- Cena Macana S rozpoczyna się od kwoty 303 660 zł
- W odświeżonym Macanie S zastosowano sześciocylindrowy widlasty silnik biturbo
- Znakomita precyzja kierowania, neutralne zachowanie na zakrętach i doskonała trakcja
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Najlepiej sprzedający się od kilku lat model Porsche jesienią 2018 roku przeszedł face lifting. Tegoroczną nowością w odświeżonym Macanie jest jednak wersja S z sześciocylindrowym widlastym silnikiem biturbo. Sprawdzimy, jak się spisuje, i zastanowimy się, czy warto dopłacić za niego ponad 50 tys. zł w stosunku do bazowej wersji 2.0/245 KM.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoCena Macana S rozpoczyna się od kwoty 303 660 zł. Za nią otrzymacie przyzwoicie wyposażonego SUV-a z napędem 4x4, 18-calowymi kołami o mieszanym ogumieniu i z klasycznym stalowym zawieszeniem. Zapewne taka wersja jeździ bardzo przyzwoicie (tak zakładamy, bo nigdy nie mieliśmy okazji w niej siedzieć), ale wzorowa opinia co do prowadzenia testowej odmiany ma inne źródło. Bierze się bowiem z elementów dostępnych za dopłatą, do których należą przede wszystkim: pneumatyczne zawieszenie z trzema stopniami twardości amortyzatorów (13 530 zł), system wektorowania kół PTV Plus (7650 zł) oraz wspomaganie układu kierowniczego Plus, które zmienia siłę w zależności od prędkości (1350 zł). Gwarantują one w Macanie S znakomitą precyzję kierowania, neutralne zachowanie na zakrętach, doskonałą trakcję, świetną stabilność przy wysokich prędkościach oraz wysoki komfort jazdy – wszystko to niezależnie od warunków na drodze i stylu jazdy kierowcy.
Porsche Macan S – 5,4 s do „setki”
Testowy Macan S w trybach jazdy Sport lub Sport Plus sprawdzi się jako wyścigówka na torze, gdyż przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 s, brzmiąc przy tym – dzięki sportowemu wydechowi (12 360 zł) – niezwykle rasowo. W dodatku został doposażony w pakiet Sport Chrono (5850 zł), który zawiera stoper mierzący czasy okrążenia, i system Launch Control (optymalna procedura startowa). Na co dzień jego ogromne, 21-calowe koła (23 020 zł) będą przyciągały uwagę innych użytkowników dróg, podobnie jak karbonowe nakładki na drzwiach (6730 zł). O dobrą amortyzację na dziurawej drodze w przypadku tak dużych kół nie musimy się martwić, bo pneumatyka dobrze sobie z nią radzi. W trybach Normal i Individual samochód gładko i cicho przyspiesza, a silnik ma rozsądne zapotrzebowanie na paliwo (śr. w teście 10,5 l/100 km).
Chcecie Macanem pojechać na grzyby do lasu lub dojechać do linii brzegowej jeziora? Nie ma sprawy. Włączcie tryb Off-road, pokonując koleiny, unieście maksymalnie podwozie (prześwit do 230 mm), a na stromiźnie wykorzystajcie układ kontroli zjazdu ze wzniesienia.
A jak się sprawdzi jako auto rodzinne? Całkiem dobrze, choć nie idealnie. Jego kufer 500 l połknie bez trudu wakacyjny bagaż, a wnętrze pomieści wygodnie 4-osobową rodzinę, pod warunkiem jednak, że małoletni nie są zbyt rośli (okno dachowe zabiera z tyłu miejsce nad głową).
To nam się podoba: wzorowa precyzja prowadzenia, dzięki pneumatyce dobry komfort, świetne osiągi i brzmienie silnika, intuicyjna obsługa, znakomita jakość wykończenia.
To nam się nie podoba: wysoka cena zakupu, mało przestrzeni nad głową dla pasażerów kanapy, 2 lata gwarancji, zbyt brutalna reakcja asystenta pasa ruchu.
Porsche Macan S – moim zdaniem
Z opisu Macana S można wysnuć wniosek, że to niemal jeżdżący ideał. Po części tak jest, pod warunkiem jednak, że jego nabywca będzie miał w portfelu duży zapas gotówki, pozwalający na zakup drogich opcji.
Porsche Macan S – wyniki testu
| Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,9 s |
| 0-100 km/h | 5,4 s |
| 0-130/0-160 km/h | 8,6/13,0 s |
| Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,0 s (aut.) |
| 80-120 km/h | 3,8 s (aut.) |
| Masa rzeczywista/ładowność | 2059/521 kg |
| Rozdział masy (przód/tył) | 54/46 proc. |
| Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,9/11,8 m |
| Hamow. ze 100 km/h zimne | 35,8 m |
| gorące | 35,7 m |
| Hałas w kabinie przy 50 km/h | 53 dB (A) |
| przy 100 km/h | 59 dB (A) |
| przy 130 km/h | 65 dB (A) |
| Spalanie testowe (98 okt.) | 10,5 l/100 km |
| Zasięg | 710 km |
Porsche Macan S – dane fabryczne
| Silnik: typ/cylindry/zawory | benz. biturbo/V6/24 |
| Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
| Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
| Pojemność skokowa (cm3) | 2995 |
| Moc silnika (KM/obr./min) | 354/5400-6400 |
| Maks. mom. (Nm/obr./min) | 480/1360-4800 |
| 0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 5,1/254 |
| Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 11,0/251 (WLTP) |
| Skrzynia biegów/napęd | aut. 7 (2-sprzęgł.) /4x4 |
| Marka i model opon test. auta | Michelin Latitude Sport 3 |
| Rozmiar opon test. auta | 265/40 R 21 | 295/35 R 21 |
| Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) | 500-1500/75 |
Porsche Macan S – wyposażenie
| Wersja | Macan S |
| 6 airbagów/klimatyzacja 3-stref. | S/S |
| Tempomat/unikanie kolizji | S/S |
| Zawieszenie pneumat., PASM | 13 529 zł |
| Czuj. martwego pola/auto hold | S/S |
| Torque Vectoring Plus/LED-y | 7652 zł/S |
| Tylna kanapa (40:20:40) | S |
| System multimedialny z DAB | S |
| Apple CarPlay, Android Auto | 1 530 zł |
| El. ster. pokrywa kufra/4 x USB | S/S |
| Lakier metalik/alufelgi 21 cali | 4592/23 016 zł |
Porsche Macan S – gwarancja/cena
| Cena podst. testowanej wersji | 303 660 zł |
| Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
| Przeglądy | co 30 tys. km/2 lata |
| Cena testowanego auta | 525 975,00 zł |
Galeria zdjęć
Zawieszenie pneumatyczne z trzema trybami pracy amortyzatorów (Comfort, Sport i Sport Plus) oraz funkcją regulacji prześwitu zapewnia świetny komfort i pewne zachowanie się auta podczas dynamicznej jazdy.
6-cylindrowy widlasty silnik benzynowy biturbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa zapewnia świetne osiągi i brzmienie.
Sportowa kierownica GT (znana z modelu 911) w ramach pakietu Sport Chrono ma zintegrowany przełącznik trybów jazdy z przyciskiem „Sport Reponse” .
Dzięki pakietowi Sport Chrono można szkolić technikę jazdy na torze.
Przycuisk Sport Reponse – chwilowo polepsza osiągi.
Kierowca może regulować twardość pracy amortyzatorów, prześwit oraz skorzystać w terenie z gotowego trybu do jazdy w terenie.
Przednie fotele z 14-kierunkową regulacją są kosztowne (7590 zł), ale warto je mieć.
Z tyłu miejsca dla dorosłych jest nie za wiele, zwłaszcza w wersji z szyberdachem.
Trzystrefowa klimatyzacja (standard) zwiększa komfort jazdy pasażerów z tyłu.
Duża pojemność (500 l) i regularne kształty. Do przewożenia długich przedmiotów możemy wykorzystać składane trzyczęściowe oparcie kanapy.
Pneumatyczne zawieszenie pozwala obni- żyć próg załadunku.
Asystent pasa ruchu przeszkadzał nam, gdyż zbyt brutalnie interweniował. Świetne brzmienie silnika i wydechu.