Nazwa Ecotec oznacza „Emissions Control Optimisation TEChnology”, czyli technologię dążącą do kontroli i zmniejszenia emisji szkodliwych składników. Pod tym oznaczeniem znajdziemy zarówno małe jednostki 1.0-1.2 (tzw. Family O), silniki średniej pojemności (1.3-1.8) – Family 1 – jak i większe, również V6.
Takie samo oznaczenie przypisywano też dieslom. Zajmiemy się silnikami o pojemności 1.6, należącymi do Family 1. Co ciekawe, pierwsza wersja (jeszcze bez przydomku Ecotec) wcale nie dbała o ekologię, za to dawała mnóstwo przyjemności z jazdy – pojawiła się w niezapomnianej Corsie GSi.
Jej charakterystyczną cechą były brzęczące plastikowe kolektory dolotowe. Szybko jednak silnik wyposażono w elementy pomagające kontrolować spaliny i wykorzystano w szerokiej gamie modeli (Astra, Corsa, Tigra, Vectra). Pierwsza linia silników miała oznaczenie X16XE/XEL i spełniała normę Euro 2.
Choć silnik nie był pozbawiony wad – pierwsze serie borykały się z usterkowym napędem rozrządu i przyspieszonym zużyciem pierścieni tłokowych – był wybierany bardzo chętnie. W zestawieniu z mniej nowoczesnymi (a bardzo popularnymi) 8-zaworówkami oferował naprawdę przyzwoite osiągi.
Nawet stosunkowo ciężka Vectra B wyposażona w silnik 1.6 osiągała „setkę” po 12,5 s. Obecnie miłośnicy osiągów mogą sięgnąć po doładowane warianty, których moc przekracza nawet 200 KM! Wyposażona w najmocniejszą odmianę silnika Corsa OPC osiąga „setkę” w czasie poniżej 7 s!
Do ciekawostek można też zaliczyć fabryczną odmianę napędzaną gazem ziemnym, jest ona jednak bardzo rzadko spotykana na naszym rynku (nigdy nie była oficjalnie importowana). Przykładowo w Astrze II i Zafirze taki silnik rozwijał 97 KM.
Większość przypadłości dotyczy Ecoteców z początkowego okresu produkcji. To stosowana głównie w latach 90. XX wieku seria X16XE miała skłonność do nadmiernego spalania oleju i to w tych właśnie jednostkach dochodziło do strzępienia się paska rozrządu. Silniki były modernizowane – od momentu wprowadzenia systemu Twinport wymienione wady praktycznie się nie zdarzają.
Nadmierne zużycie oleju
OBJAWY - Duże ubytki oleju (około 1 l/1000 km), dymienie z rury wydechowej, charakterystyczny zapach palonego oleju silnikowego.
Naprawa - Przy małym zużyciu silnika wystarcza wymiana pierścieni tłokowych, przy większym – konieczny jest remont.
OBJAWY - Praca silnika jest całkowicie poprawna, mimo że może dojść do zerwania się paska (jeśli w porę nie zostanie wymieniony).
Naprawa - Wymiana zestawu rozrządu i zastąpienie kół pasowych nowszymi, blokującymi możliwość przesuwania się paska.
OBJAWY - Pogorszenie osiągów samochodu.
Naprawa - Procedura Opla nie przewiduje naprawy zespołu klap, lecz jego wymianę (koszt: około 2200 zł). Można jednak znaleźć warsztaty podejmujące się naprawy zacinających się klap (około 1000 zł).
Poprawny silnik benzynowy. Na początku lat 90. XX wieku wyróżniał się nowoczesnością (rozrząd 16V, wtrysk paliwa), również ostatnie lata (odmiana turbodoładowana) przysporzyły mu dobrych opinii. Jednostka w miarę trwała, niezbyt paliwożerna.
Galeria zdjęć
Bardzo popularne źródło napędu wszystkich generacji Opla Astry.
Motor zadebiutował w sportowym GSi, stosowany jest w Corsie do dziś.
Benzynowa jednostka 1.6 z 16-zaworową głowicą charakteryzuje się dość klasyczną budową: ma żeliwny kadłub oraz aluminiową głowicę. Od początku produkcji zmianie nie uległy wymiary silnika oraz pojemność (średnica cylindra x skok tłoka to 79,0 x 81,5 mm, co daje 1598 cm3). Z przeprowadzonych modernizacji warto wymienić zastąpienie plastikowego kolektora dolotowego aluminiowym oraz wprowadzenie układów kontrolujących emisję spalin, m.in. zaworu EGR (1994 rok, zmiana kodu z C16XE na X16XE). W 2003 r. pojawił się układ dolotowy o regulowanej długości kanałów (Twinport), później zadebiutował system zmiennych faz rozrządu, zaś od 2007 r. oferowane są silniki 1.6 z turbodoładowaniem.
Koreańskie auta wykorzystywały wiele elementów z Opli.
Wolnossący wariant wzmocniono w 2011 r. ze 109 do 124 KM.
Rozwój linii doładowanych wersji 1.6 – wzrost oferowanych mocy powyżej 200 KM.
Silnik 1.6 (moc 106 KM) stosowano tylko w modelu 1. generacji.