W polskich salonach nowy Ford Mondeo będzie oferowany w kilku wersjach nadwozia. Odmiana cztero- i pięciodrzwiowa jest dostępna również w USA, natomiast specjalnie na potrzeby rynku europejskiego stworzono odmianę kombi.
Pod maskę tej niemieckiej limuzyny trafiły po raz pierwszy silniki benzynowe EcoBoost o pojemności 1,0 i 1,5 litra. W ofercie znajdą się również nieco mocniejsze silniki. Wśród "benzyniaków" góruje 240- konny EcoBoost o pojemności dwóch litrów, a wśród wysokoprężnych nowy 2,0 TDCi, który generuje 210 KM i 450 Nm momentu obrotowego i jest uzbrojony w układ podwójnego, sekwencyjnego turbodoładowania.
Silniki benzynowe | Skrzyniabiegów | Max moment obr. (Nm) | Śr. zużyciepaliwa (l/100km) | 0-100 km/h |
1.5 EcoBoost, 160KM | M6 | 240 | 5,8 | 9,2 |
1.5 EcoBoost, 160KM | A6 | 240 | 6,3 | 9,1 |
2.0 EcoBoost, 203KM | A6 | 300 | 7,3 | 8,7 |
2.0 EcoBoost, 240KM | A6 | 340 | 7,3 | 7,9 |
2.0 Hybrid, 187KM | CVT | 175 | 4,2 | 9,2 |
W ofercie znalazła się również hybryda. Czterodrzwiowy Ford Mondeo Hybrid będzie wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 2 litrów oraz w silniki elektryczne zasilane z akumulatora litowo-jonowego. Moc tego układu wyniesie 180 KM.
Silniki diesla | Skrzyniabiegów | Max momentobr. (Nm) | Śr. zużycie paliwa (l/100km) | 0-100 km/h |
1.6 TDCi, 115KM | M6 | 270 | 4,2 | 12,1 |
1.6 TDCi ECOnetic, 115KM | M6 | 270 | 3,6 | 12,1 |
2.0 TDCi, 150KM | M6 | 350 | 4,4 | 9,3 |
PoverShift | 350 | 4,8 | 9,9 | |
2.0 TDCI, 180KM | M6 | 400 | 4,4 | 8,3 |
PoverShift | 400 | 4,8 | 8,6 |
Linia nowego Mondeo została poprowadzona tak, aby nawiązywała do swojego poprzednika. Z drugiej strony widać postęp i zmiany. Samochód stał się elegancki i dostojny. Wnętrze również zyskało "na wartości". W odróżnieniu od Forda Mondeo poprzedniej generacji stało się bardziej stonowane, materiały zostały dobrane z dbałością i są przyjemne w dotyku.
Topowe wersje nowego Mondeo zostaną wyposażone w 8- calowy ekran dotykowy, który jest właściwie centrum multimedialnym przygotowanym dla Forda przez firmę Sony. System nagłośnienia może składać się z 9 lub 12 głośników tejże firmy. Oczywiście producent zadbał o pełen pakiet możliwych podłączeń urządzeń peryferyjnych. Mamy więc do dyspozycji dwa gniazda USB, SD, AUX-IN oraz Bluetooth.
Kierowcę wita ciekawie zaprojektowana cyfrowo-analogowa tablica przyrządów, a pod konsolą centralną znalazło się miejsce na dodatkowy, praktyczny schowek. Kierownica sprawia wrażenie zbyt cienkiej, ale są to odczucia subiektywne. Generalnie dobrze leży w dłoniach, a dodatkowo kolumna jest regulowana elektrycznie i posiada funkcję pamięci. Wisienką na torcie są fotele z masażem. Samochód został również świetnie wyciszony.
Pasażerowie jadący z tyłu nie będą narzekali na brak miejsca. Osoby o wzroście 1,8 m bez trudu zajmą wygodną pozycję. Dodatkowo w wyższych wersjach wyposażenia tylna kanapa ma funkcje ogrzewania.
Do dyspozycji kierowcy oddano całkiem spory i ustawny bagażnik. W wersji pięciodrzwiowej ma on pojemność na poziomie 541 litrów, którą można powiększyć do 1437 litrów. Wersja kombi oferuje w maksymalnej wariacji 1605 litrów.
Producent zapowiedział, że nowy Ford Mondeo jest najbardziej zaawansowanym technologicznie modelem Forda wprowadzonym do sprzedaży w Europie. Przyjrzyjmy się zatem, w jakie systemy został wyposażony.
Pre-Collision Assist to technologia opracowana przez Forda, która pozwala na wykrywanie pieszych znajdujących się na drodze przed autem. Układ pozwala również, na wykrycie pieszych, którzy przecinają tor ruchu. System przetwarza informacje zgromadzone przez kamerę zainstalowaną za przednią szybą i porównuje je z danymi zgromadzonymi w bazie, aby odróżnić "kształty osób" od typowych obiektów i elementów scenerii znajdujących się w pobliżu drogi. Wykrycie pieszego i oszacowanie możliwej kolizji sygnalizowane jest ostrzeżeniem wizualnym i dźwiękowym. Jeżeli kierowca nie zareaguje w odpowiedni sposób, Pre-Collision Assist rozpocznie procedurę awaryjnego hamowania.
Nowy Ford Mondeo został również wyposażony w system chroniący kierowcę przed kolizjami przy małych prędkościach. Active City Stop działa do prędkości 40 km/h.
Technologia radarowa jest również wykorzystywana przez nową funkcję Distance Indication oraz inteligentny tempomat. System Distance Indication informuje kierowcę o odległości, jaka dzieli Forda Mondeo od samochodu jadącego z przodu. Z kolei inteligentny tempomat pozwala na utrzymanie stałej odległości do poprzedzającego pojazdu.
Kamera zainstalowana na pokładzie nowego Forda Mondeo jest wykorzystywana przez system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, który wspiera ruchy kołem kierownicy, aby zapobiec niezamierzonemu opuszczeniu wybranego toru jazdy, a także przez system rozpoznawania znaków drogowych, który pokazuje na wyświetlaczu informacje dotyczące ostatniego zarejestrowanego ograniczenia prędkości, zakazu wyprzedzania czy znaków odwołania zakazu.
Nowy Mondeo jest pierwszym modelem Forda, który został zbudowany na globalnej platformie C/D. Samochód otrzymał również nowe, niezależne, zintegrowane zawieszenie wielowahaczowe z tyłu, które zapewnia wyższy komfort jazdy. Uzupełnieniem nowej płyty podłogowej i nowej struktury nadwozia jest elektryczne wspomaganie układu kierowniczego - zastosowane w Fordzie Mondeo po raz pierwszy.
W nowym Fordzie Mondeo zadebiutowały tylne nadmuchiwane pasy bezpieczeństwa. W razie kolizji, pasy powiększają swoją objętość, aby rozproszyć siłę uderzenia pięć razy bardziej wydajnie, niż w przypadku tradycyjnych pasów.
Ceny nowego Forda Mondeo zaczynają się od 89 tys. zł. Za taką cenę możemy wyjechać z salonu samochodem wyposażonym w silnik benzynowy 1,5 o mocy 160 KM. Topowa, najdroższa wersja z 240- konnym silnikiem EcoBoost 2,0 kosztuje natomiast 128 tys. zł. Cena hybrydy została ustalona na poziomie 122 tys. zł.
Modele wyposażone w silniki diesla są nieznacznie droższe. Podstawowa jednostka 1,6 TDCi (115 KM) została wyceniona na 95 tys. zł. Najmocniejsza, 180- konna kosztuje 128 tys. zł.