Tym razem wśród większych opon 205/55 R 16 nie została oceniona przez kierowców testowych „Auto Bilda” jako sensowna alternatywa dla opon letnich. Powiedzmy to jednak otwarcie: wynalazek o nazwie Apollo (nowość na rynku niemieckim), choć jest oponą letnią, w teście wypadł o wiele gorzej.
Rada: dla osób jeżdżących spokojnie, słabym autem i niezbyt dużo opony całoroczne to rozsądna opcja. Jednocześnie dyrektor techniczny marki Apollo Peter Becker zapowiada, że już w drugiej połowie roku pojawią się opony tej marki produkowane według nowej technologii i ich osiągi w testach będą zupełnie inne. Chyba trzeba mu wierzyć.
Ten pan pracował w dziale R&D firmy Dunlop w Hanau i zapewne wie, z czego i jak się robi opony. Cieszmy się – to nie pierwsze przejęcie przez nieznane nam firmy europejskich utalentowanych technologów. W efekcie chińskie, indyjskie i inne „dziwne” opony będą coraz lepsze, a uznani producenci zostaną przymuszeni do obniżenia cen. Śmialiśmy się kilka lat temu z opon koreańskich. Teraz w konfrontacji z Hankookiem europejskim producentom nie jest do śmiechu.
Na mokrym – testowano hamowanie z prędkości 100 km/h, odporność na aquaplaning na prostej, prowadzenie (kierowalność) – czyli jak zachowuje się auto podczas szybkiej jazdy po zroszonym torze, jazdę po okręgu (jak szybko da się jechać) oraz zachowanie na zakręcie, jeśli nagle wjedziemy w głęboką kałużę, czyli aquaplaning na zakręcie.
Na suchym – sprawdzano drogę hamowania ze 100 km/h do zatrzymania samochodu, kierowalność podczas jazdy po suchym, krętym torze, opór toczenia (badanie laboratoryjne) oraz głośność (hałas opon podczas jazdy z prędkością 50 i 80 km/h). Osobnym, zupełnie subiektywnym testem jest jazda po nierównościach. Tak sprawdza się komfort toczenia.
Bridgestone Turanza ER 300 - Jedna z trzech opon polecanych właściwie bez zastrzeżeń. Celujące prowadzenie na suchej nawierzchni, dobre, równomierne zachowanie w próbach hamowania, aquaplaningu, jazdy po okręgu, przyzwoite wyniki w teście kierowalności na mokrym.Tylko przeciętne wyniki w testach oporów toczenia oraz hałaśliwości.CENA (zł): 337
Continental Premium Contact 2 - Opona polecana, dobre wyniki we wszystkich próbach testu. Bardzo krótka droga hamowania na suchej drodze (36,6 m ze 100 km/h),odporność na aquaplaning na zakręcie i na prostej, przyczepność na zakrętach podczas jazdy w deszczu. Głośne dźwięki podczas jazdy po nierównościach i podczas toczenia.CENA (zł): 360
Hankook ventus Prime K 105 - Dobra opona z Korei oferowana w atrakcyjnej cenie. Niska hałaśliwość, krótka droga hamowania niezależnie od rodzaju nawierzchni, zrównoważone właściwości w większości konkurencji testu, odporność na aquaplaning na zakręcie. Przeciętny komfort toczenia podczas jazdy po nierównościach.CENA (zł): 267
Pirelli P7 - Świetna opona dla osób obawiających się jazdy w deszczu.Bardzo wysoka odporność na aquaplaning na prostej oraz na zakręcie, świetne prowadzenie na mokrym asfalcie, hamowanie i stabilność na zakrętach na mokrej drodze. Wysokie opory toczenia i hałaśliwość, słabe zachowanie podczas szybkiej jazdy po suchym. CENA (zł): 300
Dunlop SP Sport Fastresp. - Opona o dobrych właściwościach jezdnych, deficyt komfortu. Wysoka odporność na aquaplaning, dobre prowadzenie na mokrej drodze, harmonijne zachowanie podczas szybkiej jazdy po suchym torze, skuteczne hamowanie. Najwyższe w teście opory toczenia, przeciętny komfort, przeciętna hałaśliwość.CENA (zł): 330
Nokian V - Dobre opony, ale ichdostępność w Polsce jest nie najlepsza.Krótka droga hamowania na mokrej drodze oraz ogólnie harmonijne, bezpieczne zachowanie podczas jazdy w deszczu, krótka droga hamowania na suchym asfalcie. Niewielkie rezerwy bezpieczeństwa stwierdzone w teście podatności na aquaplaning boczny.CENA (zł): 380
MichelinPrimacy HP - Oszczędna opona, preferuje suche warunki na drodze. Przyzwoite zachowanie na suchym torze, nie najgorsza skuteczność hamowania, niewielkie opory toczenia, co ułatwia oszczędzanie paliwa, komfort. Lekka podsterowność podczas szybkiej jazdy po mokrym torze, wydłużona droga hamowania na mokrym asfalcie. CENA (zł): 372
Firestone Firehawk TZ 300 - Testowe opony Firestone miały indeks W, pozostałe indeks V.Wysoki komfort toczenia, akceptowalne zachowanie na mokrym torze, w miarę dobre odprowadzanie wody chroniące przed aquaplaningiem. Przeciętne wyniki w próbie kierowalności na suchej drodze, słabe wyniki w jeździe po zroszonym torze okrężnym. CENA (zł): 344
Kumho Ecsta HM. AssimM. KH 31 - W Polsce to dość egzotyczna opona i... nieduża strata.Niezłe rezerwy bezpieczeństwa w kwestii podatności na aquaplaning, bardzo niska emisja hałasu (najniższa w teście). Podatność na zmiany obciążenia w testach kierowalności na mokrej i na suchej nawierzchni, niski komfort, długa droga hamowania na mokrym. CENA (euro): 75
Apollo Acelere Sportz - Indyjska opona w Polsce? Możecie ją kupić przez internet, tylko po co?Nie najwyższe opory toczenia, niezły komfort jazdy. Fatalna skuteczność hamowania na mokrej drodze (przy 100 km/h o 16 m dłuższa niż najlepszej w tej kategorii opony Pirelli), hamowanie na suchym (96,3 m!), kiepska kierowalność i odprowadzanie wody. CENA (euro): 63
Michelin Energy Saver- Opona „zielona”, czyli energooszczędna – dla chcących oszczędać paliwo. Opory toczenia ekstremalnie niskie – nie do pobicia! Harmonijne zachowanie podczas szybkiej jazdy po suchym torze.Wysoka podsterowność oraz długa droga hamowania na mokrej nawierzchni – to cena, jaką płacimy za niskie opory toczenia. CENA (zł): 372
Goodyear Vector 4 seasons - Opony całoroczne o dobrych właściwościach zimowych i niewielkich oporach toczenia. W porównaniu z konkurencją niskie są tylko opory toczenia. Słabe wyniki w pozostałych konkurencjach są i tak lepsze niż opon Apollo. Poniżej przeciętnej: hamowanie, prowadzenie, hałaśliwość, aquaplaning, jazda po zakrętach. CENA (zł): 467