Napęd elektryczny czy ogniwa paliwowe? Takie pytanie jest… błędne, bo i jedne, i drugie auta mają napęd elektryczny – te samochody poruszają się dzięki silnikom elektrycznym. Na czym więc polega różnica? Na sposobie magazynowania energii. W autach „bateryjnych” wykorzystywany jest akumulator o dużej pojemności, który trzeba ładować z zewnętrznej sieci elektrycznej. Z kolei do aut z ogniwami paliwowymi tankujemy sprężony wodór. W ogniwach dzięki reakcji z tlenem powstają… czysta woda oraz energia elektryczna.

Samochody wodorowe mają sporo zalet, chociażby szybkość tankowania (uzupełnienie zbiorników na 500-600 km trwa kilka minut) oraz duży zasięg. Volkswagen stawia obecnie na rozwój aut „bateryjnych”, ale nie oznacza to zaniechania badań nad konstrukcjami wodorowymi. Taka decyzja wynika z kilku faktów. Główną wadą ogniw paliwowych jest stosunkowo niska sprawność. W porównaniu z silnikiem spalinowym wypada dobrze, jednak przegrywa w kwestii magazynowania energii w akumulatorach. Poza tym proces pozyskiwania wodoru jest energochłonny. Taką opinię podzielają światowej klasy specjaliści – np. profesor Maximilian Fichtner, zastępca dyrektora Instytutu Helmholtza w Ulm ds. pozyskiwania energii w wyniku procesów elektrochemicznych i wybitny ekspert w dziedzinie badań nad wodorem, zauważa: Absolutnie nie mam nic przeciwko wodorowi jako substancji pozwalającej magazynować energię. Tyle że trzeba go stosować tam, gdzie ma to sens, czyli raczej nie w samochodach osobowych, lecz w zastosowaniach stacjonarnych.

Badania wykazują też, że zakup auta elektrycznego już niedługo może być atrakcyjny ekonomicznie. Z jednej strony to zasługa coraz tańszych samochodów o niskich nakładach na serwis i prąd, z drugiej tego, że po wprowadzeniu normy Euro 7 (co może stać się już około 2025 r.) pojazdy spalinowe staną się droższe. Podobny los czeka paliwa kopalne.

{ "uuid": "e76deec9-72f1-46d6-bd21-4b0dcdbbddb7", "caption": "Elementy samochodu z napędem wodorowym", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/N2M7MDA_/27a3b488bacb089edfe6a2f7bfd71e98.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "d0f0c6c2-30f3-46d8-adb7-90e9fea3106f", "name": "Volkswagen/Horvath & Partners", "idref": "d0f0c6c2-30f3-46d8-adb7-90e9fea3106f" } ], "available": { "start": "2019-12-11 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "idref": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": "Volkswagen/Horvath & Partners" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "27a3b488bacb089edfe6a2f7bfd71e98", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 900, "width": 1600, "bytes": 729046 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/27a3b488bacb089edfe6a2f7bfd71e98.jpg", "caption": { "main": "H1" }, "source": { "uuid": "d0f0c6c2-30f3-46d8-adb7-90e9fea3106f", "name": "Volkswagen/Horvath & Partners" }, "authors": [], "license": { "name": "Materiały prasowe", "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": null }, "topics": [], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Elementy samochodu z napędem wodorowym Foto: Volkswagen/Horvath & Partners
Elementy samochodu z napędem wodorowym
{ "uuid": "d42777ea-6a1a-4871-b005-3845da233b27", "caption": "Samochód wodorowy czy \"bateryjny\"? Porównanie strat energii – auto z dużym akumulatorem wykorzystuje finalnie 76 proc. energii, zaś samochód z ogniwami paliwowymi – jedynie 30 proc.", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/Y2U7MDA_/1acfe4f4f46b0d54329cc0c072a627d2.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "d0f0c6c2-30f3-46d8-adb7-90e9fea3106f", "name": "Volkswagen/Horvath & Partners", "idref": "d0f0c6c2-30f3-46d8-adb7-90e9fea3106f" } ], "available": { "start": "2019-12-11 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "idref": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": "Volkswagen/Horvath & Partners" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "1acfe4f4f46b0d54329cc0c072a627d2", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 900, "width": 1600, "bytes": 593733 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/1acfe4f4f46b0d54329cc0c072a627d2.jpg", "caption": { "main": "H2" }, "source": { "uuid": "d0f0c6c2-30f3-46d8-adb7-90e9fea3106f", "name": "Volkswagen/Horvath & Partners" }, "authors": [], "license": { "name": "Materiały prasowe", "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": null }, "topics": [], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Samochód wodorowy czy "bateryjny"? Porównanie strat energii – auto z dużym akumulatorem wykorzystuje finalnie 76 proc. energii, zaś samochód z ogniwami paliwowymi – jedynie 30 proc. Foto: Volkswagen/Horvath & Partners
Samochód wodorowy czy "bateryjny"? Porównanie strat energii – auto z dużym akumulatorem wykorzystuje finalnie 76 proc. energii, zaś samochód z ogniwami paliwowymi – jedynie 30 proc.