Peugeot ma długą tradycję w dziedzinie konstruowania dużych i praktycznych kombi – na szczęście w modelu 308 SW godnie ją podtrzymano. Inaczej niż w przypadku wielu konkurentów, kombi nie powstało przez proste „doklejenie” do hatchbacka większego bagażnika.

W tym przypadku zmian było więcej – przede wszystkim wydłużono rozstaw osi, i to aż o 33 cm. O ile w hatchbacku pasażerowie siedzący z tyłu mają prawo narzekać na skromną ilość miejsca na nogi i nad głowami, o tyle w wersji SW jest tam przestronnie. W dodatku przestrzeni dla pasażerów nie wygospodarowano wcale kosztem pojemności bagażnika – ten mieści 610 litrów i należy do największych w klasie. Dzięki dużej i niezbyt mocno pochylonej klapie do środka łatwo można włożyć nawet bardzo duże ładunki.

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech - to tylko trzy cylindry?

U osób, które nie przywykły jeszcze do downsizingu, informacja o tym, że silnik ma tylko trzy cylindry i zaledwie 1,2 l pojemności, wzbudza obawy, czy tak mała jednostka poradzi sobie z tak dużym autem. Po pierwszych kilometrach czuć wyraźnie, że nie mają one żadnego uzasadnienia, bo 130 KM i 230 Nm „robią robotę”. Ten silnik naprawdę wystarcza!

Przyspieszenie 0-50/0-100/0-130 km/h 3,2 s/10,4 s/17,1 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h 8,5 s (4. bieg)/12,1 s (5. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1358/482 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc.
Średnica zawracania 11,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 36/36,2 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 60 dB/67 dB/70 dB
Spalanie testowe 6,1 l/100 km
Zasięg 860 km

Nieduży turbodoładowany benzyniak cicho pracuje, płynnie i równomiernie rozwija moc i nie brakuje mu dynamiki. Jest przy tym oszczędny, rozsądna jazda bez problemów pozwala uzyskać spalanie wyraźnie poniżej 7 litrów na 100 km. Jedyne poważniejsze zastrzeżenie do silnika: system start-stop działa ze zbyt dużą zwłoką, co utrudnia sprawne ruszanie w mieście. Ale przecież można go wyłączyć!

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech - priorytet: komfort

Peugeota 308 prowadzi się pewnie, a przy okazji bardziej komfortowo od większości europejskich czy azjatyckich konkurentów, i to nawet na opcjonalnych 18-calowych kołach, jak w testowanej wersji. Kierowcy o sportowym zacięciu mogą być jednak nieco rozczarowani, bo choć układ kierowniczy działa precyzyjnie, to zawieszeniu do gokartowej zwinności sporo brakuje.

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech - to nam sie podoba

Przestronne wnętrze z olbrzymią przestrzenią bagażową, zadziwiająco żwawy (jak na pojemność), cichy, a przy tym oszczędny silnik.

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech - to nam się nie podoba

Niewygodna obsługa klimatyzacji, radia i komputera pokładowego za pomocą ekranu dotykowego, start-stop zbyt wolno reaguje.

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech - nasza ocena: przyjemnie praktyczny

Ten model to udany kompromis. Peugeot 308 SW jest praktyczny, przestronny i oszczędny, a jednocześnie nadspodziewanie dobrze jeździ. Gdyby jeszcze dało się go zamówić w wersji, w której ustawienie klimy nie wymagałoby użerania się z opornym ekranem dotykowym...

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12
Pojemność skokowa 1199 cm3
Moc maksymalna 130 Km/5500 obr./min.
Maks. moment obrotowy 230 Nm/1750 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,0 s
Prędkość maksymalna 199 km/h
Skrzynia biegów/napęd ręczna 6b./przedni
Pojemność bagażnika 610-1660 l
Opony testowanego auta 225/40 R18
Pojemnośc zbiornika paliwa 53 l
Wersja wyposażenia Allure
Cana podst. test. wersji 83 600 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat/80 tys. km
Przeglądy co 25 tys. km/co roku
Cena test. egzemplarza 101 700 zł