W lutym wyprodukowano w Polsce 79 114 nowych samochodów. Zaledwie 7,6 proc. stanowią pojazdy dostawcze,a aż 92,4 proc. - osobowe.

Samochody osobowe

Produkcja samochodów osobowych w lutym wyniosła 72 625 sztuk i była większa o 4,9 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca i o 14,8 proc. w porównaniu do lutego ubiegłego roku.

Najważniejszym producentem samochodów osobowych pozostaje w Polsce Fiat Auto Poland, którego tegoroczny wynik w wysokości 104,3 tys. sztuk stanowi 73,6 proc. rynku. Blisko 30-procentowy wzrost produkcji pozwolił na umocnienie pozycji lidera i zwiększenie udziału w polskim rynku o 4,9 proc.

Najbardziej dynamiczny wzrost osiągnęła produkcja samochodów w gliwickiej fabryce Opla. Od początku roku powstało tam 21,8 tys. aut, o 63,4 proc. więcej niż przed rokiem. Tym samym Opel Polska zwiększył swój udział w rynku o 4,1 proc., do 15,4 proc. Co drugi samochód, opuszczający taśmy montażowe gliwickiej fabryki to Astra IV (ponad 11,5 tys. sztuk).

Prawie 13-procentowy wzrost wykazała produkcja Volkswagena. W poznańskich zakładach wyprodukowano 10,9 tys. aut, co daje producentowi 7,7 proc. udziału w rynku.

W najgorszej sytuacji jest obecnie FSO, jedyna firma działająca na krajowym rynku, która odnotowała dotkliwy spadek produkcji - wynik nieco ponad 4,8 tys. aut jest o 65,5 proc. mniejszy od ubiegłorocznego.

Coraz mniejszy odsetek samochodów krajowej produkcji pozostaje na polskim rynku. W ciągu pierwszych dwóch miesięcy roku polscy klienci kupili 3 025 aut wyprodukowanych w kraju, co stanowi 2,13 proc. tegorocznej produkcji. Przed rokiem było ich nieznacznie więcej - 2,77 proc.

Samochody dostawcze

Produkcja samochodów dostawczych w lutym wyniosła 6 489 sztuk, była większa o 23,6 proc. od styczniowej i o 40,0 proc. od wyniku sprzed roku. Po dwóch miesiącach wielkość krajowej produkcji przekroczyła 11,7 tys. sztuk, co oznacza wzrost o 21,7 proc. w stosunku do ubiegłego roku.

Na pozycji lidera umocnił się wyraźnie Volkswagen Poznań, który opanował 86,4 proc. rynku. W fabryce niemieckiej firmy powstało od początku roku ponad 10,1 tys. aut użytkowych, przede wszystkim modelu Caddy (8,6 tys. sztuk, prawie 85 proc. produkcji).

W tyskiej fabryce Fiata wyprodukowano w ciągu dwóch miesięcy roku 1,6 tys. samochodów dostawczych. To o 21,8 proc. mniej niż przed rokiem.

Podobnie, jak w segmencie samochodów osobowych, zdecydowana większość pojazdów użytkowych wyprodukowanych w Polsce trafia na eksport. Od początku roku na zagraniczne rynki wyeksportowano 97,3 proc. krajowej produkcji (11,4 tys. sztuk), podczas gdy w kraju zostało tylko 2,7 proc. tegorocznej produkcji (nieco ponad 300 sztuk).