Raport TUV 2009: samochody 8- i 9-letnie - Psuje się nadal to samo

Raport TUV 2009: samochody 8- i 9-letnie - Psuje się nadal to samo

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

Średnią usterkowość na poziomie 18,3 proc. można uznać za niezły wynik. Kilka modeli mimo zaawansowanego wieku nadal ma świetną kondycję. Nie jest szczególnym zaskoczeniem fakt, że ponownie są to auta niemieckie i japońskie. Warto zauważyć, że w pierwszej trzydziestce znalazły się tylko dwa pojazdy spoza tych krajów (na 19. miejscu Citroën Xantia i Saab 9-3).

Raport TUV 2009: samochody 8- i 9-letnie - Psuje się nadal to samo
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Raport TUV 2009: samochody 8- i 9-letnie - Psuje się nadal to samo

Do najbardziej usterkowych podzespołów ponownie należy układ elektryczny, poza tym we znaki daje się korozja, która atakuje nie tylko karoserię oraz wydech, lecz także elementy nośne. Dużo badanych aut miało kłopot z zawieszeniem.Wśród „maluchów” tym razem o wiele lepiej spisał się VW Polo (14. pozycja). Rozczarowuje natomiast dość słabe, 57. miejsce Nissana Micry. Oprócz niego jeszcze tylko jeden „japończyk” – Suzuki Wagon R+ (82. pozycja) – ma awaryjność wyższą od średniej w tej kategorii wiekowej.

W segmencie aut kompaktowych także bez zmian – ponownie wysokie miejsca To-yoty Corolli, Nissana Almery i Audi A3. Lepiej tym razem wypadła Honda Civic. Wśród czarnych owiec przede wszystkim Alfa Romeo 145/146 i Citroën Xsara.

W klasie średniej na prowadzeniu dwa „japończyki” – najmniej zastrzeżeń diagności mieli do Toyoty Avensis (9. miejsce) i Hondy Accord (18. pozycja). Największym zaskoczeniem jest bardzo wysoka, 19. lokata Citroëna Xantii. Pochwalić można również Mercedesa klasy C. Audi A4 nie było w stanie utrzymać dobrej pozycji i spadło z 9. aż na 52. miejsce!

Niezbyt dobrze podczas obowiązkowych przeglądów wypadł także VW Passat (64. miejsce). W dolnej części zestawienia ponownie znalazły się auta BMW, m.in. „trójka” na 63. pozycji.

W klasach wyższej i luksusowej warto zauważyć słabe wyniki niemieckich aut. Zarówno Mercedes, Audi, jak i BMW okupują dość niskie lokaty. Najlepiej wypadła klasa S, którą sklasyfikowano na 16. miejscu. Dużo niżej wylądowały: klasa E, „piątka” i „siódemka” (kłopoty z zawieszeniem, hamulcami, oświetleniem). Audi A6 i A8 borykają się przede wszystkim z awariami delikatnego wielowahaczowego zawieszenia i wyciekami oleju.

Klasę SUV ponownie zdominowały auta japońskie. Wśród vanów na uznanie zasługuje dobra pozycja Mazdy Premacy i przyzwoity wynik Renault Espace. W kategorii aut sportowych na prowadzeniu dwa modele Porsche 911 i Boxster.

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel
Powiązane tematy: