Nazwa Ecotec oznacza „Emissions Control Optimisation TEChnology”, czyli technologię dążącą do kontroli i zmniejszenia emisji szkodliwych składników. Pod tym oznaczeniem znajdziemy zarówno małe jednostki 1.0-1.2 (tzw. Family O), silniki średniej pojemności (1.3-1.8) – Family 1 – jak i większe, również V6.

Takie samo oznaczenie przypisywano też dieslom. Zajmiemy się silnikami o pojemności 1.6, należącymi do Family 1. Co ciekawe, pierwsza wersja (jeszcze bez przydomku Ecotec) wcale nie dbała o ekologię, za to dawała mnóstwo przyjemności z jazdy – pojawiła się w niezapomnianej Corsie GSi.

Jej charakterystyczną cechą były brzęczące plastikowe kolektory dolotowe. Szybko jednak silnik wyposażono w elementy pomagające kontrolować spaliny i wykorzystano w szerokiej gamie modeli (Astra, Corsa, Tigra, Vectra). Pierwsza linia silników miała oznaczenie X16XE/XEL i spełniała normę Euro 2.

Drobne wady silnika 1.6 ecotec

Choć silnik nie był pozbawiony wad – pierwsze serie borykały się z usterkowym napędem rozrządu i przyspieszonym zużyciem pierścieni tłokowych – był wybierany bardzo chętnie. W zestawieniu z mniej nowoczesnymi (a bardzo popularnymi) 8-zaworówkami oferował naprawdę przyzwoite osiągi.

Nawet stosunkowo ciężka Vectra B wyposażona w silnik 1.6 osiągała „setkę” po 12,5 s. Obecnie miłośnicy osiągów mogą sięgnąć po doładowane warianty, których moc przekracza nawet 200 KM! Wyposażona w najmocniejszą odmianę silnika Corsa OPC osiąga „setkę” w czasie poniżej 7 s!

Do ciekawostek można też zaliczyć fabryczną odmianę napędzaną gazem ziemnym, jest ona jednak bardzo rzadko spotykana na naszym rynku (nigdy nie była oficjalnie importowana). Przykładowo w Astrze II i Zafirze taki silnik rozwijał 97 KM.

Silnik 1.6 Ecotec - Typowe usterki

Większość przypadłości dotyczy Ecoteców z początkowego okresu produkcji. To stosowana głównie w latach 90. XX wieku seria X16XE miała skłonność do nadmiernego spalania oleju i to w tych właśnie jednostkach dochodziło do strzępienia się paska rozrządu. Silniki były modernizowane – od momentu wprowadzenia systemu Twinport wymienione wady praktycznie się nie zdarzają.

Nadmierne zużycie oleju

OBJAWY - Duże ubytki oleju (około 1 l/1000 km), dymienie z rury wydechowej, charakterystyczny zapach palonego oleju silnikowego.

Naprawa - Przy małym zużyciu silnika wystarcza wymiana pierścieni tłokowych, przy większym – konieczny jest remont.

Silnik 1.6 Ecotec - Strzępiące się paski rozrządu

OBJAWY - Praca silnika jest całkowicie poprawna, mimo że może dojść do zerwania się paska (jeśli w porę nie zostanie wymieniony).

Naprawa - Wymiana zestawu rozrządu i zastąpienie kół pasowych nowszymi, blokującymi możliwość przesuwania się paska.

Silnik 1.6 Ecotec- Uszkodzenie klap w dolocie

OBJAWY - Pogorszenie osiągów samochodu.

Naprawa - Procedura Opla nie przewiduje naprawy zespołu klap, lecz jego wymianę (koszt: około 2200 zł). Można jednak znaleźć warsztaty podejmujące się naprawy zacinających się klap (około 1000 zł).

Silnik 1.6 Ecotec - Podsumowanie

Poprawny silnik benzynowy. Na początku lat 90. XX wieku wyróżniał się nowoczesnością (rozrząd 16V, wtrysk paliwa), również ostatnie lata (odmiana turbodoładowana) przysporzyły mu dobrych opinii. Jednostka w miarę trwała, niezbyt paliwożerna.