Logo
Skoda 130 RS | Historia

Skoda 130 RS | Historia

Juliusz Szalek
Juliusz Szalek

Historia Skody o symbolu RS rozpoczęła się w 1974 r. od dwóch rajdowych prototypów. Tylko kilku zapaleńców wierzyło wtedy w sukces auta na radowych trasach. Udało się?

Rajdowe legendy: Skoda 130 RS
Zobacz galerię (12)
Auto Świat
Rajdowe legendy: Skoda 130 RS

Pierwszy prototyp nosił symbol 180 RS (powstała jedna sztuka) i miał moc 154 KM. Drugi – RS 200 (zbudowano dwa egzemplarze) – miał pod maską dwulitrowy motor o mocy 163 KM.

Obydwie jednostki były jak na swoje czasy bardzo nowoczesne. Miały wałek rozrządu w głowicy, suchą miska olejową i dwa gaźniki Webera. Silniki umieszczone były z tyłu i przenosiły moc na oś tylną. Wszystko w Skodach RS było jak w Porsche.

Upragnioną homologację, która zezwalała na starty w Mistrzostwach Europy (Mistrzostwa Świata rozgrywano dopiero od następnego dziesięciolecia) Skoda uzyskała w 1975 roku.

Furtka na międzynarodowe podwórko rajdowe została otwarta. Rok później 130 RS w fabrycznych barwach zadebiutował w czechosłowackim Rajdzie Barum zaliczanym do cyklu Mistrzostw Europy, gdzie zajął pierwsze miejsce.

Sensacyjnego zwycięstwa dokonał norweski duet - John Haugland/Arild Antonsen. W 1976 roku sukces w tym samym rajdzie powtórzyła załoga Vaclav Blahna/Lubislav Hlavka.

Największe osiągnięcia były dopiero przed Skodą. W roku 1977 do rajdu Monte Carlo fabryczny zespół zgłosił trzy załogi: Vaclav Blahna/Lubislav Hlavka, Milan Zapadlo/Jirzi Motal i Svatopluk Kvaizar/Jirzi Kotek. Opływowe coupe z Mlada Boleslav podczas zimowego klasyku zaskoczyło niemal całe środowisko rajdowe.

Jakim samochodem jest dzisiaj Skoda 130 RS? Zdecydowanie kultowym, unikatowym i niepowtarzalnym. Oryginalne fabryczne modele, które zachowały się w odpowiednim stanie można policzyć na palcach jednej dłoni. Większość stoi w muzeach jako eksponaty dla pasjonatów.

Pojedyncze sztuki należą do prywatnych właścicieli i rzadko kiedy wyjeżdżają z ciepłego garażu. Niektórzy z nich jednak startują w rajdach historycznych lub wybranych rundach krajowych sprawiając ogromną radość miłośnikom rajdów. Ustawione bokiem do zakrętu tylnonapędowe, klasyczne coupe powoduje bezwarunkowy uśmiech na twarzy każdego kibica.

Autor Juliusz Szalek
Juliusz Szalek
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium