Auto Świat Systemy bezpieczeństwa - Oczy i uszy samochodu

Systemy bezpieczeństwa - Oczy i uszy samochodu

Współczesne auta mogą być naszpikowane czujnikami obserwującymi otoczenie. Dzięki nim jazda staje się bezpieczniejsza i bardziej komfortowa, maleje też ryzyko popełnienia groźnych błędów przez kierowcę

Systemy bezpieczeństwa Bosch
Auto Świat
Systemy bezpieczeństwa Bosch

Pierwszym systemem zwiększającym bezpieczeństwo czynne aut, który wymagał zastosowania elektronicznych czujników, był układ ABS, wprowadzony na rynek w 1978 roku przez firmę Bosch. Żeby mógł on zapobiegać blokowaniu kół podczas hamowania, potrzebuje dokładnych informacji o prędkości każdego z nich.

Gdy prędkość jednego z kół spada do zera, a pozostałe kręcą się szybciej, sterownik redukuje siłę hamowania wybranego koła, dzięki czemu maleje ryzyko wpadnięcia w poślizg. Każdy samochód z ABS-em musi być wyposażony w czujniki prędkości obrotowej kół. W nowych modelach obok ABS-u stosuje się też system stabilizacji toru jazdy ESP.

Poza czujnikami prędkości obrotowej kół wymaga on dodatkowych źródeł informacji o tym, co dzieje się z samochodem. Jednym z najważniejszych elementów tego układu jest niepozorny czujnik prędkości kątowej, który daje systemowi informację o tym, czy auto nie wpadło w poślizg i czy utrzymuje wybrany przez kierowcę tor jazdy. Poprawny tor jest obliczany na podstawie danych z czujników prędkości obrotowej kół (tych samych, z których korzysta ABS) oraz czujnika kąta obrotu kierownicy, który przekazuje systemowi informacje o tym, w którą stronę chce jechać kierowca.

Nużącą jazdę na długich trasach i poruszanie się w korkach ułatwia aktywny tempomat ACC (Adaptive Cruise Control), zachowujący odstęp od poprzedzającego pojazdu i reagujący (wyhamowujący), jeśli przed autem na drodze pojawi się przeszkoda. Informację o tym, co dzieje się przed pojazdem, system uzyskuje z radaru średniego zasięgu, zamontowanego z przodu auta.

Czujniki ultradźwiękowe są od lat stosowane w systemach ułatwiających parkowanie – zarówno w zwykłych czujnikach, jak i asystentach parkowania. Od niedawna mogą mieć też inne zastosowanie. Sprawdzają się doskonale w systemach ułatwiających zmianę pasa ruchu – wykrywają pojazdy znajdujące się w tzw. martwym polu lusterek samochodu.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków