Projekt jest częścią szerszej koncepcji Mobility Teammate, interaktywnego samochodu przyszłości, który ułatwia bezpieczne i sprawne przemieszczanie się z wykorzystaniem mechanizmów sztucznej inteligencji.

Highway Teammate testowany był w rzeczywistym ruchu drogowym na drogach szybkiego ruchu wokół Tokio tworzących sieć Shuto Expressway. Wyposażony w specjalny sprzęt i oprogramowanie Lexus GS samodzielnie wykonywał wszystkie manewry związane z poruszaniem się po drogach ekspresowych, od włączania się do ruchu, przez jazdę z zachowaniem bezpiecznych odstępów od innych pojazdów, zmianę pasów ruchu i wyprzedzanie, po opuszczanie drogi przez odpowiednie zjazdy.

Do jazdy w trybie automatycznym system wykorzystuje precyzyjną cyfrową mapę oraz szereg czujników, w tym czujnik radarowy, kamery oraz czujnik laserowy. Określając w ten sposób swą pozycję w przestrzeni oraz w stosunku do przeszkód i innych pojazdów, Highway Teammate samoczynnie steruje kierownicą, napędem i hamulcami, zapewniając sprawne i bezpieczne prowadzenie samochodu nie gorzej, niż zrobiłby to człowiek.

Toyota wskazuje trzy zasadnicze elementy, składające się na koncepcję Mobility Teammate. Są to inteligencja prowadzenia, inteligencja interakcji i inteligencja w sieci. Inteligencja prowadzenia obejmuje rozpoznawanie otoczenia i automatyczne kierowania pojazdem w oparciu o prognozy zmian sytuacji i decyzje podejmowane przez mechanizmy sztucznej inteligencji. Inteligencja interakcji to całość zagadnień związanych z komunikacją człowieka z maszyną, w tym rozpoznawanie stanu kierowcy. Inteligencja w sieci to komunikacja z otoczeniem, w tym z infrastrukturą drogową i innymi pojazdami.

Celem rozwijania tych technologii jest stworzenie środków transportu indywidualnego, umożliwiających bezpieczne i efektywne przemieszczanie się na mniejsze i większe odległości przy zapewnieniu maksimum swobody.