Pod maską naszego Hyundaia pracuje silnik diesla o mocy 136 KM, który współpracuje z 7-biegową skrzynią dwusprzęgową. To zestawienie znakomicie sprawdza się codziennej jeździe. Skrzynia świetnie dopasuje biegi do potrzeb i ułatwia dynamiczną jazdę. Nasz samochód nie ma łatwego życia, bo jak to zwykle w redakcji bywa, wszyscy są zawsze spóźnieni. Ale nawet przy ostrzejszym traktowaniu średnie spalanie z naszego testu do tej pory nie przekracza 7,5 litra na setkę.

Foto: Szczepan Mroczek / Onet

Diesel, mimo że jest pod ostrzałem opinii publicznej wciąż broni się mocnymi argumentami. Jest znakomitym rozwiązaniem dla ludzi, którzy dużo i szybko jeżdżą. Nawet kiedy wyciskasz z naszego Hyundaia i30 ostatnie poty, spalanie z trudem przekracza 9 litrów na setkę. Przy dynamicznej jeździe to wartość nie do osiągnięcia dla wersji benzynowej. Więc jeśli kupujesz samochód z zamiarem pokonywania długich dystansów, nie masz lekkiej nogi i skrupulatnie kalkulujesz koszty, to diesel wciąż będzie atrakcyjnym wyborem. Tym bardziej że Hyundai oferuje atrakcyjne warunki ochrony gwarancyjnej, więc mniejszym zmartwieniem staje się kosztowny w naprawie osprzęt.

Foto: Szczepan Mroczek / Onet

Wystarczy nieco rozsądniej obchodzić się w pedałem gazu, by spalenie nie przekraczało 6,5 litra na setkę. Sprawdziliśmy również, ile nasz Hyundai potrzebuje paliwa w trybie eco i przy bardzo spokojnej jeździe poza miastem. Okazało się, że na trasie można zejść do poziomu 4,5 l/100 km. Diesel o pojemności 1.6 litra mocy 136 KM jest optymalnym źródłem napędu dla kompaktowego kombi. Potrafi rozpędzić auto do 200 km/h i przyspiesza do setki w niewiele ponad 10 s. Wiadomo nie od dziś, że takie cezury z powodzeniem wystarczają do codziennej jazdy. Są jednak takie sytuacje, kiedy trzeba wykorzystać wszystkie 300 Nm. Kiedy nasz Hyundai jechał z pełnym obciążeniem (pięć osób i pełny bagażnik) okazało się, że długie podjazdy na autostradzie były wyraźnie wyczuwalne.

Foto: Szczepan Mroczek / Onet

Pokonaliśmy ponad 12 tys. km i wciąż nie odnotowaliśmy najmniejszej awarii w naszym długodystansowym Hyundaiu.

Dziennik testu:

Przebieg: 12 300 km

Spalanie – 7,5 l/100 km

Usterki: brak

Foto: Szczepan Mroczek / Onet

Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1582 cm3, R4, turbo diesel
Moc 136 KM przy 4000 obr./min
Moment obrotowy 300 Nm przy 1750-2500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 7-biegowa aut., napęd na przód
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s
Średnie zużycie paliwa 4.3 l/100 km (producent)
Cena 113 350 zł