Rumuńska marka już w założeniu ma być tanią marką. Jednak na pierwszy rzut oka Duster nie kojarzy nam się z tanim produktem. Stylistyka nadwozia ma swój styl, a z pakietem Look zawierającym m.in. aluminiowe obręcze kół, srebrne relingi dachowe i nakładki progowe, wygląda już całkiem nieźle.
We wnętrzu pojazdu jest już nieco gorzej. Jego wykończenie nie jest aż tak efektowne, chociaż przestrzeni dla pasażerów w nim nie brakuje. Nawet osoby o wzroście 190 cm mogą bez problemu podróżować na przednich i tylnych siedzeniach. Deska rozdzielcza została zaprojektowana oszczędnie i przypomina inne modele rumuńskiej marki.
W wersji 4x4 użytkownik ma do dyspozycji mniejszy bagażnik niż w wersji z napędem na przednią oś. Pojemność 408 litrów nie zachwyca, ale przy załadowaniu bagażu „po sufit” powinna wystarczyć.
Większy komfort będą mieli właściciele wersji przednionapędowej, której bagażnik ma 475 litrów pojemności, a po złożeniu tylnych siedzeń 1636 litrów. Szkoda, że konstruktorzy nie przewidzieli możliwości przesuwania tylnej kanapy, co znacznie by zwiększyło funkcjonalność tego auta.
Do napędu przewidziano czterocylindrowe jednostki benzynowe o pojemności skokowej 1.6 l i mocy 105 KM oraz wysokoprężne 1.5 dCi o mocy 86 KM i 109 KM, współpracujące z pięciostopniową lub sześciostopniową przekładnią manualną. Automat dostępny jest w chwili obecnej na rynku rosyjskim.
Testowany przez nas model próbuje przekonać napędem. Czy mu się to udało? Diesel o mocy 109 KM zapewnia temu pojazdowi zadawalająca dynamikę, a podczas przyspieszanie nie odczuwamy turbodziury. Jazda z dużymi prędkościami nie jest dla pasażerów uciążliwa, gdyż jednostka napędowa nawet wtedy pracuje stosunkowo cicho. Jej zaleta jest także średnie zużycie oleju napędowego, które w naszym przypadku (jazda dynamiczna!) było tylko nieznacznie wyższe od wartości podawanych przez producenta.
Dacia Duster - jednostki napędowe
Dacia Duster | 1,6 16V 4x2 | 1,6 16V 4x4 | 1,5 dCi 4x2 | 1,5 dCi 4x4 |
Przekładnia | 5M | 6M | 5M | 6M |
Pojemność skokowa [cm3] | 1598 | 1598 | 1461 | 1461 |
Cylindry/zawory | 4/4 | 4/4 | 4/2 | 4/2 |
Moc [KM/kW/obr./min] | 105/77/5750 | 105/77/5750 | 86/63/3750 | 109/80/4000 |
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] | 148/3750 | 148/3750 | 200/1900 | 240/1750 |
Prędkość maksymalna [km/h] | 165 | 160 | 155 | 168 |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 11,5 | 12,8 | 13,9 | 12,5 |
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] | 6,4 | 7,0 | 4,9 | 5,3 |
Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg] | 1160 | 1250 | 1180 | 1294 |
Użytkownik musi się przyzwyczaić do zestopniowania przekładni zmiany biegów. Jedynka ma bardzo krótkie przełożenie i prawdziwe przyspieszanie zaczyna się dopiero na wyższych biegach. W tym przypadku takie rozwiązanie ma swoje uzasadnienie, bo może być wykorzystywane jako substytut reduktora.
Należy podkreślić, że Dacia Duster należy go grupy SUV-ów, których budowa umożliwia jazdę po bezdrożach. Według producenta kąt natarcia wynosi 30 stopni, a kat zejścia 36 stopni, przy prześwicie 210 mm. Kierowca ma także możliwość wyboru rodzaju napędu. Może zdecydować się na jazdę z przednim napędem, dołączanym automatycznie tylnym lub stałym przekazywaniem momentu obrotowego na wszystkie cztery koła.
Na pozytywną ocenę zasłużył układ jezdny. Jak przekonaliśmy się podczas jazdy po różnych rodzajach nawierzchni, uwzględnia on przede wszystkim preferencje kierowców ceniących komfort resorowania. W tym przypadku pokonywanie nierówności jest niemalże nienaganne.
Zapewne niektórych może zniechęcić do zakupu tego samochodu wynik testów zderzeniowych EruoNCAP, w których Dacia Duster zyskała tylko trzy gwiazdki za ochronę pasażerów przy zderzeniu czołowym. Podczas próby otworzyły się drzwi, co znacznie obniżyło ostateczny wynik. Na pochwałę zasługuje jednak ochrona dzieci.
Dochodzimy zatem do wniosku, że produkowany w Rumunii SUV stanowi doskonały przykład dobrego, funkcjonalnego i przy tym niedrogiego samochodu. Nie mówimy tu o prestiżu, ale Duster wstydu na drodze nam nie przyniesie. Wręcz przeciwnie, wciąż to auto wzbudza zainteresowanie, a niektórzy dziwią się, że to tylko Dacia. Dla kogoś kto poszukuje samochodu typu SUV samochód tej z założenia taniej marki powinien spełnić podstawowe wymagania. Tym bardziej, że najtańszą rumuńską „terenówkę” z benzynowym silnikiem 1.6 16V o mocy 105 KM możemy już kupić za 39 900 zł.
Dacia Duster – ceny w Polsce
Wersja | Napęd | Silnik | Cena (zł) |
Duster | 4x2 | 1.6 16V 105 | 39 900 |
Ambience | 4x2 | 1.6 16V 105 | 44 950 |
Ambience | 4x2 | 1.6 16V 105 E85 | 45 750 |
Ambience | 4x2 | 1.5 dCi 90 | 50 150 |
Ambience | 4x4 | 1.6 16V 105 | 49 900 |
Laureate | 4x2 | 1.6 16V 105 | 49 950 |
Laureate | 4x2 | 1.5 dCi 90 | 55 150 |
Laureate | 4x2 | 1.5 dCi 110 | 58 650 |
Laureate | 4x4 | 1.6 16V 105 | 56 450 |
Laureate | 4x4 | 1.5 dCi 110 | 65 950 |