Auto Świat Wiadomości Aktualności Toyota polega na Polakach. Nasze zakłady w Jelczu i Wałbrzychu są jedyne poza Azją

Toyota polega na Polakach. Nasze zakłady w Jelczu i Wałbrzychu są jedyne poza Azją

Fabryki Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach odgrywają strategiczną rolę w produkcji kluczowych komponentów do hybryd japońskiego giganta. To właśnie tutaj powstają elementy, które zapewniają niezawodność i wydajność najpopularniejszych modeli marki.

Toyota Yaris Cross korzysta z polskich jednostek napędowych
Toyota
Toyota Yaris Cross korzysta z polskich jednostek napędowych
  • Fabryki TMMP w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach produkują kluczowe komponenty do hybryd Toyoty
  • Polskie zakłady są jedynym ośrodkiem poza Azją produkującym hybrydowe napędy Toyoty
  • W 2024 r. wyprodukowano w Polsce ponad 1,1 mln podzespołów

Toyota ma 22 ośrodki badawczo-rozwojowe, zgłasza rocznie 15 000 patentów i ma aż 72 zakłady produkcyjne na całym świecie. W Europie z kolei działa osiem fabryk, w tym dwie polskie, bez których nowe hybrydowe Toyoty nie mogłyby istnieć. Nasze zakłady są jednym z najważniejszych ogniw w produkcji nowych japońskich aut.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Bez Polaków nie byłoby hybrydowych Toyot. Produkujemy najważniejsze elementy

TMMP powstało w 2002 r., a dziś zakłady w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach produkują kluczowe komponenty do samochodów hybrydowych, które odpowiadają za 76 proc. sprzedaży Toyoty w Europie Zachodniej. TMMP to europejskie centrum napędów hybrydowych Toyoty, z sześcioma liniami produkcyjnymi tych podzespołów, a także jedyny ośrodek poza Azją, gdzie produkowane są hybrydowe napędy Toyoty. Od 2020 r. działa tu Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, który przyspiesza proces testowania podzespołów i zwiększa udział europejskich części w produkcji. Przekładnie hybrydowe piątej generacji zawierają aż 78 proc. komponentów produkowanych w Europie.

Zakłady TMMP wytwarzają m.in. silniki 1.5 i 2.0 TNGA, elektryczne przekładnie hybrydowe piątej generacji, a także silniki benzynowe 1.0 i 1.5 TNGA oraz 6-biegowe skrzynie manualne. W 2024 r. wyprodukowano ponad 1,1 mln podzespołów, a roczna zdolność produkcyjna TMMP wynosi aż 1,9 mln sztuk.

Produkcja jednostek napędowych Toyoty w Polsce
Produkcja jednostek napędowych Toyoty w PolsceToyota

Montujemy silniki i elementy hybryd do najpopularniejszych Toyot

Komponenty z Dolnego Śląska trafiają do takich modeli jak Aygo X, Yaris, Yaris Cross, Corolla czy C-HR. Wybierając auta z podzespołami z Wałbrzycha i Jelcza-Laskowic, klienci wspierają rozwój regionu i jego mieszkańców. Toyota zainwestowała w TMMP już blisko 7 mld zł, a w zakładach zatrudnionych jest niemal 3000 osób.

Dzięki polskim fabrykom Toyota nie tylko zaspokaja rosnące zapotrzebowanie na hybrydy w Europie, ale również wzmacnia swoją pozycję jako lidera w dziedzinie innowacji i zrównoważonego rozwoju. TMMP to dowód na to, że polska myśl techniczna i zaangażowanie pracowników są doceniane na globalnym rynku motoryzacyjnym.

Polskie jednostki napędowe są potrzebne m.in. do produkcji Toyoty Yaris
Polskie jednostki napędowe są potrzebne m.in. do produkcji Toyoty YarisToyota

Toyota od lat jest liderem sprzedaży w Polsce

Toyota nie tylko ma podzespoły z Polski, ale na dodatek jest bardzo chętnie przez Polaków wybierana. Producent ten od lat nie ma sobie równych w kwestii rejestracji nowych pojazdów. Najpopularniejszymi modelami są Corolla, Yaris Cross, C-HR i Yaris. Te modele są w pierwszej dziesiątce sprzedaży samochód w ogóle w lipcu 2025 r. Szczególnie duże znaczenie, które powoduje, że japońskie modele są tak chętnie wybierane, ma oszczędność paliwa i niezawodność tych samochodów.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji