Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Subaru Impreza III za… 4,37 l/100km! Test i opinie

Subaru Impreza III za… 4,37 l/100km! Test i opinie

Autor Szewczyk Łukasz
Szewczyk Łukasz

Firma Subaru słynie z produkcji sportowych samochodów. Niestety kombinacja turbodoładowanych silników benzynowych z napędem na cztery koła skutkowała wysokim zapotrzebowaniem na paliwo…

Subaru
Onet
Subaru

Czy Subaru musi być paliwożerne? Firma udzieliła odpowiedzi kilka miesięcy temu, wprowadzając na rynek samochody napędzane silnikiem wysokoprężnym. Subaru z czterocylindrowym, 150-konnym bokserem potrzebują średnio 2 l/100km mniej od analogicznych modeli z benzynowymi motorami o zbliżonej mocy.

Jak oszczędne potrafią być samochody z pierwszym w historii aut osobowych bokserem na ropę? Znalezienie odpowiedzi postanowił ułatwić nam polski przedstawiciel firmy, który udostępnił modele Impreza, Legacy, Outback oraz Forester do testu na dystansie 800 kilometrów.

Start i meta wyprawy zostały ulokowane w Warszawie, co sprawiło, że uczestnikom wyprawy przyszło zmierzyć się z wielkomiejskim ruchem, który zawsze negatywnie odbija się na zużyciu paliwa. Dalsza część trasy wiodła po mazowieckich równinach oraz drogach Wyżyny Lubelskiej i Wyżyny Małopolskiej, które obfitowały we wzniesienia i spadki. W trakcie testu Impreza, Legacy, Outback oraz Forester pokonały łącznie 3200 kilometrów. Ośmiu kierowców stanęło przed szansą poprowadzenia każdego z aut na czterech 100-kilometrowych odcinkach. O osiągniętych wynikach nie można więc mówić w kategorii przypadkowych.

Na pokonanie 800-kilometrowej trasy Impreza potrzebowała średnio 4,37 l/100km, większy i wyższy Forester spalił 4,51 l/100km, zaś Outback - 4,57 l/100km. Największym zaskoczeniem był rezultat osiągnięty przez Legacy. Limuzyna klasy średniej z napędem na cztery koła i pięciobiegową skrzynią zadowoliła się średnio 4,11 l/100km! W jej przypadku klucz do sukcesu stanowiła najbardziej opływowa sylwetka. Wyniki osiągnięte w trakcie testu są wyraźnie lepsze od średniego zużycia paliwa, które zadeklarował producent. Subaru zapewnia, że poza obszarem zabudowanym testowane pojazdy powinny zużyć od 4,8 l/100km do 5,8 l/100km. Warto dodać, że podczas sprawdzianu samochody przejeżdżały m.in. przez Warszawę, Rzeszów oraz Kielce.

Skąd tak duża rozbieżność między książkowymi wartościami a uzyskanymi wynikami? Uczestnicy testu stosowali technikę eco drivingu. System oszczędnej jazdy został opracowany w Skandynawii. Polega na ruszaniu z miejsca z dosyć mocno wciśniętym gazem i zmienianiu biegów najpóźniej przy 2000-2500 obr./min. Po osiągnięciu żądanej prędkości należy włączyć najwyższe przełożenie, a nacisk na pedał gazu ograniczyć do poziomu zapewniającego utrzymanie stałej prędkości.

Wytracanie prędkości podczas dojeżdżania do świateł, zakrętów oraz skrzyżowań powinno następować przede wszystkim poprzez zdjęcie nogi z gazu, a nie "wrzucenie luzu". W pierwszym przypadku dopływ paliwa do cylindrów zostaje całkowicie odcięty, w drugim samochód zużywa niewielką ilość paliwa.

Zmiany prowadzących oraz zróżnicowane ukształtowanie terenu przekładały się na niezbyt wielkie, acz zauważalne różnice. Na płaskiej, dwupasmowej drodze opływowe Legacy spaliło 3,6 l/100km, a w podgórskich okolicach przez cylindry Imprezy i Outbacka przepływało ok. 5 l/100km.

Testowane modele Subaru dysponowały permanentnym napędem na cztery koła. Jego obecność zwiększa masę oraz opory toczenia. W analogicznym teście auta z napędem na jedną oś z pewnością osiągnęłyby jeszcze lepsze wyniki. Czy napęd 4x4 ma uzasadnienie w samochodzie osobowym? W przypadku ośnieżonej nawierzchni nie podlega to dyskusji. O pozostałych zaletach rozwiązania przekonaliśmy się na torze wyścigowym w Kielcach.

Napęd na cztery koła oznacza brak problemów z trakcją podczas ostrego ruszania z miejsca - nawet na mokrej nawierzchni. Wzdłużone umieszczenie silnika i skrzyni biegów oraz obecność dodatkowych mechanizmów pozwoliły na doskonałe wyważenie pojazdu. W efekcie Impreza i Legacy nie miały najmniejszych problemów z dynamicznym pokonywaniem ostrych zakrętów toru. Kontrolowany poślizg? Wystarczył szybki ruch kierownicą i lekkie podcięcie hamulcem ręcznym, by oglądać drogę przez boczną szybę. Podczas forsownej jazdy średnie spalanie przekroczyło poziom 17 l/100km. Trudno o lepszy dowód, że największy wpływ na zużycie paliwa ma kierowca, a nie techniczne innowacje pod maską…

Autor Szewczyk Łukasz
Szewczyk Łukasz