Następca Forda Escorta już od chwili premiery zdobył liczne rzesze zwolenników. Pierwsza generacja Forda Focusa skrywana była pod kodem CW170. Nazwa Focus została przejęta z koncepcyjnego modelu z 1991 o nazwie Ghia. W 1995 pojawiły się pierwsze zdjęcia szpiegowskie.
Mechanicznie Focus wyróżniał się od pozostałych modeli poprzez wyszukane, w pełni niezależne, wielopunktowe tylne zawieszenie z płaskim wahaczem ustalającym oraz ówcześnie przełomową stylizacją nadwozia, nazwaną New Edge Design. Zawieszenie dało Focusowi wiodące miejsce w swojej klasie pod względem charakterystyki prowadzenia. Auto okazało się nie tylko skokiem jakościowym, ale i wielkim hitem sprzedaży na całym świecie.
W Europie Focus I produkowany był w latach 1998-2005, w Rosji od 1998 do 2007 roku, a w Argentynie od 1998 roku do chwili obecnej. Design wyróżniał to auto na drodze, a charakterystyczne tylne światła zespolone zostały skopiowane przez kilku producentów. Przednie reflektory nie miały w sobie światła kierunkowskazów, bo te przeniesiono do zderzaka.
Druga generacja europejskiej miała premierę w 2005 roku podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Paryżu i produkowana jest do chwili obecnej. Tym razem było mniej eksperymentów z designem. Przednia część nadwozia upodobniła się do większego Mondeo, pod klosz przednich reflektorów powróciły pomarańczowe kierunkowskazy. Światła mgłowe umieszczono w bocznych otworach zderzaka na czarnym tle. Zmodyfikowany został kształt tylnych świateł zespolonych, zmieniła się tylna szyba oraz klapa bagażnika.
Trzecia generacja po raz pierwszy zaprezentowana została w wersji pięciodrzwiowej hatchback podczas North American International Auto Show w Detroit. Tym razem producent nie przewidział istotnych różnic w wersji amerykańskiej i europejskiej. Podczas salonu samochodowego w Genewie w marcu 2010 roku miała premierę wersja kombi. Najnowszy Ford Focus III produkowany jest obecnie w Saarlouis (Niemcy), Michigan (USA) i Chongqing (Chiny).
Jak to zwykle bywa jest wiele różnych opinii na temat poszczególnych generacji tego samochodu. Z całą pewnością ta najnowsza wersja z nową przednią częścią nadwozia charakteryzująca się dużym wlotem powietrza chłodnicy oraz zmienionym kształtem reflektorów, a z tyłu nowymi światłami zespolonymi, które z pionu powróciły do typowej pozycji poziomej.
Obecny Ford Focus jest dłuższy od pierwszej generacji o 206 mm, szerszy o 128 mm i wyższy o 54 mm. Jego rozstaw osi wydłużono o 33 mm. Zmniejszyła się natomiast pojemność bagażnika, który z 385 litrów w drugiej generacji stracił aż 69 litrów.
Ford Focus – porównanie generacji
Model | Focus Mk3 (2011-) | Focus Mk2 (2004-2010) | FocusMk1 (1998-2004) | różnice |
Długość [mm] | 4358 | 4337 | 4152 | +21/+206 |
Szerokość [mm] | 1823 | 1839 | 1695 | -17/+128 |
Wysokość [mm] | 1484 | 1497 | 1430 | -13/+54 |
Rozstaw osi [mm] | 2648 | 2640 | 2615 | +8/+33 |
Bagażnik [l] | 316 | 385 | 350 | -69/-34 |
Źródło: auto.cz