Dynamika wzrostu wyniosła 15,30% - wynika z najnowszych danych Polskiej Izby Motoryzacji. PIM szacuje, że eksportu przemysłu motoryzacyjnego osiągnie wartość 16,4-17 mld euro.

Wyniki stycznia br. napawają optymizmem. Dane eksportu wskazują, że 2007 r. będzie kolejnym dobrym rokiem dla przemysłu motoryzacyjnego. Wzrost eksportu wynoszący obecnie ponad 15%, będzie nadal rósł do ok. 20-22% w następnych miesiącach br. Wzrost związany będzie m.in. z uruchomieniem produkcji nowych modeli samochodów osobowych (np. w Fiat Auto Poland) oraz samochodów ciężarowych, w powstającym zakładzie MAN w Niepołomicach. PIM zakłada, że wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego w 2007 r. osiągnie wartość 16,4-17 mld euro. Dla porównania w 2006 r. eksport wyniósł 14 mld euro

Najwięcej eksportujemy do UE

Analogicznie jak w latach poprzednich tak i w 2007 r. dominującym rynkiem zbytu jest Unii Europejskiej. Do 27 krajów UE trafiło aż 88,30% całości eksportu branży. Najważniejszym rynkiem w dalszym ciągu są Niemcy. Jednak zauważalny jest znaczny spadek dynamiki eksportu do tego kraju. W porównaniu do stycznia roku poprzedniego wyniosła ona jedynie 1,6% i należała do najniższych w pierwszej "dziesiątce" do których eksportowane są produkty przemysłu motoryzacyjnego.  Wynikiem tego jest spadek udziału Niemiec do 24,91% (styczeń 2006 r. - 28,26%).

Drugim krajem docelowym są Włochy. Blisko 20-procentowa dynamika wzrostu pozwoliła zwiększyć udział w eksporcie tego kraju do 20,05%. Na trzecim miejscu utrzymuje się Hiszpania z niespełna 7% udziałem. Czwarte miejsce przypadło Wlk. Brytanii (6,22%). Na piąte miejsce awansowały Czechy, do których eksport charakteryzował się w styczniu br. jedną z największych dynamik. O takim wzroście zdecydował przed wszystkim eksport do tego kraju części i akcesoriów oraz silników wysokoprężnych.

Na wymienione powyżej rynki przypada łącznie 62,94% całości eksportu polskiego przemysłu motoryzacyjnego.

W pierwszej "dziesiątce" zwraca uwagę spadek Francji z 5 miejsca na 8. (dynamika -22,68%) oraz awans na 9. miejsce Ukrainy (+146,47%) z 12. miejsca.

Niezmienne 3 filary eksportu

Niezmiennie w eksporcie branży motoryzacyjnej dominują 3 grupy produktów: samochody osobowe i samochody towarowo-osobowe, części i komponenty oraz silniki wysokoprężne. Ich łączny udział w eksporcie branży w pierwszym miesiącu br. wyniósł 86,65% i w porównaniu do stycznia 2006 r. był wyższy o 3,93%.

Największy udział od lat stanowi eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych. W styczniu 2007 r. wartość ich eksportu wyniosła 457,44 mln euro (wzrost o 6,57%), co stanowiło 36,25% udziału w całości eksportu branży (styczeń 2006 r. - 39,22%).  Ponad 87% trafia na rynki krajów Unii Europejskiej. Największymi odbiorcami są: Włochy (37,67%), Niemcy (11,85%), Hiszpania (8,06%), Ukraina (6,46%) i Wlk. Brytania (5,26%). Na pierwszą "piątkę" przypada 69,30% całości eksportu tej grupy.

Drugim filarem eksportu pozostają części i komponenty. W styczniu 2007 r. wyeksportowano ich na łączną wartość niespełna 336 mln euro, co oznacza wzrost o blisko 25%, w odniesieniu w stosunku do stycznia 2006 r. Na rynek Unii Europejskiej przypada ponad 91%, zaś największym odbiorcą są Niemcy(37,18%). Kolejnymi rynkami zbytu są: Włochy (9,69%), Czechy (7,61%), Francja (6,52%) i Belgia (6,43%). Na pierwszą "piątkę" przypada 67,43% całości eksportu tej grupy.

Trzecia pozycja to silniki wysokoprężne. Wartość eksportu wyniosła niespełna 270 mln euro. Ponad 95% wyprodukowanych silników znajduje odbiorców na terenie Unii Europejskiej, przy czym na pierwszą dziesiątkę krajów przypada aż 99,25% eksportu! Największymi odbiorcami są: Niemcy (33,54%), Włochy (15,12%), Hiszpania (9,31%), Wlk. Brytania (9,31%) i Czechy (7,77%).