Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Skoda Felicia: Przemyślane i sprawdzone rozwiązania

Skoda Felicia: Przemyślane i sprawdzone rozwiązania

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Skoda planuje wprowadzenie na rynek taniego modelu kompaktowego, który stanowiłby skuteczną odpowiedź marki na rosnącą popularność Dacii. Zmieni się także strategia działania czeskiej firmy

Skoda Felicia: Przemyślane i sprawdzone rozwiązania
Auto Świat
Skoda Felicia: Przemyślane i sprawdzone rozwiązania

Powrót do historycznej nazwy jest popularnym ostatnio zjawiskiem i w przypadku Felicii może przynieść zamierzony efekt. Przypomnijmy: produkowany w latach 1994-2001 model znalazł na świecie ponad 1,25 mln klientów. Jego nowa odsłona będzie pozycjonowana jednak o segment wyżej i w ofercie marki zastąpi Octavię Tour.

Dla Skody oznacza to również zmianę strategii oraz podkreślenie w Grupie Volkswagena roli producenta solidnych i konkurencyjnych cenowo samochodów. Być może zdecydowały o tym ostatnie sukcesy firmy, która zaczęła podbierać klientów innym markom Grupy VW, co niekoniecznie podobało się niemieckiej centrali. Najlepiej odzwierciedlają to słowa Martina Winterkorna, szefa VW, który stwierdził: „Musimy wziąć Skodę na trochę krótszą smycz. Nie znaczy to, że nie cieszymy się z jej sukcesu, ale nie może on odbywać się naszym kosztem”. Dlatego też w nowym rozdaniu modelowym czeskiej firmie przypadną mniej zaawansowane technologicznie projekty i konkretne zadania. Tak jak VW zgodnie ze sloganem reklamowym Das Auto buduje auta, Audi przeważa dzięki technice (Vorsprung durch Technik), a Seat wzbudza emocje (auto emocion), tak Skoda (Simply Clever) zaoferuje przemyślane rozwiązania (a przede wszystkim sprawdzone).

Czy oznacza to, że Skoda stanie się ofiarą własnego sukcesu? W pewnym sensie tak. Dalsze rozwijanie gamy modelowej mogłoby rzeczywiście doprowadzić do zbyt silnej wewnętrznej konkurencji, tym bardziej że sprytne wykorzystanie przez Czechów niemieckiej technologii spowodowało, że to właśnie auta z Mlady Boleslavia coraz częściej miały wyższe notowania w badaniach satysfakcji klientów niż Volkswageny i Audi. Trudno się dziwić, że budziło to niepokój w Wolfsburgu.

Kontynuowanie tej strategii zmniejszyłoby też konkurencyjność Skody w stosunku do coraz bardziej agresywnych producentów z azjatyckim rodowodem, w efekcie czego mogłoby doprowadzić do zmniejszenia wolumenu sprzedaży, a co za tym idzie – utrudniłoby VW osiągnięcie zapowiadanego przez szefów niemieckiej firmy strategicznego celu, jakim jest zdobycie 1. miejsca na świecie wśród koncernów motoryzacyjnych.

Repozycjonowanie oferty może przynieść także wymierne korzyści Skodzie. Pozwoli na zwiększenie produkcji i zaproponowanie klientom naprawdę konkurencyjnych cenowo samochodów. O ich jakość można być spokojnym, a że na liście wyposażenia zabraknie paru elementów, nikt szat rozdzierał nie będzie. Wykorzystanie z pewnym opóźnieniem nowoczesnych rozwiązań z Audi i VW wpłynie ponadto na zmniejszenie kosztów projektowych.

Zresztą Grupa VW ma już doświadczenia w stosowaniu – nazwijmy to – „zamortyzowanych” konstrukcji. Seat Exeo to przecież delikatnie zmodyfikowana poprzednia generacja Audi A4. Idealnym przykładem takiej strategii jest Dacia, która pełnymi garściami czerpie z rozwiązań technicznych Renault i Nissana. Globalny sukces rumuńskiej marki to także zachęta dla Skody.

Wróćmy jednak do Felicii. Auto najpierw trafi na rynek w czterodrzwiowej wersji sedan o długości 4,5 m i rozstawie osi 2,63 m. W konstrukcji podwozia wykorzystana będzie zmodernizowana płyta podłogowa obecnej generacji Roomstera. Co ciekawe, niemal identyczny model wprowadzi do oferty również Seat. W przypadku hiszpańskiej marki także będziemy mieli do czynienia z powrotem do starej nazwy – Toledo.

Zaletą Felicii mają być: przestronne wnętrze, blisko 500-litrowy bagażnik i ekonomiczne jednostki napędowe. W gamie znajdą się silniki benzynowe o pojemności 1,4 l i mocy 80 KM lub 1,6 l/102 KM oraz dwa wysokoprężne 1.6 TDI w wariantach mocy – 90 i 105 KM. Wszystkie współpracować będą tylko z przekładniami manualnymi. Niewykluczone jest natomiast zastosowanie w nich oszczędzającej paliwo technologii start-stop, która już niebawem trafi do innych modeli marki.

Cena bazowa Felicii nie powinna przekroczyć 14 tys. euro (za podobne pieniądze oferowana będzie także nowa limuzyna Dacii – auto zbudowane na platformie Renault Fluence’a pojawi się na rynku pod koniec 2011 roku). W 2012 roku do gamy czeskiej marki dołączy mały samochód miejski (na bazie Volkswagena up!-a), natomiast na następcę Fabii trzeba będzie poczekać kolejne 2 lata. Nowa Octavia zadebiutuje dopiero w 2015 r.

Podsumowanie - W pierwszej chwili można odnieść wrażenie, że sukces Skody (w tym roku globalna sprzedaż aut tej marki podskoczyła o ponad 15 proc.) odbije się jej czkawką. Z wypowiedzi szefów Grupy VW wynika bowiem, że chcą oni wyraźnie wskazać czeskiej firmie miejsce w szeregu. No cóż, takie jest prawo właściciela. Skoda przez ostatnie lata zapracowała na opinię solidnego i nowoczesnego producenta. Oferując popularne i jeszcze tańsze modele, ma szansę ten wizerunek umocnić.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków