Auto Świat Skoda Rapid Spaceback: wzorzec kompaktu?

Skoda Rapid Spaceback: wzorzec kompaktu?

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Do tej pory standardy w klasie kompaktów ustanawiał Golf – wielu producentów starało się naśladować auto Volkswagena. Sprawdzamy, czy Skoda Rapid Spaceback jest po prostu jego tańszym odpowiednikiem

Skoda Rapid Spaceback
Zobacz galerię (6)
Auto Świat
Skoda Rapid Spaceback

Oficjalnie Skoda opisuje Rapida Spaceback jako połączenie zalet hatchbacka i kombi. Rapid Spaceback ma konkurować z Hyundaiem i30, Chevroletem Cruze’em oraz Kią cee’d. Spaceback powinien trzymać na dystans koreańskich producentów, jednak zastosowana technika i wymiary nadwozia powodują, że od razu nasuwa się pytanie: czy tańsza Skoda nie popsuje szyków VW Golfowi?Z jednej strony Rapid Spaceback może i nie jest tak wyrafinowany pod względem wyposażenia, z drugiej jednak okazuje się tańszy i przestronniejszy. Krótszy od liftbacka o 18 cm Spaceback przy długości 4,3 m oraz rozstawie osi 2,6 m ma jedno z większych nadwozi w klasie, a do tego w porównaniu z Golfem jest o wiele tańszy – podstawowa wersja kosztuje 48 500 zł, a najtańszy VW w odmianie 5-drzwiowej – 61 790 zł.

Podczas pierwszych jazd testowych Rapid Spaceback zrobił na nas bardzo dobre wrażenie. Z przodu siedzi się nie gorzej niż w innych kompaktach, a z tyłu miejsca na wysokości kolan jest tyle, że w tej kategorii Spaceback ociera się niemalże o klasę średnią. Bagażnik o pojemności 415 l bardzo wysoko plasuje Skodę, tak więc porównania z kombi wcale nie są pozbawione sensu. Dopiero wciśnięcie pedału gazu powoduje, że nasz optymizm nieco gaśnie.

Silniki są bardziej hałaśliwe niż w Golfie i w jego konkurentach – efekt gorszego wygłuszenia kabiny. Poza tym, jeśli ktoś chce wykrzesać nieco dynamiki, musi się przyzwyczaić do mocniejszego naciskania na prawy pedał. Najprzyjemniej wypada tu najmocniejszy, 105-konny diesel. 250 Nm momentu obrotowego powoduje, że przyspieszenie Skody nie jest może sportowe, ale mamy wrażenie, że auto wówczas się nie męczy.

Format Spacebacka jest porównywalny z Golfem, ale pod wieloma względami Skoda ustępuje prymusowi z VW. Rapid nie opiera się na modułowej platformie MQB, lecz jest miksem techniki Polo (przednia oś) i Golfa poprzedniej generacji (tylne zawieszenie). Poza tym najmocniejszy silnik ma moc 122 KM i nie należy spodziewać się mocniejszych wersji. W stosunku do Rapida liftbacka poprawiono jakość plastików, mimo to nadal nie jest to poziom VW. Temu, kto lubi prostotę, nowa Skoda powinna przypaść do gustu.

Sensacji w Easy-Index nie będzie. Choć Skoda Rapid Spaceback oferuje więcej miejsca z tyłu (ma też większy bagażnik), to jednak przegrywa z Golfem. Dlaczego? Chodzi m.in. o wyposażenie. W Volkswagenie seryjnie jest klimatyzacja,a w wyposażeniu opcjonalnym znaj-dziemy m.in. system rozpoznawania znaków drogowych. Pogoń Skody za obniżaniem kosztów odbija się jednak na gorszej niż w Volkswagenie wszechstronności – Golf standardowo ma regulowaną wysokość podłogi bagażnika, w Rapidzie to opcja. Po położeniu tylnych siedzeń w Spacebacku powstaje wyraźny próg, utrudniający załadowanie bagażnika.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków