Pod maską naszego Hyundaia pracuje silnik diesla o mocy 136 KM, który współpracuje z 7-biegową skrzynią dwusprzęgową. To zestawienie znakomicie sprawdza się codziennej jeździe. Skrzynia świetnie dopasuje biegi do potrzeb i ułatwia dynamiczną jazdę. Nasz samochód nie ma łatwego życia, bo jak to zwykle w redakcji bywa, wszyscy są zawsze spóźnieni. Ale nawet przy ostrzejszym traktowaniu średnie spalanie z naszego testu do tej pory nie przekracza 7,5 litra na setkę.
Diesel, mimo że jest pod ostrzałem opinii publicznej wciąż broni się mocnymi argumentami. Jest znakomitym rozwiązaniem dla ludzi, którzy dużo i szybko jeżdżą. Nawet kiedy wyciskasz z naszego Hyundaia i30 ostatnie poty, spalanie z trudem przekracza 9 litrów na setkę. Przy dynamicznej jeździe to wartość nie do osiągnięcia dla wersji benzynowej. Więc jeśli kupujesz samochód z zamiarem pokonywania długich dystansów, nie masz lekkiej nogi i skrupulatnie kalkulujesz koszty, to diesel wciąż będzie atrakcyjnym wyborem. Tym bardziej że Hyundai oferuje atrakcyjne warunki ochrony gwarancyjnej, więc mniejszym zmartwieniem staje się kosztowny w naprawie osprzęt.
Wystarczy nieco rozsądniej obchodzić się w pedałem gazu, by spalenie nie przekraczało 6,5 litra na setkę. Sprawdziliśmy również, ile nasz Hyundai potrzebuje paliwa w trybie eco i przy bardzo spokojnej jeździe poza miastem. Okazało się, że na trasie można zejść do poziomu 4,5 l/100 km. Diesel o pojemności 1.6 litra mocy 136 KM jest optymalnym źródłem napędu dla kompaktowego kombi. Potrafi rozpędzić auto do 200 km/h i przyspiesza do setki w niewiele ponad 10 s. Wiadomo nie od dziś, że takie cezury z powodzeniem wystarczają do codziennej jazdy. Są jednak takie sytuacje, kiedy trzeba wykorzystać wszystkie 300 Nm. Kiedy nasz Hyundai jechał z pełnym obciążeniem (pięć osób i pełny bagażnik) okazało się, że długie podjazdy na autostradzie były wyraźnie wyczuwalne.
Pokonaliśmy ponad 12 tys. km i wciąż nie odnotowaliśmy najmniejszej awarii w naszym długodystansowym Hyundaiu.
Dziennik testu:
Przebieg: 12 300 km
Spalanie – 7,5 l/100 km
Usterki: brak
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1582 cm3, R4, turbo diesel |
Moc | 136 KM przy 4000 obr./min |
Moment obrotowy | 300 Nm przy 1750-2500 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 7-biegowa aut., napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 4.3 l/100 km (producent) |
Cena | 113 350 zł |