Samochody nowe

Łącznie od początku roku zarejestrowano 96 546 samochodów osobowych, co oznacza symboliczny wzrost na poziomie 0,38 proc. (+366 sztuk) w porównaniu do wyniku z analogicznego okresu roku ubiegłego. Wzrost poziomu rejestracji w kwietniu rok do roku to również efekt niskiej bazy w kwietniu 2009 r., kiedy to z powodu reeksportu zarejestrowano tylko 20 753 samochody. Warto podkreślić, że spadek miesiąc do miesiąca występuje sezonowo co roku ze względu na okres Świąt Wielkanocnych i mniejszą liczbę dni roboczych niż w marcu. W latach 2006-2009 spadek rejestracji w okresie marzec-kwiecień - za wyjątkiem 2008 r., kiedy to sprzedaż w kwietniu wzrosła o 14,28 proc. miesiąc do miesiąca - wyniósł od 4,86 proc. w 2009 r. do 10,55 proc. w 2006 r. Tegoroczny sezonowy spadek rejestracji w kwietniu w ujęciu miesiąc do miesiąca na poziomie 17,77 proc. był zatem większy niż zwykle.

Sprzedaż samochodów osobowych z homologacją ciężarową nadal wykazuje wysoki wynik na poziomie 6352 aut, co jest m. in. efektem rozszerzenia  oferty przez Volkswagena czy Mazdę w ostatnich miesiącach. Na niektóre popularne modele, jak np. Mazda6 czy Volkswagen Passat, zbieranych jest po kilka zamówień dziennie. Wersje z "kratką" mają nawet auta z segmentu B czy C, wśród nich np. Volkswagen Polo czy Mazda3. Spośród ok. 340 modeli samochodów osobowych oferowanych na polskim rynku, niemal 140 dostępnych jest z homologacją ciężarową. Ciągłe poszerzanie gamy dostępnych modeli świadczy o tym, że importerzy i producenci zakładają utrzymanie obecnie obowiązujących przepisów nawet do końca tego roku. Taką ewentualność niektóre koncerny, jak np. Fiat, uwzględniały w planach sprzedażowych już na początku 2010 r. Warto podkreślić, że polski rząd nadal nie uzyskał opinii Komisji Europejskiej co do zawieszenia przepisów dotyczących odpisu podatku VAT od samochodów osobowych z homologacją ciężarową i uwzględniając wymogi legislacyjne, zmiana przepisów mogłaby wejść najwcześniej po wakacjach.

W zestawieniu kwietniowych danych sprzedażowych z rejestracjami siedem marek wykazuje dość dużą 3-cyfrową różnicę na niekorzyść rejestracji; m. in. Fiat (o 406 sztuk więcej sprzedanych niż zarejestrowanych), Skoda (319 sztuk) czy Ford (273 sztuki). Z kolei aż 10 marek wykazało znacząco większą liczbę rejestracji od sprzedaży, np. Citroen, Opel czy Mercedes. W przypadku pozostałych marek zanotowane różnice wynoszą od kilku do kilkunastu sztuk.

W rankingu 15 najczęściej rejestrowanych marek w kwietniu aż 11 producentów poprawiło wyniki rok do roku, natomiast w odniesieniu do wyników skumulowanych jedynie 6 wykazało wzrost. W porównaniu do wyników z marca Opel awansował na 1 miejsce kosztem Fiata. Nieznacznie zmienił się też układ na dole tabeli, gdzie Hyundai i Peugot awansowały o 1 pozycję, natomiast Honda wypadła poza pierwszą dziesiątkę.

Importowane samochody używane

Rynek aut używanych nadal utrzymuje tendencję wzrostową. Chociaż wyniki w kwietniu były słabsze od zanotowanych w poprzednim miesiącu o 4,5 proc., to już w ujęciu rocznym nastąpiło zwiększenie popytu o 17,98 proc. do poziomu 69 087 sztuk. Od początku roku zarejestrowano już 227 012 sztuk samochodów osobowych z importu, czyli o 13,26 proc. więcej (+26 569 sztuk) w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Rynek aut używanych jest mocno powiązany ze zmianami kursu złotego. Samochody używane opłacało się sprowadzać, gdyż w kwietniu kurs EUR/PLN utrzymywał się poniżej granicy 3,95.