Kiedy sprawdzałeś ciśnienie w ogumieniu? A może po raz ostatni robił to wulkanizator, gdy zakładał letnie opony? W Polsce nie wykonano ostatnio żadnych badań, ale znamy wyniki kontroli przeprowadzonej w czerwcu na zlecenie firmy Bridgestone pod belgijskimi supermarketami. 63 proc. aut nie nadawało się do dalszej podróży z powodu problemów z ogumieniem. Z tego ponad połowa miała zbyt niskie ciśnienie w przynajmniej jednej oponie, 12 proc. za wysokie, zaś w 15 proc. pojazdów stwierdzono „poważne wady” (np. zbyt płytki bieżnik).Sprawdź ciśnienie, zanim ruszysz na urlop, i kontroluj je przy każdym tankowaniu. Może wejdzie ci to w nawyk?

Poradzisz sobie nawet bez instrukcji - Jazda samochodem w pełni obciążonym, jak też holowanie przyczepy wymagają zwiększenia ciśnienia w kołach. Nie trzeba sięgać po instrukcję obsługi – zalecane wartości można zwykle znaleźć na tabliczce umieszczonej na nadwoziu. Najczęściej podane są tam wartości dla pojazdu z dwójką pasażerów oraz w pełni obciążonego, a niekiedy również dla różnych rozmiarów ogumienia.

Sprawdź ciśnienie w oponach zanim ruszysz w trasę Foto: Auto Świat
Sprawdź ciśnienie w oponach zanim ruszysz w trasę

Gdy ciśnienie jest za małe

1. Wyraźnie pogarsza się precyzja kierowania samochodem, przez co rośnie ryzyko wypadku.2. Wzrastają opory toczenia kół po jezdni, co zwiększa zużycie paliwa i emisję substancji szkodliwych.3. Elementy konstrukcyjne opony podlegają większym odkształceniom, co przyspiesza zużycie ogumienia.4. Na mokrej nawierzchni wyraźnie rośnie podatność na aquaplaning. 5. Większe jest ryzyko uszkodzenia obręczy po wjechaniu w dziurę w jezdni lub najechaniu na krawężnik, gdyż opona jest bardziej miękka.6. W ekstremalnych sytuacjach podczas pokonywania zakrętu może dojść do zsunięcia się opony z obręczy.7. Komfort jazdy nieco rośnie, za to (w autach bez wspomagania) więcej siły wymagają manewry. Wzrasta również tempo zużycia przekładni kierowniczej.