Już na przełomie kwietnia i maja firma zadebiutuje w nowym, dotychczas nieznanym sobie segmencie SUV-ów. Kluczem do sukcesu (jak zwykle u Dacii) ma być cena: za auto z napędem na jedną oś trzeba będzie zapłacić 39 900 zł, a za wersję 4x4 – 49 900 zł.
Mimo tak niskiej ceny nie można mówić, że samochodowi czegoś brakuje. Pierwsze przymiarki do mierzącego 4,3 m długości auta dały zaskakujący rezultat – Duster jest tylko odrobinę krótszy od VW Tiguana czy bratniego Nissana Qashqaia. Pod względem stylistycznym Dacia postawiła na minimalizm – żadnych designerskich popisów i modnych przetłoczeń. Widać wyraźnie, że stylistyka ma podkreślać prostotę i funkcjonalność Dustera. Mimo to nie można powiedzieć, że tania Dacia wygląda ubogo.
Gdzie więc szukano oszczędności? SUV Dacii jest w dużym stopniu zunifikowany z innymi modelami firmy. Drzwi, deska rozdzielcza, siedzenia i przełączniki są niemalże identyczne jak w Sandero. Reszta wyposażenia wnętrza też coś nam przypomina – kłania się przedostatnia generacja Renault Clio. No cóż, Duster nie wprowadza nowych trendów stylistycznych w segmencie, ale wszystko urządzono superprzejrzyście (z dużym akcentem na super).
Wnętrze auta jest przestronniejsze niż w przypadku Sandero, ale o takich rozwiązaniach poprawiających funkcjonalność jak przesuwana tylna kanapa możemy zapomnieć. Przy normalnym położeniu siedzeń bagażnik auta pomieści 408 l, a po położeniu asymetrycznej kanapy – 1636 l. Klasowi konkurenci pod tym względem prezentują podobny poziom.
Paleta silników także nie jest szczególnym zaskoczeniem i pochodzi z innych modeli koncernu. Podstawowy motor to benzynowa jednostka 1.6 o mocy 105 KM. Dostępne będą też dwa turbodiesle 1.5 dCi o mocach 86 i 107 KM.
System przeniesienia napędu Dustera został zapożyczony z bratniego Nissana. W normalnych warunkach drogowych (sucha nawierzchnia) cała moc przekazywana jest na przednie koła, a gdy te tracą przyczepność, do 50 proc. momentu może trafiać na tył. Za pomocą pokrętła na panelu środkowym można zablokować sterowane elektromagnetycznie sprzęgło lamelkowe w pozycji 50:50.