Raport opracowany przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), pozwala na zrozumienie i docenienie roli, jaką niezależni producenci i usługodawcy odgrywają na branżowym rynku w Polsce.

Rynek motoryzacyjny, dzieli się na dwa segmenty - niezależny i koncernów samochodowych. Mimo, iż oba są ze sobą ściśle związane i wzajemnie od siebie uzależnione, to w zakresie sprzedaży części wyraźnie ze sobą konkurują.

Koncerny samochodowe, zabiegając o prawo dające im monopolistyczną pozycję na rynku, mogą doprowadzić do sytuacji, iż niezależne podmioty pozbawione zostaną prawa do prowadzenia działalności gospodarczej, a kierowcy prawa wyboru gdzie i przy użyciu jakich części mogą naprawiać swój własny samochód.

Takie podejście koncernów samochodowych jest wielce niesprawiedliwe, gdyż to właśnie niezależnym producenci są w głównej mierze autorami zmian i postępu w motoryzacji. Nie można zapominać, iż w Polsce działa blisko 900 takich firm.

Jednym z przykładów jest firma Bosch, która niemal co godzinę patentuje nowy wynalazek.

Do 2007 roku w Polsce powstało 19 motoryzacyjnych centrów badawczo-rozwojowych takich firm jak Bosch- Denso, Delphi, TRW Automotive, Wabco, Remy Automotive, Valeo.

Branża motoryzacyjna jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi godpodarki w Polsce.

Niezależni producenci części motoryzacyjnych w Polsce zatrudniają 108,5 tys. osób, co stanowi 81 proc. całkowitego zatrudnienia w przemyśle motoryzacyjnym.

W raporcie uwzględniono także dane z raportu dotyczące segmentu dystrybutorów części oraz warsztatów - kolejnych ogniw niezależnego rynku motoryzacyjnego. W Polsce istnieje około 600 punktów hurtowej sprzedaży części. Dystrybutorzy tworzą ponad 10,5 tys. miejsc pracy i generują przychody na poziomie około 9,6 mld zł (dane za rok 2009).

Średnio w Polsce na każde województwo przypada ponad 39 punktów hurtowej sprzedaży części, a każdego dnia do sklepów i warsztatów trafia ok. 600 tys. sztuk części. Te ostatnie zatrudniają ponad 86 tys. osób, a ich przychody sięgają 19 mld złotych rocznie.

W Polsce na 1 warsztat niezależny przypada średnio 908 pojazdów, podczas gdy na warsztat autoryzowany, np. Volkswagena, blisko 19.000 aut tej marki.

Warsztaty niezależne rocznie notują trzykrotnie więcej odwiedzin niż autoryzowane. Przyczyn takiej dysproporcji jest kilka. Jedną z nich jest właśnie aspekt dostępności usług - poza dużymi miastami zwykle do ASO jest bardzo daleko. Na przykład mieszkaniec Kępna aby serwisować własny samochód marki Volkswagen w najbliższym ASO, czyli w Kaliszu, musi pokonać odległość 140 km.

Powodów atrakcyjności warsztatów niezależnych należy upatrywać również w niskim poziomie zamożności społeczeństwa i chęci obniżania kosztów eksploatacji. Rynek niezależny oferuje tańsze części (o około 60%) oraz usługi (tu różnice sięgają nawet 100%).

Zaprezentowany raport pokazuje, że niezależny rynek motoryzacyjny ma istotny wkład w gospodarkę, a niezależni producenci części reprezentują przemysł motoryzacyjny w stopniu nie mniejszym niż koncerny samochodowe. Warto bowiem podkreślić, że Polska postrzegana jest w Europie jako zagłębie produkcji części motoryzacyjnych.