"Mamy szczęście. Zapowiada się jutro ładna pogoda". Słowa te pojawiły się w mojej głowie tak nagle, jak niechciana melodia, którą potem jesteśmy zmuszeni nucić bez końca przez cały dzień. Widok z okien kopenhaskiego hotelu prezentował całe spektrum wizualnych doznań, ale żadnego z nich nie można było nazwać "ładną pogodą". No chyba, że tak wygląda ładna pogoda w Danii.
Na szczęście nie odwiedziłem tej kameralnej stolicy, aby zajmować się amplitudą temperatury powietrza. Zwabił mnie nowy Mercedes Citan. Model ten właśnie wzbogacił "gwiaździste port folio" samochodów dostawczych. Co zatem oferuje nowe dziecko w niemieckiej rodzinie i czy Mercedes nie zwlekał za długo z wprowadzeniem w swoje szeregi kompaktowego dostawczaka? Na to, oraz na inne pytanie miałem szansę zdobyć odpowiedź podczas jazd testowych w sercu Danii.
Niemiecko-francuskie pojednanie
Zostawiając na chwilę na uboczu właściwości jezdne, aspekty techniczne, funkcjonalność, spalanie i ogólne wrażenie nie sposób nie zauważyć, że nowy Mercedes to samochód przełomowy. Pod wieloma względami. Jest on bowiem "bliźniakiem" modelu Kangoo, produkowany jest we francuskiej fabryce Renault, a co więcej wykorzystuje francuskie jednostki napędowe.
O ile patrząc na linię boczną można mieć wątpliwości Mercedes to czy Renault, to przód samochodu rozwiewa już wszelkie obiekcje. Auto zostało bowiem uzbrojone w solidnie wyglądającą atrapę z chromowaną gwiazdą - zestaw znany praktycznie z każdego modelu Mercedesa. Inaczej zostały zarysowane przednie błotniki. Całość wygląda zgrabnie i składnie. No chyba, że wybierzemy najdłuższą z trzech wersji nadwozia - wtedy proporcje zostają nieco zaburzone ustępując pola funkcjonalności.
Trzy warianty nadwozia, przestrzenna ładownia…
Mercedes Citan występuje jako blaszany furgon, wersja osobowa i odmiana Mixto. Gama furgonów obejmuje trzy warianty nadwozia: 3.94 m, 4.32 m oraz 4.71 m. W każdym przypadku jesteśmy w stanie znaleźć swoją własną konfigurację. Długość ładowni furgonu wynosi odpowiednio 1,36 m, 1,75 m albo 2,13 m. Odpowiednia przestrzeń ładunkowa wynosi 2,4 m3, 3,1 m3 albo 3,8 m3. Ładowność wynosi zależnie od 490kg, przez 635 kg, aż po 810 kg.
Auto może być wyposażone w jedne lub dwoje drzwi przesuwnych. Tylne drzwi są otwierane asymetrycznie i dla ułatwienia w codziennej pracy mogą być blokowane w dwóch położeniach otwarcia. Dłuższa wersja może być wyposażona w przeszkloną klapę otwieraną do góry. Całość może uzupełnić klapa dachowa idealna do przewożenia długich przedmiotów.
Producent zadbał oto, aby pomiędzy nadkolami zmieściła się bezproblemowo jedna europaleta. Załadunek i rozładunek ułatwia nisko umieszczona podłoga - zaledwie 58 mm nad ziemią.
…i osobowa
Nowy Citan dostępny w wersji osobowej wyposażony jest w składaną w tylną kanapę. Najdłuższa wersja, nawet przy komplecie siedzeń oferuje przestrzeń ładunkową o objętości 2,4 m3.
Mercedesowski styl…
Pomimo, że Citan jest typowym przedstawicielem tanich dostawczaków jego wnętrze zostało zaprojektowane w iście mercedesowskim stylu. Użyte materiały są na poziomie do którego przyzwyczaił nas np. Mercedes Vito. Okładziny są wysokiej - nawet w porównaniu z niektórymi autami osobowymi - jakości i łatwe do czyszczenia.
Kabina została zaprojektowana przede wszystkim z myślą o codziennej pracy. Nie zabrakło więc tu miejsca na drobiazgi, mamy do dyspozycji pojemny schowek przed pasażeram, pojemnik między fotelami oraz obszerną półkę nad przednią szybą.
Nie tylko wnętrze i mercedesowski przód odróżniają Citana od "kangura". Nowy model został wyposażony w niemieckie zawieszenie. Jest ono twardsze i niższe w porównaniu z francuskim bliźniakiem. Auto prowadzi się pewnie nawet przy gwałtowniejszych manewrach.
… francuskie silniki
W gamie silnikowej Citana znalazły się francuskie trzy turbo diesle. Każdy z nich ma pojemność 1,5 litra. Do wyboru mamy więc moc rzędu 75, 90 lub 110 KM. Dla zwolenników etyliny producent przewidział doładowany motor benzynowy o mocy 114 KM wygenerowanych z pojemności 1,2 litra.
Zależnie od wersji, siła napędowa płynie do przednich kół za pomocą pięcio lub sześciu-przekładniowej skrzyni biegów. Przełożenia każdej z nich są dobrze zestrojone, jednakże w przypadku gdy samochód będzie również na dłuższych trasach polecamy "szóstkę". Przy prędkościach autostradowych we wnętrzu robi się nieprzyjemnie głośno - sytuację ratuje wrzucenie szóstego biegu.
Jako, że jest to auto dostawcze z założenia pokonuje odległości wyższe od "cywilnych" na uznanie zasługuje pasek rozrządu, którego trwałość określana jest na 240 tys. km oraz wynoszące 40 tys. km interwały międzyprzegladowe.
Indywidualny dla każdego
Liczne możliwości indywidualizacji pozwalają dostosować Citana do potrzeb każdego biznesu. Dla wszystkich wariantów dostępnych jest około 150 różnych dodatkowych elementów wyposażenia.
Rozmaite systemy ścianek działowych, składane siedzenie pasażera przy kierowcy dla zwiększenia ładowni, różne konfiguracje drzwi i okien czy też okładziny ładowni to tylko fragmenty obszernej oferty. Nabywcy Citana mogą alternatywnie do pojedynczych elementów dodatkowych wybierać także logicznie zestawione oferty pakietowe. Dla przykładu, pakiet na plac budowy obejmuje zwiększony prześwit, osłonę płyty podłogowej pod miską olejową z tworzywa sztucznego lub ze stali i wzmocnione opony. Pakiet lakierowy zawiera elementy nadwozia lakierowane w kolorze samochodu, zaś pakiet chromowy - liczne chromowane elementy wnętrza.
Jednym słowem nowy Mercedes Citan jest profesjonalnym samochodem transportowym. Podstawowa i najtańsza wersja tego modelu wynosi 51 320 zł. Samochód będzie musiał zmierzyć się ze swoim francuskim bratem, który zdążył na naszym rynku zapuścić już głębokie korzenia. Za Mercedesem stoją jednak wartości związane z marką oraz usługi takie jak serwis, oferty finansowania czy gwarancja MobiloVan.