• Styliści nie mieli zbyt wiele pracy, za to dodano sporo nowego wyposażenia
  • Z oferty zniknął silnik Diesla, ale praktyczna wersja kombi jest nadal dostępna
  • Obecnie obowiązuje cennik promocyjny i oferowane są atrakcyjne pakiety wyposażenia dodatkowego

Volkswagen i Seat, czyli bratnie marki dla Skody, mają już nowe generacje Polo i Ibizy, ale Czesi muszą jeszcze trochę zaczekać. Na razie przeprowadzili lifting Fabii. Zmiany wizualne są niewielkie, ale zauważalne. Delikatnie zmodyfikowano m.in. grill, zderzaki oraz lampy przednie i tylne, które mogą być w całości diodowe (wcześniej tylko światła dzienne). Przygotowano również nowe wzory obręczy kół - można sobie zażyczyć nawet 18-calowe.

W środku również nie przeprowadzono rewolucji (patrz zdjęcia). Skupiono się za to na dodaniu rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo, które znamy z droższych aut. Kierowca może być informowany o pojeździe znajdującym się w tzw. martwym polu (przydatne podczas zmiany pasa). Wyjazd tyłem z miejsca parkingowego ułatwią czujniki monitorujące ruch poprzeczny za pojazdem. Po zmroku przyda się układ automatycznie przełączający światła mijania na drogowe. Opcjonalne reflektory Bi-LED również mają funkcję doświetlania zakrętów.

Warto wspomnieć o nowym radioodtwarzaczu Swing Plus z Bluetooth i funkcją SmartLink+, pozwalającymi na bezprzewodowe korzystanie ze smartfona i zainstalowanych aplikacji. Można też dokupić nawigację i dostęp do Internetu (informacje o korkach, pokładowe Wi-Fi).

Skoda Fabia po liftingu - koniec ery TDI

Z oferty wycofano jednostkę 1.4 TDI. Teraz gama składa się tylko z trzycylindrowych benzyniaków: wolnossącego 1.0 MPI (później dołączy jego słabsza wersja) i turbodoładowanego 1.0 TSI z filtrem cząstek stałych, który już wcześniej zastąpił silnik 1.2 TSI. Najmocniejszy wariant może w opcji współpracować z przekładnią DSG. Na prezentacji mogliśmy przetestować wersję 95-konną z ręczną skrzynią. Auto całkiem sprawnie przyspiesza i nie pali zbyt wiele - podczas spokojnej jazdy próbnej zużycie paliwa wyniosło ok. 6,0 l/100 km.

Produkcja Skody Fabii po liftingu już ruszyła, a na auto są przyjmowane zamówienia. Cennik promocyjny otwiera kwota 43 tys. zł.

Skoda Fabia po liftingu - w punkt

To jest super. Przestronne i praktyczne wnętrze.

To nie wyszło. Brak Diesla może być problemem dla firmowych flot

Efekt WOW! Rozbudowane multimedia jak na tę klasę.

Kto to kupi? Potrzebujący dużego i dobrze wyposażonego auta miejskiego.

Skoda Fabia po liftingu - naszym zdaniem

Fabia jest w Polsce hitem. Brak Diesla nie powinien tego zmienić, bo obecnie wybierało go niewielu klientów. To auto dla kierujących się rozsądkiem. Imponuje praktycznością (330-litrowy bagażnik w hatchbacku i 530-litrowy w kombi) i nie ustępuje konkurencji wyposażeniem, na dodatek dostępnym w niewygórowanej cenie.

1.0 MPI 1.0 TSI 1.0 TSI
Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R3/12 t.benz./R3/12 t.benz./R3/12
Pojemność skokowa (cm3) 999 999 999
Moc maksymalna (KM/obr./min) 75/6200 95/5000 110/5000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 95/3000-4300 160/1800-3500 200/2000-3500
Skrzynia biegów ręczna 5b ręczna 5b ręczna 6b (DSG 7)
Napęd na koła przednie przednie przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* 14,9 10,8 9,6 (10,1)
Prędkość maksymalna (km/h)* 168 184 195 (194)
Spalanie (miasto/trasa/średnie; l/100 km)* 6,0/4,3/4,9 5,5/4,1/4,6 5,6/4,2/4,7
Emisja CO2 (cykl mieszany; g/km)* 111 106 107
Masa własna/ładowność (kg)* 1011/530 1046/530 1057 (1620)/530
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi (mm) 3997/1732/1467/2470 (kombi: 4262/1732/1488/2470)
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa (l) 330/1150 (kombi: 530/1395)
Cena (zł) od 43 000 od 48 100 od 53 300/58 200

*dane dla hathbacka