- Potężne pięciolitrowe V8 z kompresorem generuje 575 KM i 700 Nm
- Rasowy dźwięk jest jak narkotyk, kierowca mimowolnie szuka kawałka prostej, żeby mocno wcisnąć gaz
- Napis SVR sugeruje wykorzystywanie auta wyłącznie na torze, to pamiętajmy, że mamy do czynienia z dzielnym w terenie Land Roverem
Od 2020 roku wszystkie samochody Land Rovera będą dostępne z napędem elektrycznym lub hybrydowym – ta informacja wcale nie jest newsem, a w rzeczywistości dotyczy nie tylko aut brytyjskiej marki. Skazani więc jesteśmy na ekologię, a to oznacza, że silniki V8 o dużej pojemności już niedługo będą wyjątkiem. Dlatego cieszymy się podwójnie, gdy mamy okazję testować samochody z potężnymi motorami V8, takie właśnie, jak flagowy model Range Rovera – Sport SVR o mocy 575 KM!
Nie jest to rynkowa nowość, ale odświeżony pod koniec ubiegłego roku model, który trafił do polskich salonów w I kwartale bieżącego roku. Przy okazji face liftingu paletę silników modelu Sport uzupełniono o odmianę hybrydową (2.0/404 KM), ale nas bardziej ucieszyło to, że 5-litrowe V8 z kompresorem stało się jeszcze mocniejsze. Przybyło mu 25 KM mocy i 20 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Mimo wagi przekraczającej 2,5 tony ten brytyjski SUV to prawdziwa katapulta. Każde mocniejsze wciśnięcie pedału gazu sprawia, że auto wystrzeliwuje do przodu jak z procy, a gwałtownemu przyspieszeniu towarzyszy dźwięk, który nie tylko przyprawia kierowcę o gęsią skórkę, ale jest w stanie wystraszyć przechodniów.
Range Rover Sport SVR - pokochasz go za dźwięk
Wrażenia akustyczne przypominają grzmoty podczas burzy lub – jak kto woli – serię wybuchów w kamieniołomie. Rasowy dźwięk jest jak narkotyk, sprawia, że kierowca SVR mimowolnie szuka kawałka wolnej prostej, żeby wcisnąć gaz do końca.
Ale ten SUV pokazuje swoje mocne strony także na zakrętach. Dzięki pneumatycznemu zawieszeniu z amortyzatorami o regulowanej twardości oraz systemowi Torque Vectoring szybkie łuki pokonuje niewzruszony. Dużej masy nie odczuwa się też podczas hamowania, gdyż ze 100 km/h do zera potrafi zatrzymać się po 36,5 m.
Range Rover Sport SVR - mocny także w terenie
Choć moc 575 KM sugeruje wykorzystywanie auta wyłącznie na torze, pamiętajmy, że mamy do czynienia z Land Roverem. A to oznacza wysoką dzielność terenową, w czym pomagają: duży prześwit, system Terrain Response 2 oraz dwie blokady napędu.
Range Rover Sport SVR - to nam się podoba
Znakomite osiągi, rasowe brzmienie, wysoka jakość wykończenia, świetne prowadzenie, duża dzielność w terenie.
Range Rover Sport SVR - to nam się nie podoba
Włączenie trybu „D” w skrzyni wymagało kilku prób, łatwo brudzący się ekran dotykowy, brak Auto Hold i Launch Control.
Range Rover Sport SVR - naszym zdaniem
Owszem, są na rynku inne ponad 500-konne SUV-y, które mają nieco lepsze osiągi, są bardziej precyzyjne w kierowaniu czy mają wreszcie funkcjonalniejsze wnętrza, ale żaden z nich nie brzmi tak rasowo i nie ma takich zdolności terenowych, jak SVR.
Range Rover Sport SVR - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy z kompresorem/V8/32 |
Pojemność skokowa | 4999 cm3 |
Moc maksymalna | 575 KM/6000-6500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 700 Nm/3500-5000 obr./min |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,5 s (test: 5,3 s) |
Prędkość maksymalna | 280 km/h |
Czas rozpędzania 60-100/80-120 km/h | 2,5 s/3,0 s (aut.) |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 58 dB/62 dB/66 dB |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) | 36,5 m/36,7 m |
Średnie spalanie | 12,8 l/100 km (testowe: 13,4) |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8-biegowa/4x4 |
Długość/szerokość/wysokość | 4879/2073/1803 mm |
Rozstaw osi | 2923 mm |
Pojemność bagażnika | 780 l |
Prześwit | 278 mm |
Masa rzeczywista/ładowność | 2505 kg/495 kg |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 5 lat/6 lat |
Przeglądy | co 26 tys. km lub rok |
Cena podstawowa testowanej wersji | 702 300 zł |
Cena testowanego auta | 785 580 zł |
Przy okazji face liftingu paletę silników modelu Sport uzupełniono o odmianę hybrydową (2.0/404 KM), ale nas bardziej ucieszyło to, że 5-litrowe V8 z kompresorem stało się jeszcze mocniejsze
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h według producenta trwa zaledwie 4,5 s, a według naszych pomiarów - 5,3 s
Podświadomie szukasz prostej, żeby wcisnąć gaz i delektować się rasowym dźwiękiem
Choć SVR nie ma ceramiki, hamulce są zawsze niezwykle skuteczne
Znakiem rozpoznawczym nowego modelu jest bardziej intuicyjny w obsłudze system Touch Pro Duo
Tryb Auto dostosowuje podwozie i napęd do aktualnego stylu jazdy
8-stopniowa skrzynia błyskawicznie zmienia biegi zarówno w trybie manualnym, jak i automatycznym
W trybie dynamicznym SVR zapewnia superosiągi i fenomenalne brzmienie, ale brakuje Launch Control
Sportowe fotele na szybkich łukach zdają egzamin na piątkę
Z tyłu dużo przestrzeni i kanapa z regulacją kąta oparcia
Bagażnik Sporta ma pojemność 780 l. Szkoda, że nie ma przycisków składania oparć tylnych siedzeń od strony kufra