Peugeot ma długą tradycję w dziedzinie konstruowania dużych i praktycznych kombi – na szczęście w modelu 308 SW godnie ją podtrzymano. Inaczej niż w przypadku wielu konkurentów, kombi nie powstało przez proste „doklejenie” do hatchbacka większego bagażnika.
W tym przypadku zmian było więcej – przede wszystkim wydłużono rozstaw osi, i to aż o 33 cm. O ile w hatchbacku pasażerowie siedzący z tyłu mają prawo narzekać na skromną ilość miejsca na nogi i nad głowami, o tyle w wersji SW jest tam przestronnie. W dodatku przestrzeni dla pasażerów nie wygospodarowano wcale kosztem pojemności bagażnika – ten mieści 610 litrów i należy do największych w klasie. Dzięki dużej i niezbyt mocno pochylonej klapie do środka łatwo można włożyć nawet bardzo duże ładunki.
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech - to tylko trzy cylindry?
U osób, które nie przywykły jeszcze do downsizingu, informacja o tym, że silnik ma tylko trzy cylindry i zaledwie 1,2 l pojemności, wzbudza obawy, czy tak mała jednostka poradzi sobie z tak dużym autem. Po pierwszych kilometrach czuć wyraźnie, że nie mają one żadnego uzasadnienia, bo 130 KM i 230 Nm „robią robotę”. Ten silnik naprawdę wystarcza!
Przyspieszenie 0-50/0-100/0-130 km/h | 3,2 s/10,4 s/17,1 s |
Elastyczność 60-100/80-120 km/h | 8,5 s (4. bieg)/12,1 s (5. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1358/482 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. |
Średnica zawracania | 11,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) | 36/36,2 m |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 60 dB/67 dB/70 dB |
Spalanie testowe | 6,1 l/100 km |
Zasięg | 860 km |
Nieduży turbodoładowany benzyniak cicho pracuje, płynnie i równomiernie rozwija moc i nie brakuje mu dynamiki. Jest przy tym oszczędny, rozsądna jazda bez problemów pozwala uzyskać spalanie wyraźnie poniżej 7 litrów na 100 km. Jedyne poważniejsze zastrzeżenie do silnika: system start-stop działa ze zbyt dużą zwłoką, co utrudnia sprawne ruszanie w mieście. Ale przecież można go wyłączyć!
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech - priorytet: komfort
Peugeota 308 prowadzi się pewnie, a przy okazji bardziej komfortowo od większości europejskich czy azjatyckich konkurentów, i to nawet na opcjonalnych 18-calowych kołach, jak w testowanej wersji. Kierowcy o sportowym zacięciu mogą być jednak nieco rozczarowani, bo choć układ kierowniczy działa precyzyjnie, to zawieszeniu do gokartowej zwinności sporo brakuje.
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech - to nam sie podoba
Przestronne wnętrze z olbrzymią przestrzenią bagażową, zadziwiająco żwawy (jak na pojemność), cichy, a przy tym oszczędny silnik.
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech - to nam się nie podoba
Niewygodna obsługa klimatyzacji, radia i komputera pokładowego za pomocą ekranu dotykowego, start-stop zbyt wolno reaguje.
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech - nasza ocena: przyjemnie praktyczny
Ten model to udany kompromis. Peugeot 308 SW jest praktyczny, przestronny i oszczędny, a jednocześnie nadspodziewanie dobrze jeździ. Gdyby jeszcze dało się go zamówić w wersji, w której ustawienie klimy nie wymagałoby użerania się z opornym ekranem dotykowym...
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R3/12 |
Pojemność skokowa | 1199 cm3 |
Moc maksymalna | 130 Km/5500 obr./min. |
Maks. moment obrotowy | 230 Nm/1750 obr./min. |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s |
Prędkość maksymalna | 199 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | ręczna 6b./przedni |
Pojemność bagażnika | 610-1660 l |
Opony testowanego auta | 225/40 R18 |
Pojemnośc zbiornika paliwa | 53 l |
Wersja wyposażenia | Allure |
Cana podst. test. wersji | 83 600 zł |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat/80 tys. km |
Przeglądy | co 25 tys. km/co roku |
Cena test. egzemplarza | 101 700 zł |