- Fabryki TMMP w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach produkują kluczowe komponenty do hybryd Toyoty
- Polskie zakłady są jedynym ośrodkiem poza Azją produkującym hybrydowe napędy Toyoty
- W 2024 r. wyprodukowano w Polsce ponad 1,1 mln podzespołów
Toyota ma 22 ośrodki badawczo-rozwojowe, zgłasza rocznie 15 000 patentów i ma aż 72 zakłady produkcyjne na całym świecie. W Europie z kolei działa osiem fabryk, w tym dwie polskie, bez których nowe hybrydowe Toyoty nie mogłyby istnieć. Nasze zakłady są jednym z najważniejszych ogniw w produkcji nowych japońskich aut.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoBez Polaków nie byłoby hybrydowych Toyot. Produkujemy najważniejsze elementy
TMMP powstało w 2002 r., a dziś zakłady w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach produkują kluczowe komponenty do samochodów hybrydowych, które odpowiadają za 76 proc. sprzedaży Toyoty w Europie Zachodniej. TMMP to europejskie centrum napędów hybrydowych Toyoty, z sześcioma liniami produkcyjnymi tych podzespołów, a także jedyny ośrodek poza Azją, gdzie produkowane są hybrydowe napędy Toyoty. Od 2020 r. działa tu Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, który przyspiesza proces testowania podzespołów i zwiększa udział europejskich części w produkcji. Przekładnie hybrydowe piątej generacji zawierają aż 78 proc. komponentów produkowanych w Europie.
Zakłady TMMP wytwarzają m.in. silniki 1.5 i 2.0 TNGA, elektryczne przekładnie hybrydowe piątej generacji, a także silniki benzynowe 1.0 i 1.5 TNGA oraz 6-biegowe skrzynie manualne. W 2024 r. wyprodukowano ponad 1,1 mln podzespołów, a roczna zdolność produkcyjna TMMP wynosi aż 1,9 mln sztuk.
Montujemy silniki i elementy hybryd do najpopularniejszych Toyot
Komponenty z Dolnego Śląska trafiają do takich modeli jak Aygo X, Yaris, Yaris Cross, Corolla czy C-HR. Wybierając auta z podzespołami z Wałbrzycha i Jelcza-Laskowic, klienci wspierają rozwój regionu i jego mieszkańców. Toyota zainwestowała w TMMP już blisko 7 mld zł, a w zakładach zatrudnionych jest niemal 3000 osób.
Dzięki polskim fabrykom Toyota nie tylko zaspokaja rosnące zapotrzebowanie na hybrydy w Europie, ale również wzmacnia swoją pozycję jako lidera w dziedzinie innowacji i zrównoważonego rozwoju. TMMP to dowód na to, że polska myśl techniczna i zaangażowanie pracowników są doceniane na globalnym rynku motoryzacyjnym.
- Przeczytaj także: Japończycy z największym spadkiem na polskim rynku. Mamy najnowsze dane
Toyota od lat jest liderem sprzedaży w Polsce
Toyota nie tylko ma podzespoły z Polski, ale na dodatek jest bardzo chętnie przez Polaków wybierana. Producent ten od lat nie ma sobie równych w kwestii rejestracji nowych pojazdów. Najpopularniejszymi modelami są Corolla, Yaris Cross, C-HR i Yaris. Te modele są w pierwszej dziesiątce sprzedaży samochód w ogóle w lipcu 2025 r. Szczególnie duże znaczenie, które powoduje, że japońskie modele są tak chętnie wybierane, ma oszczędność paliwa i niezawodność tych samochodów.