powodu: gdy robi się gorąco i stajesz w korku, nawet minimalna niesprawność układu chłodzenia sprawia, że płyn nabiera niebezpiecznej temperatury. Trzeba reagować, co niekoniecznie oznacza, że trzeba się natychmiast zatrzymać i wzywać pomoc drogową. Pewien prosty trik pogarsza komfort jazdy, ale może ocalić silnik.

Wskaźnik temperatury na czerwonym polu? Niewiele masz czasu na reakcję
Auto Świat
Wskaźnik temperatury na czerwonym polu? Niewiele masz czasu na reakcję
  • Zbyt wysoka temperatura w układzie chłodzenia prowadzi do rozszczelnienia uszczelki pomiędzy blokiem silnika i jego głowicą. Koszt naprawy w każdym aucie liczony jest nie w setkach, lecz raczej tysiącach zł
  • Gotujący się płyn może też rozsadzić układ chłodzenia
  • Doraźnie można silnik schłodzić prostym trikiem, docelowo lepiej jednak jak najszybciej naprawić usterkę

W starszych samochodach jazda w korku w upalny dzień dość często prowadzi do przegrzewania się silnika – co widzimy na wskaźniku temperatury płynu chłodzącego. Skąd się to bierze? Wbrew pozorom przyczyn może być kilka, nierzadko dwa lub więcej problemów występuje równocześnie.

Dlaczego silnik w starszym aucie się przegrzewa?

  • Z powodu zużytej lub uszkodzonej chłodnicy. W chłodnicy silnika w miarę używania odkłada się kamień kotłowy, aluminiowe powierzchnie utleniają się od wewnątrz – powstają trudne do usunięcia osady, które ograniczają przepływ cieczy chłodzącej; chłodnica działa, ale w trudnych warunkach jest nie dość skuteczna. Możliwe jest płukanie chłodnicy specjalną chemią, ale w wielu przypadkach jest ono niewystarczające. Zwykle nowa chłodnica kosztuje mniej niż nam się wydaje, więc jeśli wszystko działa, samochód się grzeje, a chłodnica w naszym samochodzie ma np. 10 lat lub więcej, warto ją wymienić.
  • Z powodu niedziałającego termostatu. Termostat może zablokować się w każdej pozycji – w otwartej, zamkniętej, półotwartej; Bywa, że usterka jest tak oczywista i objawy awarii są tak wyraźne, że nie ma innej możliwości – auto musi trafić do warsztatu; gorzej, gdy termostat zablokuje się w pozycji półotwartej – niby wszystko działa, a jednak nie do końca. Na szczęście większość mechaników w prosty sposób rozpoznaje problem z termostatem. Wymiana termostatu w starszych silnikach jest prosta i tania, w wielu młodszych jednak jest to część dość droga, bo sterowana elektronicznie.
  • Z powodu awarii napędu wentylatora chłodnicy. Jeśli napędzany elektrycznym silniczkiem wentylator się nie włącza, sprawa jest dość oczywista. W starszych autach wentylator bywa napędzany przez silnik za pośrednictwem tzw. sprzęgła wiskotycznego – im cieplejsze powietrze napływa z chłodnicy, tym szybciej kręci się wentylator. Sprzęgło wiskotyczne to element bardzo podatny na usterki. Jeśli auto się grzeje, a dawno nie wymienialiśmy sprzęgłą wiskotycznego, to można przypuszczać, że... niemal na pewno jest zepsute. Na szczęście jego sprawność mechanik sprawdzi w kilka chwil.

Prosty trik, by schłodzić przegrzany silnik, to...

Zanim dojdzie do nieszczęścia i gotujący się płyn rozsadzi chłodnicę, włącz ogrzewanie. Włącz je "na maxa" i jeszcze uruchom nawiew – niech działa z maksymalną mocą. Włączenie ogrzewania wnętrza – jeśli wskaźnik temperatury płynu chłodniczego zbliża się niebezpiecznie do czerwonego pola – niemal natychmiast powoduje schłodzenie układu. To dlatego, że ogrzewanie odbiera ciepło z układu chłodzenia.

Ma się rozumieć, włączenie ogrzewania w upał to absurdalnie niekomfortowe działanie, ale traktujmy to jako sytuację awaryjną; by sobie ulżyć, otwórzmy okno. Konieczność włączenia ogrzewania w upalny dzień to jednocześnie sygnał, że z wizytą u mechanika nie ma co zwlekać.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków