Jeżeli chcesz odliczyć podatek VAT od cen zakupu pojazdu i paliwa, musisz zdecydować się na auto ciężarowe (np. pojazd dostawczy typu furgon) albo na pikapa. Jeśli chodzi o samochody z pierwszej grupy, oferta rynkowa jest bardzo obszerna. W przypadku pikapów tak dobrze już nie jest. Producenci windują ich ceny, doskonale wiedząc o tym, że prowadzący firmy i tak nie mają innego wyjścia, jeśli chcą mieć auto osobowe z możliwością odliczenia VAT.

Citroën - Francuska firma zdobyła ogromne doświadczenie w budowie pojazdów dostawczych. W ofercie ma pięć samochodów, choć chwali się tylko czterema – Berlingo First, poprzedni model popularnego auta, trudno wypatrzyć na stronie internetowej producenta. Na szczególną uwagę zasługują skrajne pozycje listy – maleńkie Nemo to dzielne miejskie autko dostawcze o zaskakującej pojemności, z kolei Jumper jest królem różnorodności konfiguracji. Można go równie dobrze przeobrazić w luksusowego busa, jak i solidną autolawetę.

Dacia - Logan, pierwsze auto nowej Dacii, doczekał się dwóch wariantów użytkowych. Van – blaszana wersja Logana MCV – ma bardzo długi przedział ładunkowy. Drugi rodzaj to jeden z najmniejszych na rynku pikapów.

Fiat - Fiat to potęga wśród dostawczaków. Niektóre modele powstają we współpracy z koncernem PSA (Doblò, Ducato, Fiorino, Scudo), jednak ogromną popularnością cieszą się też małe auta zbudowane na bazie osobówek. Do 7 kwietnia w salonach Fiat Professional potrwa akcja promocyjna „Dni Profesjonalistów”. W jej ramach będzie można m.in. skorzystać z atrakcyjnej oferty finansowania pojazdów (pięć rat leasingowych za złotówkę).

Ford - Fiesta Van to jedyny model Forda zbudowany na bazie osobówki – jego niewielka popularność nie szkodzi jednak firmie, bo jej sztandarowym produktem jest Transit. Dostępny w setkach wersji, z dowolnym napędem, to jeden z najpopularniejszych dostawczaków w Polsce.

Iveco - Dla tych, którym nie wystarcza oferta Fiat Professional, włoska grupa ma osobną markę – Iveco. Popularne Daily występuje w wielu wersjach nadwozia i ze zróżnicowanymi silnikami. Napędzane jest na tylną oś, co sprawia, że dobrze sobie radzi nawet z bardzo ciężkim ładunkiem.

Hyundai - H1, jedyny dostawczy samochód tej marki, występuje w dwóch wersjach wyposażenia. To rzadko spotykane auto na naszych drogach.

Isuzu - Wraz ze zmianami przepisów podatkowych pikapy zyskują popularność. D-Max nie przyciągnął jeszcze wielu użytkowników – szkoda, bo w wersji The Rock jest bardzo bogato wyposażony, a silniki Isuzu uchodzą za trwałe.

Mitsubishi - Za czasów pierwszej fali świetności pikapów L200 konkurowało wyłącznie z Nissanem Navarą i stało się naprawdę popularne. Można je skonfigurować w wersji 4-drzwiowej z dobrym wyposażeniem.

strona 2

Mercedes - Marka mówi sama za siebie – dostawcze Mercedesy są uznawane za niemal niezniszczalne samochody. Najpopularniejszy jest oczywiście Sprinter. Zawdzięcza to bardzo bogatej ofercie – występuje w czterech długościach i trzech rozstawach osi, z karoseriami typu furgon lub skrzynia oraz w wersjach do indywidualnej zabudowy. Sprinter ma napęd na tylną oś lub obie.Również Vito jest szeroko wykorzystywane w polskich firmach jako szybki i ładowny wóz dostawczy. Największy model Vario to już niemal ciężarówka – dostępny również z nadwoziem skrzyniowym i jako rama.

Nissan - Na rynku samochodów firmowych Nissan zbudował swoją potęgę dzięki pikapowi Navara. Auto jest kupowane przez firmyi osoby prowadzące działalność gospodarczą jako znakomity sposób na uzyskanie zwrotu całości podatku VAT od cen samochodu oraz paliwa. To ciekawa oferta, bo w wersji V6 Navara jest atrakcyjnym, choć drogim autem, więc zwrot VAT pozwoli obniżyć koszty. NP300 to typowy pikap roboczy, nie zachwyci więc przedstawicieli wolnych zawodów. Cabstar to auto dostępne również w wersji do zabudowy.

Opel - Niemiecki producent na dobrą sprawę konstruuje tylko jeden samochód dostawczy – Corsę Van na bazie popularnego samochodu klasy B. Pozostałe auta to efekt współpracy z Fiatem (Opel Combo) oraz Renault (Vivaro i Movano). Ten ostatni to najbardziej elastyczny ze wszystkich Opli. Występuje w wielu wersjach zabudowy i z napędem na przednią lub tylną oś.

Peugeot - Oferta Peugeota jest lustrzanym odbiciem palety modeli bliźniaczego Citroëna. Różnice to stylistyczne detale, ale ograniczające się jedynie do przedniej części nadwozia. Na czele listy sprzedaży wciąż utrzymuje się Boxer, który jest peugeotowską wersją Citroëna Jumpera i Fiata Ducato. Występuje w czterech długościach i trzech wysokościach nadwozia.

Renault - Nadwozia typu „société”, czyli dostawczaki na bazie samochodów osobowych, to wynalazek właśnie Renault. Dziś oferuje w takiej wersji tylko Clio, które ciężko walczy z konkurencją na rynku. Popularnym autem jest Kangoo, sprzedawane w dwóch wersjach długości nadwozia. Dużym wzięciem cieszą się również Trafiki i Mastery – ten ostatni oferowany jest w bardzo wielu wersjach nadwozia i napędu.

Skoda - Czeski producent oferuje dwa samochody dostawcze. Fabia Van to ciężarowa wersja popularnego miejskiego auta, a większy Praktik to furgon bazujący na uznanej Skodzie Roomster.

Toyota - Najbardziej rozpoznawalną dostawczą Toyotą jest oczywiście Hilux. Ta popularność bierze się jeszcze z czasów świetności podatkowej pikapów. W tym roku należy spodziewać się nowego Yarisa w wersji dostawczej.

Volkswagen - Bogata oferta VW może zadowolić niemal każdego. Od najmniejszych Caddy, występujących w dwóch długościach nadwozia, przez Transportera (wiele wersji karoseryjnych, silnikowych i napędowych), Craftera – który w największych wariantach przypomina rozmiarami ciężarówkę – po Amaroka. Ten ostatni występuje w wersjach roboczej i cywilnej ze zmienionym zawieszeniem.