Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Porsche Macan S – wzorowe nie tylko na autostradzie | TEST

Porsche Macan S – wzorowe nie tylko na autostradzie | TEST

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Mocniejsza wersja Macana ma sześciocylindrowy silnik 354 KM, który pozwala rozpędzić kompaktowego SUV-a od zera do „setki” w 5,4 s. W teście sprawdzamy, czym oprócz dobrych osiągów wyróżnia się topowa odmiana S.

Porsche Macan SŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
  • Cena Macana S rozpoczyna się od kwoty 303 660 zł
  • W odświeżonym Macanie S zastosowano sześciocylindrowy widlasty silnik biturbo
  • Znakomita precyzja kierowania, neutralne zachowanie na zakrętach i doskonała trakcja

Najlepiej sprzedający się od kilku lat model Porsche jesienią 2018 roku przeszedł face lifting. Tegoroczną nowością w odświeżonym Macanie jest jednak wersja S z sześciocylindrowym widlastym silnikiem biturbo. Sprawdzimy, jak się spisuje, i zastanowimy się, czy warto dopłacić za niego ponad 50 tys. zł w stosunku do bazowej wersji 2.0/245 KM.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Cena Macana S rozpoczyna się od kwoty 303 660 zł. Za nią otrzymacie przyzwoicie wyposażonego SUV-a z napędem 4x4, 18-calowymi kołami o mieszanym ogumieniu i z klasycznym stalowym zawieszeniem. Zapewne taka wersja jeździ bardzo przyzwoicie (tak zakładamy, bo nigdy nie mieliśmy okazji w niej siedzieć), ale wzorowa opinia co do prowadzenia testowej odmiany ma inne źródło. Bierze się bowiem z elementów dostępnych za dopłatą, do których należą przede wszystkim: pneumatyczne zawieszenie z trzema stopniami twardości amortyzatorów (13 530 zł), system wektorowania kół PTV Plus (7650 zł) oraz wspomaganie układu kierowniczego Plus, które zmienia siłę w zależności od prędkości (1350 zł). Gwarantują one w Macanie S znakomitą precyzję kierowania, neutralne zachowanie na zakrętach, doskonałą trakcję, świetną stabilność przy wysokich prędkościach oraz wysoki komfort jazdy – wszystko to niezależnie od warunków na drodze i stylu jazdy kierowcy. 

Porsche Macan S – 5,4 s do „setki”

Testowy Macan S w trybach jazdy Sport lub Sport Plus sprawdzi się jako wyścigówka na torze, gdyż przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 s, brzmiąc przy tym – dzięki sportowemu wydechowi (12 360 zł) – niezwykle rasowo. W dodatku został doposażony w pakiet Sport Chrono (5850 zł), który zawiera stoper mierzący czasy okrążenia, i system Launch Control (optymalna procedura startowa). Na co dzień jego ogromne, 21-calowe koła (23 020 zł) będą przyciągały uwagę innych użytkowników dróg, podobnie jak karbonowe nakładki na drzwiach (6730 zł). O dobrą amortyzację na dziurawej drodze w przypadku tak dużych kół nie musimy się martwić, bo pneumatyka dobrze sobie z nią radzi. W trybach Normal i Individual samochód gładko i cicho przyspiesza, a silnik ma rozsądne zapotrzebowanie na paliwo (śr. w teście 10,5 l/100 km).

Chcecie Macanem pojechać na grzyby do lasu lub dojechać do linii brzegowej jeziora? Nie ma sprawy. Włączcie tryb Off-road, pokonując koleiny, unieście maksymalnie podwozie (prześwit do 230 mm), a na stromiźnie wykorzystajcie układ kontroli zjazdu ze wzniesienia.

Schemat wymiarów
Schemat wymiarówŹródło: Auto Świat

A jak się sprawdzi jako auto rodzinne? Całkiem dobrze, choć nie idealnie. Jego kufer 500 l połknie bez trudu wakacyjny bagaż, a wnętrze pomieści wygodnie 4-osobową rodzinę, pod warunkiem jednak, że małoletni nie są zbyt rośli (okno dachowe zabiera z tyłu miejsce nad głową). 

To nam się podoba: wzorowa precyzja prowadzenia, dzięki pneumatyce dobry komfort, świetne osiągi i brzmienie silnika, intuicyjna obsługa, znakomita jakość wykończenia.

To nam się nie podoba: wysoka cena zakupu, mało przestrzeni nad głową dla pasażerów kanapy, 2 lata gwarancji, zbyt brutalna reakcja asystenta pasa ruchu. 

Porsche Macan S – moim zdaniem

Z opisu Macana S można wysnuć wniosek, że to niemal jeżdżący ideał. Po części tak jest, pod warunkiem jednak, że jego nabywca będzie miał w portfelu duży zapas gotówki, pozwalający na zakup drogich opcji. 

Porsche Macan S – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 1,9 s
0-100 km/h 5,4 s
0-130/0-160 km/h 8,6/13,0 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,0 s (aut.)
80-120 km/h 3,8 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2059/521 kg
Rozdział masy (przód/tył) 54/46 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,9/11,8 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 35,8 m
gorące 35,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 53 dB (A)
przy 100 km/h 59 dB (A)
przy 130 km/h 65 dB (A)
Spalanie testowe (98 okt.) 10,5 l/100 km
Zasięg 710 km

Porsche Macan S – dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benz. biturbo/V6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 2995
Moc silnika (KM/obr./min) 354/5400-6400
Maks. mom. (Nm/obr./min) 480/1360-4800
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 5,1/254
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 11,0/251 (WLTP)
Skrzynia biegów/napęd aut. 7 (2-sprzęgł.) /4x4
Marka i model opon test. auta Michelin Latitude Sport 3
Rozmiar opon test. auta 265/40 R 21 | 295/35 R 21
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) 500-1500/75

Porsche Macan S – wyposażenie

Wersja Macan S
6 airbagów/klimatyzacja 3-stref. S/S
Tempomat/unikanie kolizji S/S
Zawieszenie pneumat., PASM 13 529 zł
Czuj. martwego pola/auto hold S/S
Torque Vectoring Plus/LED-y 7652 zł/S
Tylna kanapa (40:20:40) S
System multimedialny z DAB S
Apple CarPlay, Android Auto 1 530 zł
El. ster. pokrywa kufra/4 x USB S/S
Lakier metalik/alufelgi 21 cali 4592/23 016 zł

Porsche Macan S – gwarancja/cena

Cena podst. testowanej wersji 303 660 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/2 lata
Cena testowanego auta 525 975,00 zł
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków