"Ósemka to droga krajowa numer 8 (DK8) o największej liczbie wypadków i ofiar śmiertelnych, na której rocznie ginie ok. 150 osób. Osiem to osiem pozostałych jednocyfrowych dróg krajowych od DK1 do DK9. Osiemdziesiąt osiem to pozostałe dwucyfrowe drogi krajowe" - wyjaśnił Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Waldemar Królikowski.

"Drogi krajowe to zaledwie 5% wszystkich dróg w Polsce, jednak ze względu na duże natężenie ruchu generują aż 40% wszystkich wypadków w kraju. Dlatego też zleciłem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podjęcie działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach krajowych" - powiedział Minister Transportu Jerzy Polaczek, 23 kwietnia br. podczas konferencji prasowej w Warszawie. "Realizowany już program pilotażowy dotyczy poprawy bezpieczeństwa na najdłuższej drodze krajowej nr 8 o długości 791 km. Koszt programu wyniesie 160 mln zł" - dodał.

"Przygotowywany jest program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego GAMBIT na drogach krajowych" - poinformował Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniew Kotlarek. Ministerstwo Transportu wspólnie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad realizuje kompleksowy projekt o nazwie "Ósemka - osiem - osiemdziesiąt osiem".

W ramach programu w 2007 r. na drodze krajowej nr 8 zostanie zbudowanych ponad 24 km, 93 km barierek przy chodnikach, 3 kładki dla pieszych, 15 nowych sygnalizacji świetlnych. Nastąpi przebudowa 15 skrzyżowań, likwidacja słupów i drzew w pobliżu drogi, doświetlenie 9 przejść dla pieszych, zostaną ustawione 92 słupy na fotoradary.

"W 2006 r. na polskich drogach zginęło ponad 5 tys. osób. Głównych celem realizacji programu poprawy bezpieczeństwa na drogach krajowych będzie zredukowanie tej liczby o 1500 osób w 2013 roku" - powiedział Minister Transportu Jerzy Polaczek. "Jednak poprzez działania inżynieryjne możemy zredukować statystyki o 900 ofiar Kolejne 600 osób możemy uratować poprzez odpowiednią komunikację społeczna i edukację obywateli" - dodał.