Obecnie dostępne są już te auta z pełną gamą silników (3 benzynowe, 2 wysokoprężne), ale najważniejsza wiadomością jest nadejście drugiej wersji nadwozia, kombi SportyWagon.

Czysty design

Podczas premiery nowej wersji Cee'd wiadomo było, że pojazd ten stworzono z wielu już znanych detali, stosowanych w średniej klasie niższej. Kombi SportyWagon wywodzi się z podobnej koncepcji stylizacyjnej jak wersja hatchback. Ostateczny wynik jest jednak inny. Praktycznie, aż do drugich bocznych drzwi nic się nie zmieniło. Tuż za nimi w miejsce jednego większych rozmiarów okna zastosowano dwa trójkątne. Jest to rozwiązanie znane już z Peugeota 407 SW i 207 SW. W tym jednak przypadku kierowca ma utrudniona widoczność, gdyż słupek C osiągnął znaczne rozmiary. W tylnej części pojazdu także designerzy zastosowali znane już rozwiązanie będące połączeniem świateł zespolonych wersji hatchback z tylną krzywizną karoserii. Według nas, to rozwiązanie jest zbyt kreatywne, a mniej efektywne. Chociaż przyznać trzeba, że tworzy nietypową krawędź nadwozia. Jednak z punktu widzenia funkcjonalności takie, a nie inne rozwiązanie w tym przypadku okazało się korzystne dla bezpieczeństwa. Konstruktorzy zastosowali podwójne oświetlenie główne, co znacznie zwiększa widoczność tego pojazdu na drodze podczas jazdy nocą. Kierunkowskazy umieszczono w dolnej części.

Własności użytkowe

To jest model praktyczny. Bagażnik ma optymalne kształty, nisko usytuowaną dolną płaszczyznę (590 mm od nawierzchni, gdy auto nie jest obciążone), podwójną podłogę i praktyczne schowki po obu stronach. Dostęp do wnętrza zapewnia stosunkowo duży otwór, którego szerokość wynosi 1070 mm. W górnej części jest także większy od konkurentów, ponieważ drzwi bagażnika zachodzą na dach aż o 30 centymetrów.

Tylne siedzenia i ich oparcia dają się bez problemu złożyć. Konstruktorzy przewidzieli w tym przypadku odpowiednie miejsce na pomieszczenie zagłówków tylnego oparcia. Po złożeniu tylnego siedzenia otrzymujemy równą płaszczyznę (bez schodka) o długości 1670 mm, a minimalna szerokość pomiędzy nadkolami wynosi 1040 mm. Dzięki dobremu dostępowi do wnętrza cała powierzchnia bagażnika może być odpowiednio wykorzystana. Jeżeli chcemy przetransportować dla przykładu karnisz do zasłon, to możemy do tego celu wykorzystać we wnętrzu długość aż do 3,1 metra (od dolnej części szyby czołowej do końca bagażnika). Pojemność bagażnika wynosi 534 litry i jest to dobry wynik w tej klasie samochodów.

Wykonanie

Auto jest wykonane starannie. Poszczególne elementy wnętrza dopasowane są równomiernie i nie zauważyliśmy nigdzie większych szczelin. Jednak niektóre elementy z tworzywa sztucznego jak dla przykładu pokrywa poduszki powietrznej na kole kierownicy, są narażone na porysowanie, co zauważyliśmy już w stosunkowo nowym egzemplarzu. Przyznać trzeba, ze większość materiałów, które producent zastosował we wnętrzu tego modelu, nie odbiega od dobrego standardu. Deska rozdzielcza została wykonana z miękkiego tworzywa, które jest bezpieczne dla podróżnych w przypadku kolizji.

Z tyłu przybyło nieco centymetrów nad siedzeniami. Wnętrze jest zatem przestrzenne i wygodne nie tylko z przodu. Szczególnie imponująca jest szerokość pojazdu na poziomie łokci (1490 mm z przodu i 1480 mm z tyłu, a także komfortowa możliwość wsiadania i wysiadania, co jest możliwe dzięki znacznemu kątowi otwarcia drzwi przednich i tylnych. Także nie trzeba się mocować przy zamykaniu piątych drzwi bagażnika. Ich górna krawędź po otwarciu sięga stosunkowo wysoko, bo aż do 1870 mm, ale jest to bezpieczna wysokość dla osób zajmujących się przemieszczaniem bagażu w pojemnym bagażniku..

Standardowo montowane relingi dachowe podwyższają SportyWagon o 45 mm, a bez nich model ten jest wyższy od wersji hatchback o 10 mm.

Porównanie SportyWagon z Octavią nie daje żadnemu z konkurentów wyraźnej przewagi. Cee'd oferuje lepsze parametry we wnętrzu - szerokość z przodu i z tyłu oraz wysokość nad tylnym siedzeniem. Porównanie bagażników to: Kia - 534 l, Škoda - 580 l, ale po złożeniu tylnych siedzeń Cee'd - 1664 l, a Octavia Combi - 1620 l. Jak nie trudno zauważyć Cee'd SportyWagon staje się mocnym graczem na rynku i zapewne także odbierze klientów pierwotnie nastawionych na zakup droższych wersji Fabii Colbi i Clio GrandTour, czy Peugeot 207.

Za kierownicą

Bardzo cicho pracujący silnik 1,6 CVVT o mocy 90 kW, który mieliśmy okazję testować, miał już za sobą przebieg 800 kilometrów. Stąd też odnosimy wrażenie, że uzyskane przez nas średnie zużycie paliwa 6,5 l/100 km (jazda na autostradzie ze średnią 100 km/h) wraz z przebiegiem kolejnych setek kilometrów będzie jeszcze niższa. Jazda z prędkością 130 km/h oznacza już zużycie 8,5 l/100 km, a w mieście jest to już 9 l/100 km.

Silnik samochodu nie obciążonego do końca (2 osoby+bagaż podręczny) zapewnia bardziej niż dostateczne osiągi w przedziale niskich i średnich obrotów. Nie ma więc konieczności doprowadzanie obrotów do granicy 4000 obr./min. Jednak lepsze parametry przyspieszenia uzyskuje się w przedziale 4000-6000 obr./min, ale wtedy już nie będzie miał problemów z dynamika jazdy nawet kierowca dobrze załadowanego auta.

Wspomaganie kierownicy ustawione została na większą skuteczność niż u konkurencyjnego Hyundaia i30. Jednak przy małych i średnich prędkościach mogłoby być mniej aktywne. Odwrotnie podwozie, które w tym przypadku wydało się nam być bardziej sztywne. Swoją rolę odegrały też wykraczające poza standard opony o rozmiarze 225/45 R17, które dały się poznać z dobrej strony podczas pokonywania zakrętów. Z drugiej strony były one dość głośne i zapewne miały też swój wpływ na zwiększone zużycie paliwa. Podczas jazdy pustym samochodem (kierowca) odnotowaliśmy słabsze niwelowanie drgań na małych nierównościach drogi i lekkość kierowania podczas jazdy autostradą i na krętych drogach.

Według producenta wersja kombi ma jedynie o 60 kg większą masę własną od pięciodrzwiowej wersji hatchback. Hamulce reagują bezkompromisowo już przy lekkim naciśnięciu pedału. Sterowanie pięciostopniowa manualna przekładnią jest precyzyjne i można je nawet porównywać z niektórymi niemieckimi modelami. Zdecydowanie zaliczyć należy ten element do pozytywnych. W tym co Kia oferuje, mamy także kilka istotnych uwag z punktu widzenia użytkownika. Przede wszystkim dotyczy to ciekłokrystalicznego wyświetlacza oryginalnego radioodtwarzacza i pokładowego systemu informacyjnego. W wielu przypadkach mieliśmy trudności ze zidentyfikowaniem wyświetlanych parametrów, bo były nieczytelne. Nad tym konstruktorzy powinni jeszcze popracować i ułatwić życie przyszłym użytkownikom tych samochodów.

Sprzęgło jest miękkie i komfortowe w eksploatacji. Dla rodziny, która ceni ciszę, ten model będzie idealny. Jednak dla kierowcy, który chciałby poczuć trochę adrenaliny, to auta jest zbytnio wyciszone i nawet na wysokich obrotach nie słychać pomruków silnika. To jednak już kwestia gustu.

Podsumowanie

Miłośnicy działek i wyjazdów na weekendy poza miasto, z całą pewnością docenią niekwestionowane cechy tego modelu jakin. Pojemny i funkcjonalny bagażnik. Kolejnym argumentem mogą być warunki gwarancji producenta, które w obecnej ofercie rynkowej należą do najkorzystniejszych nie tylko w tej klasie samochodów.

Plusy

.duży i praktyczny bagażnik.przyjemne i komfortowe wnętrze.wygodne siedzenia.cicha praca silnika.łatwe sterowanie.skuteczny układ hamulcowy

Minusy

.zbyt efektywne działanie wspomagania kierownicy przy małych prędkościach.brak tempomatu w ofercie jednostki benzynowej.narażenie niektórych elementów z tworzyw sztucznych na uszkodzenia mechaniczne.niezbyt przejrzyste elementy wyświetlacza.gorszy komfort jazdy w przypadku zastosowania kół o większej srednicy

Ocena

Wnętrze, sterowanie
Jakość wykonania wnętrza 9
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) 8
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność 9
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi 9
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa 10
Praktyczne schowki 8
Przyjemność z jazdy 7
Widoczność do przodu 9
Widoczność do tyłu 7
Silnik, skrzynia biegów
Praca silnika 9
Osiągi na niższych obrotach 9
Moc na wyższych obrotach 9
Głośność na niższych obrotach 10
Głośność na wyższych obrotach 7
Zużycie paliwa 7
Stopnie skrzyni biegów 8
Łatwość zmiany przełożeń 7
Zawieszenie, hamulce
Własności jezdne w normalnym ruchu 9
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych 7
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.) 6
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię 7
Skuteczność hamulców 9
Bagażnik
Wielkość bagażnika 9
Możliwość załadunku bagażnika 9
Uniwersalność bagażnika 8
Stosunek ceny do wartości użytecznej
Cena/wartość użyteczna 8
Ocena całkowita
Ocena całkowita - średnia 8,23

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:
Typ silnika: benzynowy
Cylindry / zawory: 4 / 4
Pojemność skokowa (cm3): 1591
Moc (kW / obr./min): 90 / 6200
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min): 154 / 5200
Parametry eksploatacyjne:
Prędkość maksymalna (km/h): 192
Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s): 11.1
Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km): 8.1 / 5.6 / 6.5
Rozmiary i masy:
Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 534 / 1664
Pojemność zbiornika paliwa (l): 53
Masa gotowego do drogi / nośność (kg): 1242 / 578
Rozmiar opon 255/65 R17
Wymiary do wykresu - zewnętrzne:
a) długość (mm): 4470
b) szerokość (mm): 1790
c) wysokość (mm): 1490
d) rozstaw osi (mm): 2650
e) rozstaw z przodu (mm): 1546
f) rozstaw z tyłu (mm): 1544
Wymiary do wykresu - wewnętrzne:
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm): 850 / 1030
h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm): 640 / 860
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm): 1020
j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm): 980
k) szerokość z przodu (mm): 1480
l) szerokość z tyłu (mm): 1480
długość siedzenia z przodu (mm): 480
długość siedzenia z tyłu (mm): 470
wysokość oparcia z przodu (mm): 620
wysokość oparcia z tyłu (mm): 610
miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu: TAK