- Styliści nie mieli zbyt wiele pracy, za to dodano sporo nowego wyposażenia
- Z oferty zniknął silnik Diesla, ale praktyczna wersja kombi jest nadal dostępna
- Obecnie obowiązuje cennik promocyjny i oferowane są atrakcyjne pakiety wyposażenia dodatkowego
Volkswagen i Seat, czyli bratnie marki dla Skody, mają już nowe generacje Polo i Ibizy, ale Czesi muszą jeszcze trochę zaczekać. Na razie przeprowadzili lifting Fabii. Zmiany wizualne są niewielkie, ale zauważalne. Delikatnie zmodyfikowano m.in. grill, zderzaki oraz lampy przednie i tylne, które mogą być w całości diodowe (wcześniej tylko światła dzienne). Przygotowano również nowe wzory obręczy kół - można sobie zażyczyć nawet 18-calowe.
W środku również nie przeprowadzono rewolucji (patrz zdjęcia). Skupiono się za to na dodaniu rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo, które znamy z droższych aut. Kierowca może być informowany o pojeździe znajdującym się w tzw. martwym polu (przydatne podczas zmiany pasa). Wyjazd tyłem z miejsca parkingowego ułatwią czujniki monitorujące ruch poprzeczny za pojazdem. Po zmroku przyda się układ automatycznie przełączający światła mijania na drogowe. Opcjonalne reflektory Bi-LED również mają funkcję doświetlania zakrętów.
Warto wspomnieć o nowym radioodtwarzaczu Swing Plus z Bluetooth i funkcją SmartLink+, pozwalającymi na bezprzewodowe korzystanie ze smartfona i zainstalowanych aplikacji. Można też dokupić nawigację i dostęp do Internetu (informacje o korkach, pokładowe Wi-Fi).
Skoda Fabia po liftingu - koniec ery TDI
Z oferty wycofano jednostkę 1.4 TDI. Teraz gama składa się tylko z trzycylindrowych benzyniaków: wolnossącego 1.0 MPI (później dołączy jego słabsza wersja) i turbodoładowanego 1.0 TSI z filtrem cząstek stałych, który już wcześniej zastąpił silnik 1.2 TSI. Najmocniejszy wariant może w opcji współpracować z przekładnią DSG. Na prezentacji mogliśmy przetestować wersję 95-konną z ręczną skrzynią. Auto całkiem sprawnie przyspiesza i nie pali zbyt wiele - podczas spokojnej jazdy próbnej zużycie paliwa wyniosło ok. 6,0 l/100 km.
Produkcja Skody Fabii po liftingu już ruszyła, a na auto są przyjmowane zamówienia. Cennik promocyjny otwiera kwota 43 tys. zł.
Skoda Fabia po liftingu - w punkt
To jest super. Przestronne i praktyczne wnętrze.
To nie wyszło. Brak Diesla może być problemem dla firmowych flot
Efekt WOW! Rozbudowane multimedia jak na tę klasę.
Kto to kupi? Potrzebujący dużego i dobrze wyposażonego auta miejskiego.
Skoda Fabia po liftingu - naszym zdaniem
Fabia jest w Polsce hitem. Brak Diesla nie powinien tego zmienić, bo obecnie wybierało go niewielu klientów. To auto dla kierujących się rozsądkiem. Imponuje praktycznością (330-litrowy bagażnik w hatchbacku i 530-litrowy w kombi) i nie ustępuje konkurencji wyposażeniem, na dodatek dostępnym w niewygórowanej cenie.
1.0 MPI | 1.0 TSI | 1.0 TSI | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R3/12 | t.benz./R3/12 | t.benz./R3/12 |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 999 | 999 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 75/6200 | 95/5000 | 110/5000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 95/3000-4300 | 160/1800-3500 | 200/2000-3500 |
Skrzynia biegów | ręczna 5b | ręczna 5b | ręczna 6b (DSG 7) |
Napęd na koła | przednie | przednie | przednie |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 14,9 | 10,8 | 9,6 (10,1) |
Prędkość maksymalna (km/h)* | 168 | 184 | 195 (194) |
Spalanie (miasto/trasa/średnie; l/100 km)* | 6,0/4,3/4,9 | 5,5/4,1/4,6 | 5,6/4,2/4,7 |
Emisja CO2 (cykl mieszany; g/km)* | 111 | 106 | 107 |
Masa własna/ładowność (kg)* | 1011/530 | 1046/530 | 1057 (1620)/530 |
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi (mm) | 3997/1732/1467/2470 (kombi: 4262/1732/1488/2470) | ||
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa (l) | 330/1150 (kombi: 530/1395) | ||
Cena (zł) | od 43 000 | od 48 100 | od 53 300/58 200 |
*dane dla hathbacka
Fabia to jeden z najlepiej sprzedających się modeli czeskiej marki i również jeden z najchętniej wybieranych nowych samochodów na polskim rynku.
Volkswagen i Seat, czyli bratnie marki dla Skody, mają już nowe generacje Polo i Ibizy, ale Czesi muszą jeszcze trochę zaczekać. Na razie przperowadzili lifting Fabii.
Zmiany wizualne są niewielkie, ale zauważalne.
Delikatnie zmodyfikowano m.in. grill, zderzak oraz lampy przednie i tylne, które mogą być w całości LED-owe (wcześniej tylko światła dzienne).
Bazowy model ma zaledwie 14-calowe felgi, topowy aż 18-calowe!
Po zmroku odnowioną Fabię rozpoznasz po LED-owym oświetleniu (za dopłatą).
Nowe wzory tapicerek i listew ozdobnych, oświetlona przegórdka pod konsolą centralną czy szyby z funkcją "auto" - zmieniły się detale.
W Fabii ciągle nie dostaniemy cyfrowego kokpitu. Analogowe zegary zyskały wewnętrzne obwódki.
Wydłużono listę systemów wspierających kierowcę o Blind Spot Detect i Rear Trafic Alert.
Od popularnej wersji Ambition ekran dotykowy ma przekątną 6,5 cala.
Pasażerowie z tyłu otrzymali dwa porty USB do ładowania urządzeń przenośnych.
Fabia ma nadal jeden z największych bagażników w klasie. W hatchbacku jego standardowa pojemność wynosi: 330 l, w kombi: 530 l.
To jeden z niewielu modeli z segmentu B, który jest oferowany w nadwoziu kombi
W bagazniku odmiany kombi umieszczono przenośną latarkę.