Zgłoszone propozycje zmian przepisów aktów prawnych dotyczą przede wszystkim zasad ruchu rowerowego i wyposażenia rowerów. Jak poinformowało Biuro Informacji i Promocji Ministerstwa Infrastruktury, obecnie są one przedmiotem pracy zespołu roboczego składającego się z przedstawicieli resortu oraz inicjatywy "Miasta dla rowerów - Polski Klub Ekologiczny" i mają na celu przygotowanie uzgodnionego brzmienia przepisów.

Celem środowiska rowerzystów skupionych w sieci "Miasta dla rowerów" jest m.in. poprawa warunków poruszania się na rowerze w miastach i poza nimi - np. budowa nowych dróg rowerowych - oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem rowerzystów.

Sieć "Miasta dla rowerów" to powstałe w 1995 r. porozumienie lokalnych, oddolnych organizacji alternatywnych i ekologicznych.

"Chcemy uprościć i zlikwidować bałagan w przepisach prawnych, którym podlegają rowerzyści" - mówi Marcin Hyła, koordynator krajowy inicjatywy "Miasta dla rowerów". Zmiany dotyczą zarówno ustaw (Prawo o ruchu drogowym), jak i rozporządzeń (m.in. rozporządzenia ministra transportu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie).

Rowerzyści chcą, aby zniknął m.in. przepis zabraniający im przejazdu na pasach czy przewożenia dzieci w przyczepkach. Możliwe, iż zmianie ulegną przepisy, dotyczące skrętu w lewo oraz te które do tej pory nie dawały cyklistom prawa pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu, gdy droga (ścieżka) rowerowa przecinała ulicę.

Zdaniem Hyły, wprowadzenie szybkich zmian jest konieczne, gdyż ruch rowerowy w Polsce jest niedoceniany. Obecnie powstaje też wiele inwestycji drogowych w których ruch rowerowy jest marginalizowany lub dochodzi do zdumiewających rozwiązań budowlanych. Np. poprowadzenie drogi wprost na stojącą latarnię, kończenie drogi rowerowej tuż przed skrzyżowaniem, czy stworzenie 20-centymetrowych krawężników, których pokonanie jest wyczynem dla mniej sprawnych cyklistów.

Rowerzyści proponują m.in. uproszczenie zasad budowy dróg rowerowych tak, aby np. ścieżki dwukierunkowe mogły powstawać obok jezdni jednokierunkowej. Według nich, drogi przeznaczone dla miłośników dwóch kołek powinny mieć też jednakową nawierzchnię - bitumiczną a nie z kostki betonowej.

Jak podkreśla ekspert rowerowy, wszystkie proponowane zmiany inicjatywy "Miasta dla rowerów" obowiązują w innych krajach i są już od wielu lat sprawdzone w praktyce. Rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury mają być kontynuowane, a wypracowane rozwiązania być może zostaną zgłoszone jako inicjatywa poselska przez Parlamentarną Grupę ds. Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej.