Moda na wszelkiej maści SUV-y i crossovery trwa w najlepsze, a koncerny motoryzacyjne notują w tych segmentach rekordowe wzrosty sprzedaży. W Polsce już prawie co trzeci sprzedawany samochód jest zaliczany właśnie do klasy modeli sportowo-rekreacyjnych.
Z danych opracowanych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że ubiegłym roku największą popularnością wśród klientów cieszyły się SUV-y klas: średniej niższej, małe oraz średniej, a niekwestionowaną liderką pozostała Dacia Duster, zdecydowanie wyprzedzająca Nissana Qashqaia i Hyundaia Tucsona.
Największe wzrosty zanotowano natomiast w klasie średniej, w której popyt w ciągu minionych 12 miesięcy wzrósł o prawie 54 proc. Co ciekawe, liderujące tu Volvo XC60 ze sprzedażą 4988 sztuk (+55 proc. w stosunku do roku 2016; efekt wprowadzenia nowej generacji) jest jednocześnie w ogóle najchętniej kupowanym w Polsce samochodem premium. W galerii znajdziecie drugą część przeglądu aktualnej oferty SUV-ów na polskim rynku. Jest w czym wybierać.
Brat Nissana Qashqaia z wyraźnie francuskim stylem i zawieszeniem. W palecie 2 silniki benzynowe i 3 diesle (w topowym – napęd 4x4).
Hiszpański krewniak Karoqa. Przekonuje do siebie funkcjonalnym wnętrzem i rozwiązaniami technicznymi. W palecie: 3 benzyniaki i 3 diesle oraz napęd na przód lub 4x4.
Choć to nowy model, to na pierwszy rzut oka niewiele różni się od poprzedniej generacji. W tym przypadku to jednak zaleta, bo CX-5 jest bardzo zgrabnym SUV-em. W ofercie wersje z napędem na przód lub 4x4 i z nowoczesnymi silnikami Skyactiv. Do wyboru benzynowe 2.0 o mocach 165 KM (tylko 4x2), 160 i 194 KM (4x4) oraz diesle 150 (4x2 i 4x4) i 175 KM (4x4).
Niedawno odświeżony model ma stały napęd na 4 koła i silniki bokser: benzynowe 1.6/114 KM i 2.0/150 KM oraz diesla 2.0/147 KM.
Nie tylko dla fanów oryginalnego designu. Przykuwa wzrok i poza wersją z tradycyjnym napędem dostępna jest także hybryda.
Designerski mały SUV z dużymi możliwościami. Do wyboru diesle 150 i 190 KM oraz benzyniaki 150, 190 i 247 KM. Także 4x4.
Jeden z najpopularniejszych modeli w segmencie. W najnowszej odsłonie nieco urósł, jest przestronniejszy, ale nadal zwinny. W palecie silników benzynowych do wyboru są 4 jednostki o mocach od 125 do 220 KM oraz 4 diesle 2.0 w wariantach od 115 do 240 KM.
Technicznie spokrewniony z Peugeotem 3008, ale stylistyką jednoznacznie zdradza przynależność do rodziny Opli. Ma przestronne, dobrze wykończone i wyposażone wnętrze, a do tego oferuje wysoki komfort jazdy. Obecnie w palecie tylko wersje z napędem na przód, z silnikiem benzynowym 1.2 lub dieslem 1.6.
Następca Yeti z technologią VW Tiguana i za bardziej przystępne pieniądze. W ofercie
4 wersje silnikowe (2 benzynowe i 2 wysokoprężne) o mocach od 115 do 150 KM. Z napędem 4x4 dostępny jest obecnie tylko najmocniejszy diesel 2.0 TDI.
Debiut marki w segmencie SUV. Wnosi do niego włoski styl, finezję i rasowy charakter. Trzy silniki benzynowe 200, 280 i 510 KM oraz 3 diesle: 150, 180 i 210 KM.
Zajmuje wysokie miejsca na listach marzeń klientów klasy premium i właścicieli firm. Audi Q5 jest przestronne, funkcjonalne, a jak na konia pociągowego – nawet zbyt eleganckie. Do tego oferuje mnóstwo opcji, którym czasami trudno się oprzeć, choć są drogie. W palecie silnik benzynowy oraz 3 diesle, a dla najbardziej wymagających – sportowa wersja SQ5 o mocy 354 KM.
Przestronne wnętrze, pojemny bagażnik, a do tego świetne prowadzenie i poziom luksusu godny Audi.
X3 w najnowszej odsłonie jest propozycją dla wymagających, X4 to jego droższa alternatywa (za kilka miesięcy także w nowym wcieleniu). Moc od 184 do 360 KM.
Topowy SUV Forda w Europie. Seryjnie z napędem na obie osie i w dwóch wariantach 2.0 TDCi do wyboru. Dla wymagających – ekskluzywna linia Vignale.
SUV Hondy w aktualnej odsłonie jest dostępny w trzech wersjach silnikowych i z napędem na przód lub obie osie. W tym roku Honda przedstawi nową generację tego modelu.
Solidnie wykonany i dobrze wyposażony koreański model jest oferowany w trzech wysokoprężnych wersjach: 2.0 w wariantach 150 i 185 KM oraz 2.2/200 KM. Tylko bazowa odmiana ma napęd na przód, pozostałe – 4x4.
W najnowszej odsłonie pojawi się na rynku jesienią. Auto będzie dostępne z luksusowym wnętrzem i w wersjach z napędem na przód lub obie osie. W modelu zadebiutuje silnik o zmiennym stopniu sprężania.
Udany debiut Jaguara w segmencie SUV-ów. Ma szlachetny i dynamiczny styl. Do wyboru diesle o mocach od 163 do 300 KM i benzyny 250-380 KM.
Uniwersalny i przestronny, w amerykańskim stylu. W ofercie dwa diesle oraz topowy benzyniak Pentastar 3.2 V6 o mocy 272 KM.
Najlepszy SUV w historii marki. To hasło reklamowe odpowiada prawdzie. W ofercie dwa diesle: 190 i 250 KM oraz benzynowe V6/286 KM, V8/352 KM i HEMI V8/468 KM.
Kultowa terenówka w tym roku doczeka się kolejnego wydania. Do wyboru jest wersja 2-, 3- lub 5-drzwiowa. Silniki benzynowe oraz diesle. Napęd na wszystkie koła to oczywistość w przypadku tego samochodu.
Duży SUV za uczciwe pieniądze. Plusy to bardzo przestronne wnętrze i bogate wyposażenie. W palecie dwa silniki wysokoprężne: 2.0/185 KM i 2.2/200 KM. Wszystkie wersje ze stałym napędem 4x4.
Elegancki i prestiżowy, za konkretne pieniądze. Wyróżnia się dzielnością terenową i licznymi opcjami godnymi klasy premium. W ofercie 3 silniki wysokoprężne (150, 180 i 240 KM) oraz benzyniaki 240 i 290 KM.
Odświeżona paleta NX-a obejmuje modele 300 i 300h z napędem na przód lub 4x4.
Wszechstronna, rodzinna terenówka. Nie boi się taplania w grząskim błocie ani na ciężkich poligonach, a także pełnienia funkcji reprezentacyjnej limuzyny. Luksusowo wyposażone auto. W ofercie diesle 2.0 o mocach 180 i 240 KM oraz 3.0/258 KM, a także benzyniaki 2.0/300 i 3.0/340 KM.
Przestronny, wygodny i bardzo udany model Mercedesa. Oprócz klasycznego nadwozia jest też dostępny w dynamiczniej wyglądającej wersji Coupé. Do wyboru: 3 silniki Diesla i 5 benzynowych, w tym topowa odmiana AMG 63 S o mocy 510 KM.
Auto występuje jako klasyczny SUV lub w wersji coupé. W drugiej odmianie jest propozycją dla kierowców ceniących efektowny design nadwozia.
Luksusowy SUV, zapewniający mnóstwo miejsca dla pasażerów oraz na bagaż.
Offroader z potencjałem. W ofercie benzynowa wersja 2.0/150 KM z napędem na przód lub 4x4 i czteronapędowe: diesel 2.2 oraz hybryda PHEV.
Wygląda dobrze, może mieć 7 miejsc, ale nie grzeszy dynamiką. W ofercie 2 diesle (4x2 i 4x4) oraz benzyniak (tylko 4x2).
Pojemny, ale nietani. W topowej wersji GT – z dieslem 2.0/180 KM. Ponadto w ofercie wysokoprężne 2.0/150 i 1.6/120 KM oraz benzyniaki 1.2/130 i 1.6/165 KM. Brak napędu 4x4.
Trzecia generacja Cayenne’a pojawiła się w 2017 roku. Pod względem techniki samochód jest pokrewny z kolejnym wydaniem VW Touarega, Audi Q7 oraz z Bentleyem Bentaygą. Cayenne należy do najbardziej sportowych SUV-ów na rynku.
Jeden z najlepszych sportowych SUV-ów. Szybki i zwinny. W palecie 6 wariantów silnikowych, w tym jeden diesel. Napęd 4x4.
Pod technicznym względem Velar jest pokrewny z Jaguarem F-Pace’em. Podobnie jak Range Rover Sport, także i ten model występuje wyłącznie z napędem 4x4 oraz 8-biegową automatyczną skrzynią. Oprócz diesla można mieć jednego z trzech doładowanych benzyniaków o mocy 250, 300 lub 380 KM. Zarówno topowy diesel, jak i najmocniejszy benzyniak to konstrukcje V6.
Czerpie z rozwiązań technicznych Nissana X-Traila, ale Renault nadało Koleosowi bardziej elegancki i prestiżowy charakter. W palecie tylko wersje z silnikami Diesla 1.6/130 KM i 2.0/177 KM, z których jedynie mocniejsza występuje z napędem na obie osie.
Kolejny model Skody z wielkim potencjałem. Dopracowany, dobrze zrobiony, przestronny (zmieści nawet 7 osób), a do tego jeździ jeszcze lepiej, niż wygląda. Do wyboru trzy linie modelowe: Kodiaq, Sport i Scout, różniące się stylistyką, wyposażeniem i dostępnością układów napędowych. Do wyboru klienci mają silniki benzynowe: 1.4/125 i 150 KM oraz 2.0/180 KM, a także wysokoprężne 2.0 w wariantach 150 i 190 KM.
Do sprzedaży trafiła właśnie kolejna generacja Rextona. Koreański SUV został zbudowany na ramie. Oprócz diesla w ofercie jest również 225-konny benzyniak (od 109 900 zł). Standardowo na pokładzie jest 5 miejsc, ale za 4000 zł można mieć odmianę 7-osobową. Ponadto za dopłatą jest dostępna automatyczna przekładnia.
Auto o zasłużonej renomie. Wszystkie wersje mają stały napęd 4x4, a do wyboru są dwa silniki
benzynowe 2.0/150 i 241 KM oraz diesel 2.0/147 KM.
Niewielki SUV jest sprzedawany tylko z jednym silnikiem i wyłącznie z napędem na cztery koła. Do wyboru są specyfikacje wyposażeniowe Comfort oraz Elegance. W obecnej postaci auto występuje już od 1998 r., ale w tym pojawi się jego następca.
Terenowa Toyota doczekała się liftingu. W aucie zmieniono wygląd reflektorów, inne są zderzak oraz atrapa chłodnicy, a we wnętrzu przeprojektowano deskę rozdzielczą. Model występuje tylko z jednym silnikiem, do wyboru jest skrzynia manualna lub automatyczna oraz dwie wersje nadwoziowe – 3- oraz 5-drzwiowa.
Kiedyś pionier w segmencie. W ofercie odmiany z napędem na przód i 4x4 w wersjach z dieslem 2.0/ 143 KM, benzyną 2.0/152 KM i hybrydą 2.5.
Jeden z najładniejszych nowych SUV-ów na rynku. Owszem, to kwestia gustu, ale trzeba przyznać Szwedom, że zrobili kawał dobrej roboty. Nowa generacja XC60 jest naszpikowana nowinkami technicznymi. Obecnie w ofercie są dostępne tylko wersje AWD z mocnymi silnikami 2.0 (diesle, benzyniaki i hybryda). Za kilka miesięcy paletę uzupełnią słabsze wersje przednionapędowe.