Pod względem przestronności Golf nieznacznie wygrywa z cee'dem
Zobacz także
- Kia cee'd SW kontra VW Golf Variant - Czy cee'd zostanie liderem?
- Volkswagen Golf V
- Zobacz więcej
Dodatkowe punkty zdobywa dzięki lepiej wyprofilowanym fotelom przednim i materiałom wyższej jakości. Jadący z tyłu także nie mają powodów do narzekań. Nawet we trójkę ilość miejsca jest wystarczająca. Pasażerowie Golfa siedzą wygodnie wysoko, a dzięki większej przestrzeni na nogi mogą rozsiąść się w najwygodniejszej dla nich pozycji. Wysocy użytkownicy życzyliby sobie jednak trochę więcej swobody nad głowami. Zapewnia ją wyższa o 21 mm Kia, która jednak oferuje mało miejsca dla kolan, a pozycja siedząca jest w niej mniej wygodna. Idealne byłoby stworzenie karoserii łączącej najlepsze cechy obydwu samochodów. W kategorii możliwości transportowych Kia jest zdecydowanie lepsza, pomimo że jej nadwozie jest o dziewięć centymetrów krótsze. Po otwarciu dużej klapy tylnej Sporty Wagona mamy dostęp do ogromnego bagażnika. Sięgający głęboko w dach otwór załadunkowy ułatwia otwieranie klapy na ciasnych parkingach oraz załadunek nawet bardzo dużych przedmiotów.
Pudła i skrzynki o całkowitej pojemności 534,a nawet 1664 litrów, mieszczą się bez problemu w bagażniku Kii (w Golfie odpowiednio 505 i 1495 litrów)
W każdym z kombi bardzo łatwe jest stworzenie dużej płaskiej powierzchni ładunkowej poprzez złożenie tylnej, dzielonej kanapy. W Kii czynność ta trwa trochę dłużej, ponieważ uprzednio trzeba wyciągnąć zagłówki z oparć siedzeń tylnych. Volkswagen pokazuje swoją wielkość dopiero podczas jazdy. Mały silnik o pojemności 1,4 litra wspomagany turbinąi kompresorem ma moc 140 KM. Podwójne doładowanie pracuje niezbyt kulturalnie na niskich obrotach, za to chętnie wkręca się na wysokie, wesoło przy tym pogwizdując. Zalety podwójnego doładowania w małym silniku są odczuwane szczególnie wyraźnie w bezpośrednim porównaniu z jednostką o znacznie większej pojemności, która napędza Kię. Podczas przyspieszania pełen temperamentu, 2-litrowy, czterocylindrowy napęd cee'da sprawuje się lepiej niż przyzwoicie. Choć daleko mu do entuzjazmu Golfa, to i tak bardzo sprawnie wchodzi na obroty. Prędkość 100 km/h osiąga o dziesiątą część sekundy wcześniej od niemieckiego konkurenta.
Volkswagen okazuje się lepszy dopiero w próbach elastyczności
Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Silnik cee'da osiąga maksymalny moment obrotowy 186 Nm dopiero przy 4600 obrotach na minutę, natomiast jednostka Golfa już przy 1500 obr./min dysponuje 220 niutonometrami. Dzięki temu rzadziej trzeba sięgać do drążka 6-biegowej skrzyni Varianta, chociaż jej używanie jest znacznie przyjemniejsze od obsługi mniej precyzyjnej, 5-biegowej przekładni Kii. Golf ma także lepszy układ jezdny. Jego zawieszenie zapewnia komfortową jazdę,a jednocześnie umożliwia ściganie się na krętych uliczkach. Większość nierówności nawierzchni jest skutecznie pochłaniana, a tym samym nadwozie zachowuje się bardzo stabilnie na zakrętach. Sporty Wagon również prowadzi się zaskakująco dynamicznie, nawet pomimo mniej precyzyjnego układu kierowniczego i gorszego komfortu jazdy. Cee'd szczególnie niedbale filtruje krótkie nierówności. Do zakupu Sporty Wagona zachęcają bardzo korzystne warunki gwarancji. Ponadto Kia jest tańsza o 13 tys. zł, a ceny jej wyposażenia opcjonalnego są o ponad połowę niższe. Podsumowanie O przegranej VW zadecydowały wyższa cena oraz gorsze warunki gwarancyjne. Jazda Golfem daje jednak więcej frajdy. Silnik TSI świetnie przyspiesza, a zawieszenie pozwala na dynamiczną jazdę. red. Janusz Borkowski Chociaż zawieszenie i jakość wykonania Kii wymagają jeszcze dopracowania, to cee'd kombi jest udanym autem. Ma pojemny kufer, napędza go dobry silnik i kosztuje znacznie mniej niż rywal. red. Tomasz Kamiński