Odp. Trudny rozruch silnika lub gaśnięcie po uruchomieniu, jako efekt bezpośredniego zatankowania paliwa na stacji - brak jest podobnych zgłoszeń od innych użytkowników. Przyczyna mogłaby tkwić w zbytnim opróżnieniu zbiornika paliwa i koniecznością jego ponownego doprowadzenia do układu wtryskowego, lecz z informacji kierowcy wynika, iż nie jest to tego typu przypadek (gdyż zawsze zostaje 15 litrów). Diagnostykę należy przeprowadzić w autoryzowanym serwisie zaczynając od kontroli fabrycznym przyrządem diagnostycznym Clip, który jest w stanie wykazać zarówno zapamiętane błędy w systemie wtrysku jak też pokazać wszystkie istotne parametry w momencie występowania zgłaszanego objawu. Jeżeli objaw występuje tylko po zatankowaniu i zawsze jest w zbiorniku co najmniej 15 litrów paliwa, raczej nie należy wiązać tego faktu z jakością paliwa, gdyż wtedy problem występowałby przy pozostałych rozruchach (na tym samym paliwie). Przypominamy o stosowaniu się do zaleceń producenta (Instrukcja Obsługi) dotyczących tankowania paliwa, cyt: " po pierwszym automatycznym wyłączeniu dystrybutora, możliwe jest jeszcze tylko dwukrotne włączenie napełniania; nie należy próbować wlewać więcej paliwa, aby zachować konstrukcyjnie przewidzianą pustą przestrzeń". Oczywiście jeżeli opisywane objawy będą występować w innych warunkach (np. nie po tankowaniu a przy porannym rozruchu, tylko na zimnym silniku lub tylko na ciepłym, itp...), opisywane przyczyny i wymagana diagnostyka będą inne i adekwatne do opisywanych objawów, dlatego też szczegółowy opis przebiegu zdarzenia w serwisie w momencie zgłaszania problemu jest połową sukcesu w lokalizacji ewentualnej usterki. Podsumowując powyższe rozważania, jeżeli objaw będzie się nadal powtarzał zalecamy wizytę w autoryzowanym serwisie Renault. Krzysztof Kotarba